Ad

Tuesday 25 April 2017

Abdullah Fahim tetapkan tarikh kemerdekaan

ARKIB : 24/08/2004
Oleh Zulkifli Jalil (Wartawan Utusan)
ALLAHYARHAM Abdullah Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Abdullah Fahim adalah ulama terkemuka di Tanah Melayu dan seluruh Nusantara antara tahun 1930-an hingga 1950-an. Kepakaran beliau dalam bidang agama dan astronomi mendapat pengiktirafan ketika itu.
Jasa datuk kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ini kepada negara tidak ternilai dan antara yang kekal dalam ingatan ialah apabila beliau menentukan tarikh kemerdekaan negara.
Ini diluahkan sendiri oleh Abdullah Fahim apabila ditanya pendapatnya oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Allahyarham Tun Saadon Jubir pada 1955 sejurus sebelum menyertai rombongan Almarhum Tunku Abdul Rahman ke London.
Menurut adik bongsu Perdana Menteri, Mohamad Tahir, datuknya menetapkan tahun 1957 sebagai masa amat sesuai untuk perisytiharan kemerdekaan negara (ketika itu Malaya) kerana mengambil kiraan falak.
Katanya, Abdullah Fahim menyatakan sistem suria pada tahun itu adalah selari dan sesuai untuk melakukan niat murni tersebut. Menyorot perkara itu, beliau berkata, antara yang dinyatakan datuknya kepada Saadon ialah: ``Jika tak dipakai tarikh kemerdekaan pada 1957 itu, Tanah Melayu mungkin akan lewat tiga tahun lagi, yakni hanya tahun 1959 untuk bebas sepenuhnya daripada British''.
``Tarikh 31 Ogos tahun itu yang dipilih sebagai hari mengisytiharkan kemerdekaan juga adalah cetusan rasa arwah datuk dengan mengambil kira Indonesia dan India yang memilih Ogos juga sebagai bulan kemerdekaan masing-masing,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Kepala Batas, Pulau Pinang baru-baru ini.
Allahyarham Abdullah Fahim dikatakan lahir di tanah suci Mekah pada 1870 di Kampung Shaab Ali berhampiran Masjidilharam.
Ada juga berpendapat Allahyarham lahir di Kampung Kubor Panjang, Kedah dan berhijrah ke Mekah bersama bapanya semasa masih kanak-kanak.
Beliau mendirikan rumah tangga dengan seorang gadis Melayu yang tinggal di Mekah. Hasil perkongsian hidup, mereka dianugerahkan dua anak lelaki iaitu Ahmad Ghazali dan Ahmad. Ahmad bin Abdullah inilah yang kemudiannya dikenali sebagai Ahmad Badawi - bapa Perdana Menteri.
Semasa di Mekah, Abdullah Fahim menjadi guru di Masjidilharam dalam bidang ilmu falak, usuluddin, tafsir al-Quran dan hadis. Anak muridnya berasal dari Tanah Melayu, Brunei, Jawa, Filipina, Patani, Arab, India dan China.
Allahyarham kembali ke Tanah Melayu pada 1916 dan seterusnya mengajar di rumah pusakanya di Kepala Batas, Seberang Perai.
Sebagai ulama terkemuka, Abdullah Fahim sentiasa memikirkan apa yang terbaik untuk umat Islam negara ini termasuklah mencipta Takwim Solat pertama bagi umat Islam di Tanah Melayu.
Meskipun pada umumnya masyarakat Melayu lebih mengenali Abdullah Fahim hanya seorang alim, pendidik dan pendakwah, beliau sebenarnya turut memberi sumbangan dalam bidang politik tanah air walaupun untuk masa yang singkat. Secara khususnya beliau terlibat dalam memperjuangkan kemerdekaan Malaya.
Bagi beliau, umat Melayu mestilah dididik dengan pengetahuan Islam yang betul dan diperbaiki nasib mereka dari aspek sosioekonomi. Justeru, beliau melihat bahawa kemerdekaan jiwa amat penting dan hal ini hanya dapat dicapai apabila orang Melayu merdeka daripada penjajahan Inggeris.
Di daerah Seberang Perai yang terkenal dengan pengajian pondok, perjuangan ke arah kemerdekaan didukung oleh golongan berpendidikan agama. Apabila Persatuan Melayu Seberang Perai (PMSP) dihidupkan semula pada Mac 1946, Abdullah Fahim dipilih mempengerusikan Bahagian Agama.
Dalam konteks inilah, beliau terlibat dalam gerakan anti-Malayan Union dan seterusnya menyertai UMNO yang dipimpin oleh Presiden UMNO pertama, Datuk Onn Jaafar. Setelah PMSP dihidupkan semula, ia turut menyertai Kongres Melayu yang diadakan di Kuala Lumpur pada Mac 1946, dengan matlamat untuk menggabungkan semua tenaga orang Melayu bagi menentang gagasan Malayan Union yang ditaja oleh Inggeris. Hasil kongres ini membawa kepada penubuhan UMNO.
Berikutnya, Abdullah Fahim mendaftarkan dirinya sebagai ahli pertama UMNO di Seberang Perai. Allahyarham yang mempunyai pengetahuan agama yang tinggi dilantik sebagai Mufti Pulau Pinang yang pertama sekitar tahun 1950-an pada usia yang amat tua. Ini kerana Pulau Pinang memerlukan seorang mufti bagi menyelesaikan persoalan yang berkaitan perundangan Islam. Beliau sempat menyandang jawatan itu selama lima tahun.
Penglibatannya dalam bidang politik tidak berpanjangan kerana menjelang pilihan raya umum 1955, beliau meninggalkan terus arena tersebut untuk memberi tumpuan dalam bidang keagamaan.
Walaupun tidak lagi aktif dalam politik, Abdullah Fahim menggalakkan anaknya Ahmad Badawi berkecimpung dalam UMNO dan seterusnya berjaya sebagai ahli politik berkaliber. Setelah berkhidmat dengan begitu cemerlang untuk agama dan bangsa berdasarkan tuntutan Islam, Abdullah Fahim kembali ke rahmatullah di rumahnya di Kepala Batas pada pukul 8 malam, 28 April 1961.

No comments:

Post a Comment