Ad

Tuesday 31 January 2017

Faiz Subri: Matlamat saya hanya jaringkan gol

ROZAIDI ZULKIFLI  |  31 Januari 2017 12:18 AM
KUALA LUMPUR 30 Jan. – Pemenang Anugerah Puskas 2016, Mohd. Faiz Subri membuktikan jaringannya yang memenangi Anugerah Puskas di Zurich awal tahun ini sememangnya bukan nasib atau gol ajaib apabila dua kali hampir melakukannya dalam dua perlawanan Liga Super berturut-turut.
Pemain Pulau Pinang itu hampir menjaringkan gol menerusi sepakan bebas jarak jauh ketika menentang Selangor dan Perak sekali gus menepis tanggapan sesetengah pihak yang mengatakan jaringan yang dilakukan ketika menentang Pahang pada 16 Februari lalu dalam kempen Liga Super adalah kerana nasib.
Tidak pernah menganggap kritikan itu sebagai satu perkara negatif, sebaliknya penyerang asal Kedah itu menjadikannya sebagai pembakar semangat kepadanya dalam membina kerja­ya sebagai pemain profesional.

Malah, Faiz berkata, dia sedar pasti peminat-peminat mengharapkan sesuatu yang lebih daripadanya dan keadaan itu membuatkan dia berusaha lebih keras dan berlatih dengan gigih untuk memperbaiki teknik sepakan bebasnya.
“Saya ada terdengar orang kata, tendangan yang buat saya menang Anugerah Puskas adalah nasib tetapi saya tidak kisah sa­ngat. Kalau benda baik kita ambil, kalau benda tidak elok kita cuba perbaiki.
“Sebagai penyerang, saya sentiasa berlatih untuk mengambil sepakan bebas. Kadang kala sepakan yang diambil menepati sasaran, kadang kala tidak.
“Tetapi setiap kali mendapat peluang mengambil sepakan bebas, hasrat saya cuma satu iaitu menghasilkan gol untuk pasukan namun buat masa ini saya masih belum dapat menjaringkan gol,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Faiz, 29, hampir mendapat gol pertamanya musim ini menerusi sepakan bebas pada minit ke-24 ketika tewas 2-0 kepada Selangor di Stadium Majlis Perbandaran Selayang pada 21 Januari lalu. Sepakan dari jarak kira-kira 30 meter itu tidak melayang tinggi tetapi cukup untuk melepasi benteng Red Giants, sayangnya bola tersasar sedikit di sebelah kiri.
Sepakan bebasnya pada minit-minit terakhir ketika Harimau Kumbang tewas 1-0 kepada Perak di Stadium Bandaraya hampir menyerupai jaringan uniknya tahun lalu apabila bola melayang ke sebelah kiri sebelum melencong ke kanan. Penjaga gol Perak, Muhamad Hafizul Hakim hampir tertewas namun sempat memperbaiki kedudukannya untuk menepis bola yang kemudian mengenai palang dan melantun.

SUMBER- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/faiz-subri-matlamat-saya-hanya-jaringkan-gol-1.438492#sthash.yepYuseq.dpuf

No comments:

Post a Comment