Ad

Thursday 12 January 2017

Awas Faiz!

Januari 2017
Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
FAIZ menunjukkan trofi Anugerah Puskas 2016 yang dimenanginya sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang semalam.

PEMENANG Anugerah Puskas Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) 2015, Wendell Lira dari Brazil mengingatkan pemain tengah Pulau Pinang, Mohd. Faiz Subri agar tidak terbuai dengan kejayaannya dinobatkan sebagai pemenang anugerah tersebut bagi musim 2016.

Menurut Lira, seperti yang dilaporkan oleh agensi DreamteamFc.com, dia telah melalui saat sukar sejak memenangi anugerah tersebut pada tahun 2015 kerana pengurusan pasukan serta penyokong meletakkan harapan yang terlalu tinggi kepadanya untuk sentiasa memberi sumbangan besar kepada pasukan.

Faiz merupakan pemenang Anugerah Puskas FIFA bagi tahun 2016 pada majlis Anugerah FIFA di Zurich, Switzerland kelmarin.

Menurut Lira, 29, pengalaman yang dilaluinya sangat menyedihkan kerana berdepan tekanan yang sangat tinggi sehingga menjejaskan prestasinya.

Akibatnya, kontrak pemain itu telah ditamatkan oleh kelabnya, Vila Nova yang beraksi pada Liga Brazil.

Dia dipecat oleh kelabnya pada Mei 2016 dan selepas pemecatan tersebut dia membuat keputusan untuk bersara dua bulan kemudian (Julai).

“Sejak memenangi Anugerah Puskas pada tahun 2015, saya telah diberi tekanan dan pasukan sentiasa mahukan saya menghasilkan jaringan menarik. Situasi tersebut telah menyukarkan saya sehingga menjejaskan prestasi.

“Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa anugerah tersebut telah memusnahkan karier saya ekoran jangkaan yang terlalu tinggi daripada kelab dan para peminat,” jelas Lira.

Dia turut mengingatkan Faiz agar berhati-hati dan perlu kuatkan mental jika berdepan perkara yang sama.

Lira sempat menasihatkan Faiz dengan kata-kata ‘so, take note (Faiz) Subri, get yourself into training asap or face the consequences’. (Awas (Faiz) Subri, teruskan latihan segera atau anda akan berdepan kesukaran).

Lira dinobatkan sebagai pemenang anugerah bagi tahun 2015 menerusi jaringannya ketika membantu kelab lamanya, Goianesia menewaskan Atletico-Go 2-1 pada November 2015.

Namun, anugerah tersebut telah memberi tekanan kepadanya kerana pengurusan kelab sentiasa mahukannya menjaringkan gol dalam setiap perlawanan yang mereka lalui.

Lira yang menyertai Vila Nova pada awal musim 2016 secara terbuka menyalahkan Anugerah Puskas sebagai ‘pembunuh’ kariernya.

Anugerah Puskas FIFA telah diperkenalkan pada 2009 bagi mengiktiraf pemain yang menjaringkan gol paling cantik di dunia pada sesuatu tahun. – DreamteamFC.com.

Sumber-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0112&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4VXdKQvoL Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment