Ad

Wednesday 31 May 2017

PKM letak senjata pengalaman tidak dapat dilupakan



ARKIB : 30/06/2005

Oleh: YUSRI SAHAT

``SAYA dilahirkan sebagai seorang pejuang,'' demikian kata-kata Ketua Polis Perlis, Datuk Ali Hanafiah yang menceritakan pengalamannya sepanjang 36 tahun berkhidmat dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Meskipun pada dasarnya peranan utama anggota polis ialah membanteras jenayah namun ia sedikit berbeza dengan tanggungjawab dimainkan oleh anak kelahiran Alor Star, Kedah ini.

Sepanjang penglibatan, tugasannya lebih menjuruskan kepada keselamatan negara walaupun tanggungjawab membanteras jenayah tidak pernah diketepikan.

Pelbagai peristiwa yang menjadi sejarah hitam negara termasuk di peringkat antarabangsa menyaksikan Ali sebagai antara `pelakonnya'.

Dengan semangat juang tinggi yang ada padanya, kudrat beliau sentiasa diperlukan bagi menghapuskan sebarang bentuk gerakan mengancam keselamatan negara.

Dari segi penampilan, lagak Ali lebih terserlah sebagai seorang anggota tentera walaupun berada dalam pasukan polis.

Menceritakan sedikit sebanyak pengalamannya, Ali yang berpangkat Senior Asisten Komisioner I (SAC I) dilahirkan di Simpang Empat, Alor Star pada 2 Julai 1949.

Berbekalkan kelulusan Senior Cambridge, beliau menyertai perkhidmatan PDRM pada 16 Jun 1969 dan terus diberi tanggungjawab komander platun Pasukan Polis Hutan (PPH) di Pengkalan Chepa, Kelantan dan Sungai Petani, Kedah.

Dalam usia muda, beliau memimpin 42 anggota menggempur kegiatan Parti Komunis Malaya (PKM) di perbatasan Malaysia-Thailand.

Sebagai ketua pasukan gempur, tugas tersebut memerlukan semangat juang amat tinggi terutama pada saat-saat kritikal yang memerlukan satu keputusan pantas.

Antara gerakan itu termasuk Gerakan Hentam, Gerakan Sedar, Gerakan Chaiyo, Gerakan Kota Echo dan Gerakan Setia.

Beliau kemudian diserapkan dalam pelbagai cawangan seperti Pegawai Risik PPH, Kompeni Komander PPH, Pegawai Penyiasat Jabatan Siasatan Jenayah, Pegawai Pendakwa, Ketua Polis Daerah Pengkalan Hulu, Perak dan Timbalan Komander Briged Utara PPH Perak dan Komander Briged Pasukan Gerakan Am Sabah.

Beliau juga pernah menjadi pensyarah undang-undang Pusat Latihan Polis (Pulapol) beberapa tahun lalu.

Menurut Ali, antara pengalaman tidak dapat dilupakan ialah peristiwa peletakan senjata PKM di Hatyai, Thailand pada 2 Disember 1989.

Dalam peristiwa tersebut, beliau yang ketika itu memegang jawatan Komander PPH di Perak antara pihak terlibat sebagai orang tengah dalam proses meletakkan senjata itu.

``Saya antara pihak yang memudahkan cara serta menguruskan proses peletakan senjata PKM,'' katanya ketika ditemui di Padang Besar baru-baru ini.

Dalam pada itu, katanya, beliau turut bertindak sebagai pengajar kepada bakal pegawai pemerintah Batalion PPH ketika menjadi Komandan Sekolah Latihan Asas Pasukan Polis Hutan (SLPPH) di Keroh, Perak.

Kejayaannya menjalankan tanggungjawab sebagai tenaga pengajar sekali lagi diperlukan untuk melatih para pegawai PDRM untuk misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Kemboja, Afrika Selatan, Timor Leste dan Bosnia Herzegovina.

Difahamkan bahawa kurikulum dan bentuk latihan untuk misi pengaman PBB yang diamalkan sekarang merupakan hasil idea Ali sendiri.

Pada 1997-1998, beliau sendiri dipilih sebagai Komander Kontinjen PDRM untuk misi pengaman di Bosnia Herzegovina.

Ketika itu, beliau dipertanggungjawabkan merangka latihan peralihan untuk pasukan polis tempatan daripada menggunakan dasar-dasar sosialis kepada polisi demokratik yang diguna pakai oleh negara-negara Komanwel.

Beliau seterusnya dilantik Komander Kawasan Banja Luka dan mengetuai pasukan pengaman sehingga tertangkapnya Perdana Menteri Serbia, Slobadan Milosevic dan Presidennya, Beljana Karasvic.

Di atas sumbangan besarnya di negara bergolak itu, beliau dianugerahi Pingat PBB oleh Setiausaha Agung pertubuhan itu, Kofi Annan.

Sekembali dari Bosnia Herzegovina pada tahun 1999, Ali dilantik Ketua Polis Daerah Cheras, Kuala Lumpur.

Beliau dilantik Ketua Polis Perlis pada September 2004.

Sepanjang sembilan bulan berkhidmat, namanya terus harum apabila Perlis diisytiharkan negeri paling rendah kadar jenayah dengan catatan satu atau dua kes sehari.

Namun, persaraannya bermula 2 Julai ini akan menyebabkan PDRM kehilangan seorang anggota berjiwa pejuang.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0630&pub=Utusan_Malaysia&sec=Polis_%26_Tentera&pg=te_02.htm#ixzz4ig0LQzON
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment