Sistem pendidikan di Jerman pada abad ke-18 dan 19 terdiri daripada beberapa peringkat.Menjelang awal abad ke-19, terdapat sistem pendidikan di peringkat rendah, menengahdan teknikal.
Perkembangan pendidikan di
Jerman
1.Abad ke-18 Jerman mewajibkan
pendidikan peringkat rendah.
-Volksschule –pendidiakn wajib peringkat
rendah selama 8 tahun.
-Penekanan kemahiran asas iaitu
membaca,menulis dan mengira serta aspek etika, disiplin dan ketaatan.
-ilmu diintegrasikan dengan
bidang matematik, sains, bahasa dan seni.
-sistem abjad diganti dengan
pengajaran bunyi.
-1717 Raja Frederick William
mengeluarkan Advisory Order yang mewajibkan ibu bapa menghantar anak-anak ke
sekolah.
-Ibu bapa yang gagal menghantar
anak ke sekolah dikenakan bayaran denda.
2.Kualiti pendidikan
ditingkatkan
-1788 pengenalan sistem
peperiksaan akhir tahun di sekolah seluruh Jerman.
-Penyatuan Jerman oleh Otto Von
Bismarck membawa pemusatan pendidikan di Jerman.
-Penyeragaman pendidikan dan
banyak sekolah menengah ditubuhkan termasuk sekolah untuk pelajar perempuan.
-Penekanan kepada pendidikan
teknologi untuk melahirkan tegana kerja mahir bidang perindustrian dan
perdagangan.
-Sekolah teknik dan perdagangan
ditubuhkan.
4.Empat jenis sekolah menengah.
-Gymnasium –pembelajaran bahasa
moden, latin dan Yunani
-Realgymnasium –pembelajaran
bahasa Latin, Bahasa Moden, Sains dan Matematik
-Realschule- pembelajaran
teknikal selama 8 tahun
-Obberealschule- pembelajaran
selam 9 tahun bahasa moden, sains dan Matematik.
5.Penubuhan universiti
-Universiti Berlin, Munich,
Bonn
-Pengajian yang ditawarkan
ialah Teologi, Undang-Undang,Perubatan dan Falsafah.
Fakulti Falsafah menawarkan pengajian
Sejarah, Matematik, Geografi dan Kesusasteraan.
-Kesimpulannya,sistem pendidikan awam di
Jerman memberi pendidikan kepada semua kanak-kanak belajar dari awal hingga ke
peringkat universiti.
No comments:
Post a Comment