Ad

Thursday 6 April 2017

Patriotisme - Mengasah semangat yang tumpul

ARKIB : 02/09/2003
Oleh ROHANA MAN
SEMANGAT patriotik yang tinggi di kalangan seluruh bangsa Malaysia perlu wujud bagi memastikan kedaulatan yang dimiliki hasil kemerdekaan yang dicapai 46 tahun lalu kekal, selama-lamanya.

Hanya berbekalkan semangat itulah maka warga Malaysia akan bersedia dan sanggup berkorban harta dan nyawa demi mempertahankan kedaulatan negara.

Pelajar tahun tiga, program Ijazah Sarjana Muda Ukur Bahan, Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Azril Ghuzlan, 22, berkata, kesukaran hidup pada zaman pendudukan Jepun dan tahun-tahun sebelum kemerdekaan boleh dijadikan iktibar dalam menghadapi cabaran hidup hari ini.

``Malangnya generasi yang lahir selepas tahun 1957 kurang menghayati kesukaran yang dilalui generasi terdahulu bagi mencapai kemerdekaan,'' katanya.

Menurutnya, punca utama majoriti generasi muda terlupa kesusahan masa lalu ialah mereka kini hidup dalam keadaan penuh selesa.

Sehubungan itu, katanya, program yang boleh meningkatkan penghayatan generasi muda terhadap pentingnya memiliki semangat patriotik yang tinggi perlu diadakan.

Azril juga berkata, program itu sepatutnya diadakan sepanjang tahun dan bukannya pada bulan Ogos sahaja.

Pelajar program Ijazah Sarjana Muda Ukur Bahan, Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, UIAM, Aslynda Mohd Dahlan, 21, pula berkata, keselesaan hidup yang dinikmati generasi muda hari ini menjadikan mereka leka.

``Mereka perlu disedarkan bahawa keselesaan yang dinikmati ini boleh hilang dalam sekelip mata jika kedaulatan negara tidak dijaga.

``Untuk memastikan kedaulatan negara kekal maka setiap rakyat perlu memiliki semangat patriotik yang tinggi,'' katanya.

Pelajar tahun satu, program Ijazah Sarjana Muda Bioperubatan, Kulliyyah Sains, UIAM, Sarah Maisha Rasid, 20, mengakui patriotisme di kalangan remaja semakin berkurangan.

``Ia berlaku kerana mereka kurang kesedaran betapa pentingnya memiliki semangat patriotik yang tinggi,'' katanya.

Selain itu, katanya, perbezaan pendapat kaum Melayu memburukkan keadaan sehingga muncul golongan yang tidak berterima kasih terhadap apa yang telah kerajaan lakukan dalam mengisi pembangunan.

Beliau mencadangkan supaya diwujudkan program yang boleh menerapkan semangat patriotik kepada pelajar sekolah dan universiti.

``Mungkin perlu diwajibkan setiap lapisan rakyat mengikuti program anjuran Biro Tata Negara yang diadakan khusus untuk tujuan ini,'' katanya.

Pelajar tahun tiga, program Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusiaan (Sains Politik), Kulliyyah Sains Kemanusiaan, UIAM, Jusri Anuar Jamarudin, 22, berkata, setiap warga Malaysia perlu merebut peluang yang disediakan oleh kerajaan untuk menerapkan semangat patriotik di kalangan rakyat.

Antara program itu katanya ialah kempen Cintai Negara Kita dan Kibar Jalur Gemilang.

``Program lain yang boleh mengingatkan kita betapa peritnya perjuangan generasi lama menuntut kemerdekaan juga boleh diadakan,'' katanya.

Selain itu, katanya, faktor kesatuan bangsa Malaysia yang sejati penting dalam memastikan kedaulatan negara terus dipelihara.

``Slogan satu bangsa, satu negara perlu dihebahkan dan ditanam dalam jiwa rakyat Malaysia yang merdeka,'' ujarnya.

Pelajar tahun dua, program Sarjana Muda Ekonomi Syariah, Kulliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan, UIAM, Afif Farhi Othman, 20, berkata, generasi muda tidak berasa pahit getir dan susah payah generasi lama memperjuangkan kemerdekaan.

Katanya, ini menyebabkan mereka tidak kisah jika tidak mempunyai semangat patriotik yang tinggi.

``Apabila kita tidak menghayati kesusahan maka kita anggap patriotisme adalah satu perkara yang remeh dan tidak ada nilai,'' ujarnya.

Keadaan itu katanya menyebabkan kebanyakan generasi muda tidak dapat mengisi kemerdekaan dengan perkara berfaedah.

Pelajar tahun tiga, program Ijazah Sains Kemanusiaan (Sains Politik), Kulliyyah Sains Kemanusiaan, UIAM, Syahril Azwar Zakaria, 22, berkata, antara sebab kenapa semangat patriotik di kalangan generasi muda kian luntur ialah generasi hari ini kurang mengambil tahu perkembangan dan isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka.

``Kita perlu mengambil iktibar daripada apa yang berlaku di Indonesia dan Filipina, hari ini.

``Sungguhpun kedua-duanya telah lama merdeka dan bebas daripada penjajah, hakikatnya negara berkenaan masih dibelenggu oleh penjajahan bentuk baru.

``Campur tangan pihak luar tidak setakat dalam hal ehwal politik malah turut melibatkan ekonomi negara berkenaan,'' katanya.

Pergolakan itu katanya telah meletakkan kedua-dua negara itu dalam masalah yang berpanjangan.

Pelajar tahun tiga, program Ijazah Ukur Bahan, Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, UIAM, Mohd Farid Mohd Nor, 22, berkata, faktor kurang penghayatan dan pengetahuan Sejarah menyebabkan generasi hari ini mengambil sikap tidak peduli terhadap patriotisme.

``Lebih teruk apabila ada di kalangan mereka tidak kenal siapakah tokoh kemerdekaan negara dan kisah di sebalik kejayaan mereka membebaskan Malaysia daripada penjajahan Inggeris,'' katanya.

Menurutnya, tanggungjawab generasi hari ini ialah mengisi kemerdekaan bagi memastikan kedaulatan, kemajuan dan kemakmuran yang dicapai hari ini berkekalan
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0902&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_02.htm#ixzz4dSyk2rc0

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment