OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Konsep Nasionalieme
Secara umum nasionalisme bermaksud
perasaan cinta dan taat setia yang tidak berbelah bahagi akan tanah air dan
ingin membebaskan negara dan bangsa daripada penguasaan dan cengkaman asing.
Nasionalisme juga ada kaitan dengan negara dan bangsa. Nasionalisme pada
umumnya bertujuan mewujudkan kebebasan individu dan negara daripada cengkaman
dan koonkongan pemerintah dan kuasa asing.
Intipati utama nasionalisme ialah
mewujudkan kebebasan dan maruah seseorang serta membentuk nasib dan masa depan
sesebuah negara dan bangsa. Dengan itu, nasionalisme bergerak ke arah
pembentukan satu identiti bangsa yang berbudaya tinggi.[1]
Selepas tamat Perang Dunia Pertama pada
tahun 1918, menyaksikan kejatuhan empayar Turki Uthmaniyah yang menaungi negara-negara Arab
Islam.Kuasa imperialis Barat mula mengambil peranan empayar Turki Uthmaniyah.Di
Syria, Perancis telah diberi mandat untuk menjaga hal-ehwal negara tersebut.
Walau pun Perancis dikatakan ingin memberi kemerdekaaan kepada Syria, namun
mereka telah menjajah negara tersebut
selama tujuh tahun. Pada tahun 1927, Perancis
telah menganjurkan pilihan raya di Syria yang dimenangi oleh Parti Blok
Nasional. Namun, Syria masih berada di bawah penguasaan Perancis tanpa mendapat
kemerdekaan penuh.[2]
Pengenalan
Gerakan nasionalisme di Syria.
Setelah tamatnya Perang Dunia
pertama 1918 M, kuasa Barat telah mula mengambil alih peranan empayar Turki
Uthmaniyah yang semakin lemah di mana kekalahan Turki dalam Perang Dunia 1
menyebabkan Turki terpaksa menyerahkan sebahagian wilayah kekuasaannya di bawah
pengawasan Liga Bangsa.[3]
Keputusan Konferensi San Remo yang
ditandatangani pada tahun 1922 di London, perancis telah diberi kuasa oleh Liga
Bangsa untuk menjaga hal ehwal Syria dan Lebanon yang merupakan sebahagian
wilayah kerajaan Turki Uthmaniyyah sejak 1516M.
Faktor kemunculan gerakan nasionalisme di Syria :
a. Pengaruh agama .
Pengaruh dan kesedaran agama
telah menyebabkan kemunculan keinginan dan usaha untuk menyatukan semua negara
dan bangsa Arab sehingga mewujudkan gerakan nasionalisme di Syria.Kedudukan
Palestin yang bersempadan di bahagian barat daya Syria menyebabkan penduduk
Syria sangat mengambil berat perihal saudara Islam mereka di Palestin yang
ditindas penjajah British. Di samping itu, Gerakan Yahudi yang mahu menempatkan
penduduk mereka di Palestin jelas kelihatan apabila golongan Turki Muda yangmemerintah
Turki dikuasai oleh pertubuhan al-Ittihad wa al-Taraqqi yang didalangi oleh
orang Yahudi.Suasana ini menyemarakkan lagi sentimen agama dan semangat
penduduk tempatan di Syria menentang pihak penjajah.
b. Peranan bahasa dan kesusasteraan
Pada abad ke l9-20M, berlaku
perkembangan baru dalam kesusasteraan Arab bagi menangani cabaran yang dihadapi
oleh dunia Arab. . Karya Francis Marrash iaitt Ghabat al-Haqq pada 1865 dan
Qustaki al-Hilmi dengan karyanya The Reseacher's Source in the Science of
Critism adalah berkisar tentang idea-idea keamanan, kebebasan dan kesaksamaan.[4]
Perkembangan bahasa dan sastera ini turut
menyuntik dan menyemarakkan kebangkitan gerakan nasionalisme di Syria di mana
sebelum ini, istilah-istilah Turki dan bahasa asing banyak mempengaruhi kehidupan
rakyat dan telah digantikan dengan bahasa dan sastera tempatan. Fenomena ini
dapat meningkatkan perkembangan semangat nasionalismedi Syria.
c. Pengaruh kewartawanan
Pengaruh kewartawanan juga telah
mencetuskan semangat nasionalisme di Syria. Penerbitan majalah Al-Manar yang
merupakan majalah bulanan yang membahaskan idea pembaharuan dan tajdid di Kaherah
dan majalah tersebut dipelopori oleh Rasyid Rida yang dilahirkan di Syria.Majalah
ini telah mengungkapkan dan mengutarakan pemikiran baru yang berasaskan
idea-idea pembaharuan yang dicetuskan oleh Jamaluddin al-Afgani dan Muhammad
Abduh dalam majalahnya iaitu al-Urwa al-Wuthqa. Fokus pemikiran ini adalah ke
arah usaha pembaharuan dan perkembangan dakwah Islamiah di Syria. Tatkala
akhbar lain membicarakan keburukan penjajahan dan kegawatan dunia Islam ketika
itu, al-Manar pula mencadangkan penyelesaian terhadap isu-isu yang dihadapi
oleh masyarakat Islam.[5]
Al-Manar juga menggerakkan
perbincangan tentang dakwah, idealisme dan islah, menerangkan dasardasar
Pan-Islamisme, meneroka persoalan yang berkait dengan ajaran aqidah dan hukum,
membincangkan fahaman modenisme, sekularisme, nasinalisme dan mempelopori dan
mempopularkan bidang dialog dan pertukaran idea antara budaya dan pemikiran
baharu berkait dengan falsafah agama dan budaya, serta menangani isu-isu sosial
dan peradaban.
Al-Manar yang pertama kali diterbitkan
pada 17 Mac 1898 sebagai majalah mingguan yang memuatkan lapan halaman,
menyiarkan berita mutakhir di samping artikel utama yang ditulis oleh ketua
editor iaitu, Rasyid Rida sendiri.Bermula pada tahun kedua, majalah ini
dikeluarkan setiap bulan dan tersebar dengan meluas ke seluruh jajahan Islam
dalam wilayah Turki, India, Mesir, Syria, Maghribi dan turut diseludup ke
Kepulauan Melayu. Kerancakan penerbitan akhbar telah mempercepatkan penerimaan
masyarakat terhadap gerakan nasionalisme untuk membebaskan diri daripada penjajahan.
d. Peranan pendidikan .
Di Syria, sebuah akademi telah
ditubuhkan bagi menjemput dan mengumpul ahli bahasa dari seluruh pelusuk Tanah
Arab untuk datang, bertemu dan bertukar-tukar fikiran dan tumpuan akademi
bahasa ini adalah untuk menyesuaikan dan mengharmonikan bahasa masing-masing
dengan keadaan masyarakat Arab yang mengamalkan pelbagai budaya.
Dalam hal ini, walaupun secara
politiknya mereka berbeza, namun mereka bersatu di bawah satu perkara, iaitu bahasa
Arab. Antara tokoh terkenal yang menyokong usaha penubuhan negara Syria yang
merdeka ialah Abu Khaldun Sati al-Husri. Beliau dilahirkan di Aleppo dan pada
masa mudanya, beliau bekerja sebagai pegawai pendidikan dalam kerajaan Turki Uthmaniyah.[6]
Di Damsyik dan Beirut pula,
beberapa buah univeriiti telah dibina dan menjadi medan perdebatan golongan
terpelajar tempatan dan hal ini turut mencetuskan idea-idea nasionalisme di Syria.
Peranan golongan intelektual .
Tokoh intelektual Syria yang
terkenal iaitu Rasyid Rida yang juga merupakan seorang intelektual muslim Syria
turut mengembangkan gagasan pemikiran modenisme Islam yang pada awalnya
dipengaruhi dan dicetuskan oleh tokoh-tokoh nasionalisme Mesir iaitu Jamaluddin
al-Afgani dan Muhammad Abduh. . Rasyid Rida juga turut mengkaji kelemahan masyarakat
Islam ketika itu dan membandingkannya dengan masyarakat penjajah Barat dan
akhirnya beliau berpendapat bahawa kelemahan ini dapat diatasi jika masyarakat
Islam kembali kepada prinsip-prinsip asas agama Islam dan melakukan
transformasi dan ijtihad dalam menghadapi kehidupan moden yang semakin
mencabar.[7]
Pengaruh luar .
Syria yang masih berada di bawah
pemerintahan empayar Turki Uthmaniyah pada awal abad ke-20M juga telah
terpengaruh dengan dasar pan-Islamisme menjadi dasar kerajaan Turki Uthmaniyah
di mana dasar ini telah meniup dan meningkatkan semangat penduduk tempatan
menangkis dan melawan ancaman pihak Barat. Shakib Arselan yang berasal dari
Lubnan telah menghasilkan penulisan yang menyeru penduduk Syria supaya bersatu
di bawah kerajaan Turki Uthmaniyah dan menolak konspirasi dan dakyah Barat yang
inginkan penduduk Syria menentang penguasaan kerajaan Turki Uthmaniyah dan
turut menggesa penduduk Syria bangun secara sukarela menentang pihak British
semasa perang Dunia Pertama.[8]
[i1Mohd
Sukki Othman dan Wan Muhammad Wan Sulong
,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Pearson
Malaysia Sdn. Bhd, 2015), 365.
[2] Mahdi
Shuid, Sazlina Othman dan Arjuna @ Mohd. Noor Yunus, Teks STPM Pra U Sejarah Islam
Penggal 2, (Bandar Baru Bangi: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd, 2015),302.
[3] “Gerakan
Nasionalisme” dalam Modul Pengajaran dan
Pembelajaran STPM Sejarah,(Putrajaya: Kementerian Pendidikan
Malaysia,2013), 122.
[4]
Ibid,123.
[5]
Ibid,124.
[6]
Ibid,125.
[7]
Ibid,126.
[8]
Ibid,127.
No comments:
Post a Comment