Ad

Thursday, 21 December 2017

Tak salah jadi tabligh tapi..

ARKIB : 22/02/2009

SOALAN
Tidak lama selepas pencen sebagai pengurus di cawangan sebuah bank, suami saya didatangi oleh seorang lelaki berjubah hijau, berserban mengajaknya masuk tabligh. Seperti yang lepas-lepas dia menolak, hendak rehat dahulu, rehat-rehat dengan anak dan keluarga, setelah bekerja lebih daripada 35 tahun.
Setelah beberapa kali dipujuk, seumpama dipaksa, akhirnya suami saya ikut kumpulan tabligh. Mula-mula pergi seminggu. Balik ke rumah sebulan, kemudian pergi lagi. Kali ketiga pergi paling lama, lebih sebulan. Mula-mula ada menelefon, tetapi lama-lama tidak memberi khabar. Alih-alih sudah ada di rumah.

Saya menjadi kebingungan. Lebih daripada setahun setengah keadaan seperti ini berlaku Anak tidak dipedulikan. Tidak pernah menjenguk buku pelajaran, jauh sekali mengajar muqaddam pada dua anak yang masih kecil. Saya masih muda, 35 tahun, perlukan kasih sayang, keyakinan diri dan keselamatan.

Sebagai seorang guru, kedua-dua anak saya di tinggalkan dengan pembantu rumah yang saya tidak berapa yakin dengan kerjanya. Suami selalu tidak ada di rumah. Biarpun wang belanja tidak diberi, saya reda kerana saya ada gaji. Sebelum ini kami tidak ada masalah, sejak suami masuk tabligh, rumah tangga seumpama terabai, tidak menentu. Kedatangan ketua kumpulan tabligh berjubah hijau menjadikan saya fobia.

- Guru bingung, Sepang, Selangor.

Jawapan:
Sumbangan mubaligh dalam usaha menyebarkan Islam, di Semenanjung, di Sabah, Sarawak, juga di Nusantara begitu besar, termasuk dalam golongan ini ialah ahli-ahli sufi, yang akhirnya menjadi penulis diraja, pengarang kitab dan wartawan, mendirikan pondok, sekolah-sekolah Arab dan sebagainya.

Daripada kalangan mereka inilah yang memberi sumbangan dalam memperkayakan perbendaharaan kata Melayu, yang diambil daripada istilah-istilah Arab, yang merangkumi istilah fiqah, tauhid, pertuturan harian dan sebagainya membolehkan perbendaharaan kata Melayu itu kaya lagi luas.

Di Malaysia, kegiatan para mubaligh akhirnya menjadi lebih terhad, lebih sempit, khusus kepada golongan tertentu, iaitu mereka yang berjubah, kepala berlilit serban dan sebahagian daripada mereka memakai pakaian yang banyak dipakai di Pakistan juga India.

Mereka berjuang, menyebarkan Islam, menghuni di masjid-masjid, di surau-surau. Di antara mereka ada yang membawa tilam, periuk dan sebagainya yang diperlukan. Yang terkini keperluan ini tidak dibawa bersama, sesetengah daripada mereka tidak dibenarkan tinggal di surau-surau tertentu, kerana sebab-sebab tertentu, di antara mereka dikatakan menyebabkan kotor, tidak memberi sumbangan untuk bayaran api, air dan sebagainya.

Di sinilah mereka belajar dengan membentuk kelompok-kelompok kecil, yang memberi syarahan oleh orang-orang tertentu, biasanya diberi oleh ketua mereka, juga orang yang terdiri daripada kumpulan tersebut. Kegiatan tabligh buat masa kini tidak serancak 20 tahun yang lalu. Walaupun demikian, kegiatan ini tetap bergerak. Sesetengah masyarakat mempersoalkan kegiatan ini, memandang dengan mata sebelah, biarpun tidak ada protes supaya kegiatan ini dihentikan.

Saya perhatikan, kegiatan tabligh boleh dikatakan tidak melibatkan politik. Sebahagiannya berkunjung dari rumah ke rumah sebelum waktu maghrib atau sebelum asar, mereka berdakwah, mengajak orang Melayu Islam sama-sama ke masjid, terutamanya untuk mendirikan sembahyang berjemaah.

Beberapa kali kumpulan ini datang menemui saya ketika saya sedang menyangkul di kebun, mengajak bersama untuk berjemaah. Saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana memperingatkan saya dan saya rasa kesal tidak dapat mengajak minum bersama dengannya untuk menghormati tetamu yang saya hormati.

Saya terfikir, kenapa mereka datang menemui saya yang ada di kebun, dekat rumah. Kenapa tidak pergi ke rumah-rumah orang Islam yang tidak pernah pergi ke masjid, termasuk pekerja-pekerja asing dari Indonesia, Myanmar, Bangladesh, Filipina, dari Pakistan, India termasuk mereka yang bekerja di restoran yang sebahagian daripada mereka tidak sembahyang Jumaat atau mereka yang bekerja di restoran yang taukenya India bukan Islam, tetapi meletakkan ayat-ayat al-Quran di dinding-dinding.

Terfikir saya, kenapa kumpulan ini hanya pergi ke tempat-tempat seperti kampung tempat saya tinggal, tidak pergi berdakwah ke tempat-tempat yang lebih utama, di Chow Kit, sarang-sarang pelacur, sarang-sarang pondan, kelab-kelab malam yang penuh dengan marijuana, syabu, ganja, arak atau kediaman golongan elit.

Memang benar, di sesetengah tempat perumahan begitu besar, hingga 400 buah rumah, tetapi untuk mendirikan sembahyang Maghrib yang datang tidak sampai 40 orang jemaah. Pekerja-pekerja di restoran di mana ayat-ayat al-Quran ditampal atau disangkut di dinding, boleh dikatakan tidak nampak mereka pergi sembahyang Jumaat di kampung berkenaan.

Mungkin mereka menganggap sembahyang Jumaat itu tidak wajib bagi mereka. Mereka tetap musafir. Tidak pernah kita dengar adanya tangkapan oleh jabatan-jabatan agama dilakukan ke atas mereka yang tidak sembahyang Jumaat, sekali, lebih tiga kali atau seumur hidup. Sama halnya dengan mereka, yang bukan Islam bekerja di restoran yang dipenuhi orang Melayu Islam. Pihak tertentu sepatutnya memberi garis panduan yang mesti dipatuhi oleh restoran ini supaya mengambil pekerja yang beragama Islam sahaja. Islam itu suci, zahir dan batin, kesucian batin melibatkan akidah, iaitu pegangan agama Islam.

Keadaan yang sama juga berlaku di hotel-hotel yang sebahagian besar daripadanya menyediakan makanan yang enak-enak tetapi tidak ada sijil halal. Tidak pernah terdengar, ada pihak-pihak tertentu yang meminta supaya pihak kerajaan, pihak jabatan agama Islam atau Jakim memastikan supaya hotel-hotel berusaha mendapatkan sijil halal dalam semua aktiviti penyediaan makanan.

Apabila sijil halal itu tidak diperlukan, maka dengan sendirinya makanan yang disajikan itu tidak tertakluk kepada hukum halal.

Pada pemikiran kebanyakan orang bukan Islam, terutamanya dari Barat, apabila menyebut tentang halal food atau muslim food yang dimaksudkan ialah datang yang bukan daripada daging babi. Pada hal makanan halal itu bermaksud makanan hasil daripada ternakan yang disembelih menurut syariat. Kerana itu apabila ayam, kambing atau kerbau itu disembelih oleh orang bukan Islam, maka sembelihan, pemotongan leher atau ketukan pada kepala yang menyebabkan binatang itu mati tidak diiktiraf oleh Islam. Apabila tidak diiktiraf, daging adalah tetap bangkai, haram dimakan.

Dalam kapal terbang, apabila kita minta halal food atau muslim food, pramugari akan membawa makanan yang bukan daripada daging babi. Terfikir saya, dari Rusia hendak ke Kuala Lumpur, kita minta daging halal. Adakah orang yang menyediakan makanan itu akan menyediakan daging khas yang disembelih oleh orang Islam, pada hal yang minta makanan halal itu hanya dua orang sahaja?

Terlalu banyak tanya, lagi cerewet, payah sangat hendak hidup, kalau begitu makan telor sahaja, Minta telor yang belum dikupas kulitnya. Kalau sudah dikupas, mungkin sambalnya bercampur dengan minyak babi atau bahan yang tidak halal.

Begitu besar skop kegiatan para mubaligh kalau hendak dilakukan secara terancang dan rapi, malangnya masih ada segelintir masyarakat yang memandang mereka dengan mata sebelah, kerana sesetengah golongan lebih gemar mendengar dan melihat bintang-bintang filem, pelakon atau penyanyi berkahwin dengan hantaran RM40 ribu, hampir sejuta ringgit, dipaparkan dalam akhbar-akhbar. Pasangan ini diserbu, dalam suratkhabar dipenuhi gambar-gambar pasangan ini, tanpa difikiri bahawa berita seumpama ini tidak memberi manfaat atau maklumat yang bersifat ilmiah yang menambah kaya khazanah berfikir dan muhasabah diri.

Peranan para mubaligh seperti seorang kapten juga awak-awaknya berjalan tegak ke hadapan, ke satu destinasi praktikal. Akhbar-akhbar, televisyen dan radio jangan terlalu banyak memaparkan berita-berita yang berwarna-warni atau bergula-gula yang pastinya dikerumuni oleh manusia semua, lalu akhirnya mereka yang mengerumuni itu keletihan, manakala gulanya cair begitu sahaja, tanpa memberi apa-apa manfaat. Dalam keadaan ini kalau kapten itu terlajak pendakwah termasuk para mubaligh perlu mengajak mereka yang terlibat kembali ke pangkal jalan.

Tidak ada salah dengan tabligh atau amalan berdakwah, malah rasulullah sendiripun seorang pendakwah, menyampaikan kalimah tauhid kepada mereka yang belum beriman, menjadi contoh ikutan, yang bersifat sidek, amanah, tabligh dan fatanah dalam tindak-tanduk yang telah ditetapkan oleh Allah disampaikan melalui Malaikat Jibrail.

Kewajipan bertabligh adalah jelas, lagi mulia amalannya. Namun kesilapan tetap wujud pada diri mereka yang bertabligh, antaranya meninggalkan rumah tangga, anak isteri seperti yang berlaku ke atas puan. Meninggalkan mereka menyebabkan seolah-olah kasih sayang itu dibawa bersama ketika bertabligh di perjalanan, menyebabkan terasa seolah-olah bertabligh itu adalah segala-galanya dengan membelakangkan kewajipan terhadap anak isteri, keselamatan, kasih sayang, hal-hal yang berkaitan dengan pelajaran, pengajian dan keselamatan keluarga, pada hal kedua-duanya adalah perlu untuk kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Amat malang sekali sekiranya seseorang itu bertabligh, mensasarkan syurga firdaus di akhirat kelak, namun isteri terasa terabai dan kehadiran para mubaligh di rumah menimbulkan fobia, anak-anak terabai pelajarannya serta tidak tahu mengaji al-Quran, lebih malang kalau pergi bertabligh berbulan-bulan itu menyebabkan isteri menanggung segala-galanya hal urusan rumah tangga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab si suami.
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz51upgpKzq

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment