Ad

Saturday 13 July 2019

Kepala firaun kena lelong

MyMetroGlobal
 
Reuters
LONDON: Satu patung kepala firaun yang dikenali sebagai raja Tutankhamen dilelong dengan harga dijangka mencecah AS$5 juta (RM20.65 juta) semalam walaupun kerajaan Mesir menuntut artifak itu dipulangkan.

Patung yang diukir dari batu kuarzit coklat berusia lebih 3,000 tahun itu dipamerkan dan bakal dijual di rumah lelongan Christie di sini.

Setiausaha agung Majlis Tinggi Barang Purba Mesir, Mostafa Waziri berkata, dia kecewa lelongan itu diteruskan walaupun pihaknya meminta maklumat dan protes daripada kerajaan serta kedutaan Mesir di London.

“Saya percaya ia dibawa keluar dari Mesir secara haram. Mereka tidak mengemukakan dokumen untuk membuktikan sebaliknya.

“Kami tidak akan berhenti, kami akan mengekori pemiliknya dan juga pembelinya. Kami akan terus dan terus mendesak supaya ia dipulangkan,” tegasnya.

Bagaimanapun, pegawai di Christie memberitahu, firma itu mengambil langkah yang perlu bagi membuktikan asal-usulnya dan jualan itu adalah sah.

Patung setinggi 28.5 sentimeter itu berada dalam keadaan sangat baik, cuma bahagian hidung dan telinga mengalami kerosakan.

Ia dijangka dijual lebih AS$5 juta termasuk komisyen dan dijangka dibeli oleh pengumpul.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 5 Julai 2019 @ 1:08 AM

Artifak seludup kini dipulangkan
MyMetroGlobal

AFP
LONDON: Artifak purba dari Iraq dan Afghanistan yang dirampas di Britain akan dikembalikan ke negara asalnya selepas penilaian dibuat oleh Muzium British, kata institusi itu hari ini.

Muzium yang terletak di London itu mendedahkan ia bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan undang-undang termasuk Angkatan Sempadan United Kingdom dan Polis Metropolitan ibu negara untuk mengembalikan barang seludup ketika tempoh konflik baru-baru ini.

Antara artifak yang akan dihantar kembali ke Afghanistan termasuklah patung ukiran Gandharan yang dieksport secara haram ke Britain pada 2002.

Satu lagi tarikan utama yang akan dikembalikan ke Iraq iaitu 154 tulisan teks Mesopotamia ditulis di atas tanah liat dalam skrip cuneiform, dikenali sebagai salah satu sistem penulisan terawal. Ia dirampas ketika diseludup masuk pada 2011.

Kedua-duanya dihasilkan antara abad ke-6 dan ke-4 SM.

“Muzium British bekerjasama secara meluas dengan agensi penguatkuasaan undang-undang untuk mengenal pasti dan memulangkan benda yang dicuri dari Iraq dan Afghanistan semasa konflik baru-baru ini dan ini adalah contoh yang sangat baik,” kata pengarah muzium, Hartwig Fischer mengenai tablet unik.

Ia akan diserahkan kepada Muzium Iraq di Baghdad, yang juga sebahagian daripada Dewan Antikuiti dan Warisan Negeri Iraq.

Tambahnya, muzium berkenaan turut berusaha mendapatkan kebenaran daripada Muzium Negara Afghanistan untuk mempamerkan beberapa artifak berkenaan di London sebelum ia dipulangkan.


SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 8 Julai 2019 @ 11:30 PM

No comments:

Post a Comment