Unit 3.2 Intelektual
Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Hasil
pembelajaran-membincangkan proses perubahan pemikiran dan Kemajuan ilmu
pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains dan
Gerakan Pencerahan di England dan Perancis abad ke-17-19.
1.a) Konsep intelektual dan ilmu.
Perkataan intelektual atau
intelegensia berasal dari Rusia. Golongan inteletual merupakan golongan yang
mengadun ilmu pengetahuan yang diperolehi dan semangat intelektual untuk
mencurahkan segala ilmu yang ada untuk membangunkan masyarakat dan negara.
Ilmu-umumnya ialah pengetahuan
yang diperolehi daripada pengalaman dan pelbagai sumber pengetahuan yang
didapati dalam kehidupan.[1]
b.Konsep
Renaisans
Reformasi Protestan
Revolusi Sains
Gerakan Pencerahan.
1.Renaisans-ialah zaman
pemulihan budaya yang melahirkan semangat ingin tahu dan kritikal yang radikal
dan seterusnya melahirkan masyarakat terbuka.
2.Reformasi Protestan-Reformasi
protestan ialah pembaharuan agama yang menyebabkan agama Kristian terbahagi
kepada Protestan dan Roman Katholik.Antara
3.Revolusi Sains-berlaku
selepas penemuan semula teks purba dan penciptaan alat mencetak menyebabkan
sains dan seni bercampur semasa Ranaisans awal.Bapa sains moden Leonardo Da
Vinci melakukan eksperimen dalam aliran air, diseksi perubatan dan mencipta prinsip
dan kaedah penyeldikan. Kaedah saintifik menekankan kepada bukti emprikal dan
kepentingan matematik.Kaedah saintifik ini membawa sumbangan besar kepada
bidang astronomi, fizik, biologi dan anatomi.[2]
4.Gerakan Pencerahan-
Pencerahan (Enlightenment)
ialah satu zaman yang berlaku di Eropah selepas Renaisans dan Reformasi pada
tahun 1650-1800. Enlightenment bererti Zaman Pencerahan ialah zaman di mana semangat
kepercayaan dan pegangan manusia adalah kritikal dan berasaskan sebab-musabab
dan kaedah-kaedah saintifik.[3]
Enlightenment merupakan satu zaman yang
mendukung gerakan pemikiran dan kepercayaan berkaitan dengan konsep-konsep
seperti Tuhan, sebab-musabab, alam dan manusia.Zaman ini mewakili satu gerakan
ke arah melahirkan masyarakat terbuka, pengajaran untuk kebahagiaan individu,
perlembagaan, toleransi, fikiran yang tidak dikongkong dan segolongan
masyarakat yang hidup berdasarkan undang-undang.Pelopor Zaman Pencerahan
dikenali sebagai ahli falsafah. Golongan ini mendedahkan diri mereka kepada
perkara kritikal dan semangat ingin tahu. Antara ahli falsafah yang terkenal
ialah Voltaire, Montesquieu, Diderot, De Alembert dan Rousseau.Mereka mengasingkan
agama daripada ilmu pengetahuan dan menekankan kepentingan pencapaian
kerasionalan melalui ilmu pengetahuan.[4]
[1]Mahdi
Shuid,Sazlina Othman, Ajurun Begum Ahamed, Teks
STPM Sejarah (Sejarah Dunia) Penggal 1,(Bandar Baru Bangi:Penerbitan
Pelangi 2015),218.
[2]ibid),224.
[3] “Intelektual”,
dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran
STPM Sejarah Penggal 1 , (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013)132.
[4]Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Sejarah Dunia 1500-1955 (Shah Alam: Oxford Fajar 2015),245.
No comments:
Post a Comment