Ad

Wednesday 31 May 2017

Pijak jerangkap samar tulang tumit pecah



 
ARKIB : 30/06/2005
Pijak jerangkap samar tulang tumit pecah

Oleh: YAP LEE YING
MEMANTAU tugas anggota bawahan di Balai Polis Tanjong Karang menjadi keutamaan Husin Mohd. Sultan (kiri) bagi memastikan orang ramai mendapat layanan terbaik.

Parut pada tumit kakinya masih jelas kelihatan. Kesakitan dan kepedihan menahan sakit akibat terkena jerangkap samar ketika mengetuai pasukan peninjau Ops Ukur di sempadan Thailand masih segar di ingatan Sub Inspektor Husin Mohd. Sultan yang kini bergelar Ketua Balai Polis Tanjong Karang, Selangor.

``Tulang tumit kaki saya pecah terkena jerangkap samar pengganas komunis.

``Sepanjang malam saya terpaksa bergantung kepada ubat penahan sakit yang diberi pasukan perubatan Pasukan Polis Hutan (PPH) dan Thailand disebabkan kegagalan helikopter untuk mendarat.

``Disebabkan kesakitan teramat sangat, saya hanya mampu meraung dan berjaga semalaman sebelum diterbangkan ke Hospital Alor Setar dan kemudian Hospital Kuala Lumpur (HKL),'' jelas beliau.

Berikutan kecederaan dialami, Husin telah ditukarkan ke Balai Polis Jeram, Kuala Selangor sebagai anggota Tugas Am pada tahun 1979.

Bagaimanapun, pengalaman menjadi anggota peninjau Batalion 5 PPH, Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur selama 10 tahun meninggalkan kesan amat mendalam kepadanya.

Peranan beliau diibaratkan sebagai nadi kepada pergerakan dua platun yang dianggotai 60 anggota.

``Setiap langkah dan keputusan yang diambil membabitkan nyawa pasukan dan rakan-rakan seperjuangan.

``Justeru, kemahiran dan latihan yang didedahkan sebelum ini perlu dipraktikkan dengan sebaik mungkin,'' ujar Husin yang mendapat Latihan Asas Kepolisan di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Kuala Lumpur pada 8 Jun 1969.

Kecekalan beliau dalam Ops Ukur di sempadan negara membuatkan Husin yang dilahirkan di Kelebang Besar, Melaka kental menghadapi ancaman komunis sepanjang perkhidmatan dalam PPH.

Pada tahun 1973, semangat juang Husin teruji apabila beliau bertembung dengan sepasukan komunis di Sarikei, Sarawak.

``Kira-kira lima orang daripada mereka membawa pam gun melalui kawasan tanaman lada hitam.

``Apabila ternampak pasukan PPH yang kebetulan meronda di kawasan tersebut, mereka terus melarikan diri ke rumah panjang berdekatan,'' kata Husin.

Keadaan dan komuniti rumah panjang yang padat membantutkan usaha memburu.

Justeru, ibu pejabat polis terpaksa menghantar kira-kira 50 anggota Pasukan Khas sebagai bantuan memberkas kumpulan komunis berkenaan.

Husin memberitahu, komunis di Sarawak dan Sabah kurang agresif sekiranya dibandingkan di Semenanjung Malaysia.

Sepanjang perjuangan menghapuskan pengganas komunis, Husin yang bakal bersara penghujung tahun ini tidak menafikan perasaan sedih menyelubungi diri apabila melihat rakan-rakan seperjuangan gugur dalam pertembungan dengan komunis sebelum ini.

Malah, tempoh 36 tahun dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) membuatkan beliau lebih menghargai erti setia kawan dan kesepakatan dalam menjalankan tugas seharian.

Apabila berbicara mengenai bidang tugasnya kini, Husin tidak menafikan ia banyak dipengaruhi pengalaman serta pembabitan beliau dalam PPH.

Dalam PPH, setiap pergerakan operasi memerlukan tahap kecekapan optimum.

``Di samping semua kerja dilakukan dengan tangan, pergerakan yang diatur perlu tepat dan cepat.

``Sekiranya tidak, ia akan meletakkan nyawa pasukan dalam bahaya dan risiko termasuk perangkap musuh seperti jerangkap samar dan sebagainya,'' kata beliau.

Walaupun begitu, beban memikul jawatan sebagai ketua balai turut memberi keunikan tertentu.

Ketua balai dianggap sebagai nadi kepada kehidupan masyarakat sekitar.

Berasaskan aspek terbabit, ketua balai wajib mengambil tahu setiap perkara yang berlaku beserta jalan penyelesaiannya.

``Ini termasuk kes pergaduhan rumah tangga, perebutan harta antara adik-beradik, kemalangan dan lain-lain,'' kata Husin yang hanya sempat merasai kasih sayang kedua ibu bapanya ketika berumur 12 tahun.

Ketika di bangku sekolah, Husin yang kini dikurniakan enam cahaya mata, pernah mengambil upah sebagai pemotong rumput dan pembancuh minuman di kedai-kedai makan sekitar kampung.

Di samping itu, kegagalan beliau melepasi saringan peringkat pertama temuduga PDRM turut menggerakkan hatinya untuk menjadi peraih ikan di kampung kelahirannya.

Bagaimanapun, nasib Husin yang kini bertemu jodoh dengan seorang guru, Sarimah Mohd. Noor, 43, berubah apabila dipanggil menjalani temuramah selepas tragedi 13 Mei 1969.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0630&pub=Utusan_Malaysia&sec=Polis_%26_Tentera&pg=te_01.htm#ixzz4ifvT3IzB
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment