Ad

Tuesday 4 February 2020

Safawi layak ke Eropah


MyMetroArena
 
Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my
TEMPAT Safawi Rasid bukan di Liga Malaysia (Liga-M) sebaliknya beraksi di liga Eropah.

Demikian pandangan legenda dan bekas ketua pasukan Liverpool, Jamie Redknapp yang mengakui terpegun dengan aksi hebat Safawi terutamanya menerusi tendangan kaki kiri yang cukup berbisa.

Redknapp, 47, yang mencatat 237 penampilan bersama The Reds dari 1991-2002 menegaskan, Safawi memiliki potensi untuk diketengahkan di Eropah dengan pemain Harimau Malaya itu hanya memerlukan individu yang tepat bagi membuka jalan buatnya beraksi di sana.

Malah, beliau menyarankan supaya Safawi untuk memberanikan diri mengorak langkah dengan mencontohi pemain muda Jepun, Takumi Minamino yang berani mencabar diri untuk mencuba nasib bersama Red Bull Salzburg Liga Austria sebelum dilamar juara kelab Eropah, Liverpool Disember lalu.

“Sebelum saya datang ke Malaysia untuk menjadi tetamu dalam pelancaran Cadbury FC ini, anak saya membuka Youtube dan aksi pemain nombor 11 (Safawi) memikat hati saya.

“Dia berani mengelecek dan mempunyai sepakan percuma kaki kiri yang berkualiti dan terus terang, dia seorang pemain yang memikat mata saya mengenai pemain dari Malaysia.

“Saya rasa dia perlukan sedikit tuah seperti Minamino yang ke Liverpool. Dia juga perlu berani selain berusaha keras dan agresif dengan melihat lebih banyak perlawanan liga luar seperti EPL (Liga Perdana Inggeris).

“Apapun, dia ada kelebihan unik kaki kiri seperti mana Mohamed Salah. Kuncinya berani mencabar diri ke luar negara kerana dia masih muda dan bertenaga," katanya ketika ditemui pada Pelancaran Cadbury FC musim ketiga dengan penampilan eksklusif Redknapp dan trofi EPL di Malaysia, hari ini.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 4 Februari 2020 @ 11:43 PM


No comments:

Post a Comment