ARKIB : 23/11/2008
REALITINYA hari ini di kalangan
anak- anak muda atau remaja dengan mudah melihat dan mengumpul koleksi gambar
atau majalah pornografi yang didapati dengan mudah di kedai-kedai atau dari
Internet. Bayangkanlah jika hal ini terjadi kepada anak-anak kita. Kita boleh
berbeza pendapat mengenai definisi pornografi dan perlu atau tidaknya hal
seumpama ini diuruskan oleh undang-undang. Tetapi setidak-tidaknya kita sepakat
untuk menyatakan bahawa pornografi itu adalah satu kesalahan dari peraturan
Allah SWT.
Dilihat daripada perspektif
Islam, jelas sekali pornografi merupakan perbuatan yang bersalahan dengan hukum
syariat kerana ia mendorong seseorang lelaki atau perempuan kepada perbuatan
yang tidak bermoral. Pengaruh pornorafi yang boleh mengakibatkan berlakunya
perbuatan zina cukup besar implikasinya sehingga melahirkan penyakit yang tidak
ditemui penyembuhannya iaitu AIDS. Di kalangan sesetengah anak-anak muda kita,
kegilaan melihat gambar-gambar pornografi adalah merupakan tanda- tanda awal
penyerapan kearah penzinaan. Titik tolak untuk memahami pornografi dalam Islam
ialah melalui firman Allah SWT yang bermaksud:
Katakanlah kepada lelaki yang
beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kemaluannya. Yang
demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
apa yang mereka perbuat. Katakanlah pula kepada perempuan yang beriman,
hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kemaluannya. Dan janganlah
mereka menampakan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak padanya
(An-Nur:
30-31)
Ayat di atas berbicara dalam
konteks pedoman pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, iaitu
mereka yang dibolehkan berkahwin. Menarik dikaji bahawa dalam pergaulan antara
lelaki dengan perempuan, Tuhan menekankan kepada dua perkara pokok, iaitu
menahan pandangan dan menjaga organ seksual. Dalam kaitan dengan pornografi,
terlihat bahawa aktiviti pornografi ini sangat berkait erat dengan soal menjaga
mata dan memelihara organ seksual.
Melalui firman Allah SWT di
atas, jelas bahawa perintah untuk menjaga pandangan dan organ seksual hanya
ditujukan kepada kelompok tertentu, iaitu orang-orang yang beriman, tanpa
membezakan lelaki dan perempuan, bukan kepada semua manusia, bahkan juga bukan
kepada semua yang mengaku Muslim. Mengapa perintah Tuhan itu hanya ditujukan
pada orang beriman? Sebabnya, hanya orang beriman sahaja yang mematuhi dan
melaksanakan perintah Tuhan.
Perintah itu tidak ditujukan
kepada mereka yang tidak beriman kerana ia adalah sia-sia sahaja. Mereka pasti
tidak akan mematuhinya. Kepatuhan seseorang kepada Tuhan adalah kerana dia
beriman kepada-Nya, demikian sebaliknya, kerana itu perintah dan larangan Tuhan
hanya ditujukan kepada hamba- Nya yang beriman, bukan kepada selainnya. Dalam
konteks ini, kita perlu melakukan introspeksi (proses penilaian) diri apakah
kita masih tergolong sebagai orang beriman atau bukan. Sebab yang tahu hanya
diri kita sendiri dan Tuhan sahaja.
Apa yang lebih penting pada
ketika ini kita harus bahu membahu untuk menyelamatkan anak-anak muda dari
terus terjerumus dalam kancah kegilaan pornografi ini.Usaha untuk mencegah
merebaknya pengaruh pornografi dari perspektif agama haruslah bermula daripada
keluarga. Bukan hal yang kebetulan jika dalam al-Quran ditemukan sekitar 70
ayat yang berbicara mengenai pentingnya institusi keluarga. Keluarga harus
menjadi tonggak awal dalam membangun masyarakat dan selanjutnya bangsa yang
bermoral.
Nilai-nilai moral yang sangat
ditekankan dalam setiap agama harus dimulai pelaksanaannya dalam kehidupan
berkeluarga. Keluarga adalah unit terkecil dalam masyarakat yang memiliki
banyak fungsi, dan di antara fungsinya yang sangat strategik adalah fungsi
pendidikan dan agama. Pendidikan agama harus dimulai daripada keluarga.
Pendidikan agama di luar keluarga hanya bersifat pelengkap kepada nilai-nilai
yang sudah ditanamkan di dalam sesebuah keluarga.
Pendidikan agama
Perlu ditegaskan di sini bahawa
pendidikan agama yang hendak ditanamkan kepada anak-anak sejak awal adalah
pendidikan agama yang mengajarkan nilai-nilai kemanusiaan sehingga mereka
terdorong menjadi manusia yang bertanggungjawab dan berguna. Bukankah ada hadis
Nabi SAW yang bermaksud: Sebaik-baik manusia adalah yang paling berguna bagi
sesamanya.
Daripada hadis tersebut
difahami bahawa sejahat-jahat manusia adalah yang mengeksploitasi sesamanya.
Oleh yang demikian itu, apa yang dituntut bukanlah pendidikan agama yang hanya
menekankan pada hal-hal yang bersifat peraturan formal semata-mata, sebaliknya
pendidikan agama yang menekankan tiga aspek penting dalam diri manusia, iaitu
aspek pemikiran, jiwa dan minda sehingga dapat membangun moral yang kukuh dalam
diri seseorang.
Tujuan akhir daripada semua
ajaran Islam sesungguhnya adalah menjadikan manusia itu berakhlak karimah atau
berbudi luhur sebagaimana dalam hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Aku
diutus semata-mata untuk menyempurnakan akhlak mulia.
Impak kepada kehidupan beragama
seseorang itu adalah menjadi manusia yang berakhlak mulia. Salah satu penunjuk
utama daripada akhlak mulia adalah menjauhi perbuatan, perkataan dan perilaku
yang keji serta kotor termasuklah bahan-bahan pornografi. Bahkan, salah satu
ciri orang yang beriman adalah mampu mengawal syahwat seperti yang dinyatakan
dalam surah Al-Mukmin ayat 5. Justeru, pengurusan syahwat atau nafsu itu
penting bahkan mungkin juga lebih penting daripada pengurusan hati.
Dalam rangka melaksanakan tugas
sebagai khalifah, manusia harus menjaga kesucian diri dan keturunan termasuk
memelihara diri daripada mendekati bahaya zina seperti pornografi sendiri. Zina
adalah perbuatan paling keji dan jalan yang sesat (Al-Isra, ayat 32).
Zina memberikan kesan yang
sangat buruk bukan hanya kepada si pelaku itu sendiri juga kepada anak-anak
yang lahir akibat perbuatan zina itu. Dalam konteks zina, ajaran Islam
menekankan unsur-unsur pencegahan. Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan
janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan
yang keji dan suatu jalan yang amat buruk. (Al- Isra: 32)
Sebahagian ulama menjelaskan
bahawa yang dimaksudkan dengan mendekati zina salah satunya adalah dengan
melihat bahan-bahan pornografi (mempertontonkan gambar-gambar bahagian tubuh
yang membangkitkan nafsu berahi) baik secara langsung ataupun tidak. Ini
bermakna, semua perbuatan keji yang boleh membawa kepada zina adalah haram
sebagaimana haramnya zina itu sendiri. Sehubungan ini Rasulullah SAW bersabda
yang bermaksud: Umatku masih dalam keadaan baik selagi perbuatan zina tidak
melanda mereka. Apabila perbuatan zina sudah merajalela di antara mereka, Allah
akan menurunkan seksa-Nya kepada mereka semua (Hadis Riwayat Ahmad).
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm#ixzz518bK1Ot9
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment