Oleh –AHMAD BIN YAAKOB
Selepas pemerintahan Nabi Muhammad
s.a.w, umat Islam diperintah oleh para khalifah yang dikenali sebagai Khulafah
al-Rasyidin. Dasar-dasar pemerintahan dan pentadbiran baginda masih diguna
pakai di samping berlaku penambahan disebabkan negara dan wilayah Islam yang
semakin luas dan kompleks terutamanya ketika zaman pemerintahan Khalifah Umar
bin al-Khattab. Impak perluasan wilayah, pemerintah kerajaan Islam telah
menggubal dasar-dasar pemerintahan pada peringkat wilayah yang selari dengan
pemerintahan dan pertadbiran peringkat pusat bermula zaman Khulafa' al-Rasyidin
sehingga zaman kerajaan Uthmaniyah.[1]
Kerajaan Khulafah al-Rasyidin
terbentuk secara rasmi pada tahun 632, iaitu apabila Abu Bakar al-Siddiq
dipilih oleh umat Islam sebagai khalifah pertama. Kerajaan Khulafah al-Rasyidin
diperintah oleh empat orang sahabat Nabi Muhammad s.a.w, iaitu:
(a) Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq.
(b) Khalifah Umar bin
al-Khattab.
(c) Khalifah Uthman bin Affan.
(d) Khalifah AIi bin Abi Talib.
Gelaran Khulafah al-Rasyidin
digunakan kerana mereka meneruskan dasar kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w.
Struktur Pemerintahan Khulafa al-Rasyidin :
a) Madinah sebagai
pusat pemerintahan.
b) Masjid Nabawi
sebagai pusat pentadbiran negara,pusat ibadat dan kegiatan
dakwah Islamiah.
c) Khalifah sebagai
ketuabadan eksekutif, legislatif dan kehakiman.
d) Khalifah paling berkuasa
tetapi kekuasaan tidak berbentuk
mutlak dan terikat dengan al-Quran dan sunnah yang mengawal segala tindakan khalifah.
e) Sesuatu dasar diputuskan melalui majlis syura (badan
penasihat Khalifah).
f) Majlis Syura secara rasmi dibentuk pada zaman pemerintahan khalifah Umar bin al-Khattab
g) Penubuhan Baitul Mal
-perbendaharaan negara untuk menguruskan
harta rakyat dan negara.[2]
Pentadbiran pusat
zaman Khulafa al-Rasyidin :
Pada zaman Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq tidak banyak berbeza dengan zaman Rasulullah SAW kerana tempoh
pemerintahannya yang singkat. Tambahan pula beliau sibuk memerangi gerakan
murtad secara besar-besaran dan golongan yang enggan membayar zakat selepas sahaja
kewafatan Rasulullah SAW. Pentadbiran Khalifah Abu Bakar berpusat di Madinah.
Pentadbiran
wilayah zaman Khulafa al-Rasyidin
:
a) Semasa pemerintahan khalifah Abu Bakar,pemerintahan wilayah
dibahagikan kepada 10
wilayah - Makkah, Taif, Yaman, Hadhramaut, Khawlan, al-Jund,
Nazran, Zabid, Bahrain dan Jarsh.
b)Pentadbiran perigkat wilayah telah
diperkemaskan Pada zaman pemerintahan
khalifah Umar bin al-Khattab berikutan kejayaan kempen perluasan kuasa.
c) Negara Islam dibahagikan kepada 8 wilayah utama iaitu Madinah,Mekah, Syam, Mesopotamia, Iraan,
Iraq, Mesir dan Palestin.[3]
d) Setiap wilayah mempunyai ibu negeri dan pusat pentadbiran
masing-masing.
e) Khalifah Umar bin
al-Khattab telah membentuk sistem
birokrasi yang sistematik.
f) Setiap wilayah diketuai oleh gabenor (amil) dan dibantu oleh setiausaha dan pegawai lain seperti :setiausaha tentera, pegawai cukai (Sahib al-Kharaj)' pegawai
polis (Sahib al- Syurtah), pegawai perbendaharan (Sahib
Bait al-Mal) dan kadi'
g) Setiap wilayah didirikan sebuah
Baitul Mal untuk menguruskan
pendapatan dan perbelanjaan
negara.[4]
Pemerintahan dan pentadbiran pusat
1. Sebagaimana zaman Nabi
Muhammad s.a.w, Madinah kekal menjadi pusat pemerintahan dan pentadbiran.
Masjid Nabawi menjadi lokasi perbincangan dan penggubalan dasar pemerintahan
dan pentadbiran.
2. Walaupun khalifah merupakan
pemerintah tertinggi kerajaan Islam, namun kekuasaannya tidak bersifat mutlak.
Sebaliknya, sesuatu dasar diputuskan melalui kaedah syura, iaifu keputusan yang
dibuat berdasarkan suara majoriti.
3. Pada zaman pemerintahan
Khalifah Umar bin al-Khattab, Majlis Syura ditubuhlian secara rasmi dan
berfungsi secara formal. Ahli atau anggota syura dilantik daripada kalangan
para sahabat yang berpengalaman dan berperanan sebagai badan penasihat
khalifah.
4. Selain berperanan sebagai
ketua eksekutif dan perundangan, khalifah juga merupakan panglima tertinggi
dalam pentadbiran.
5. Pada peringkat pusat, ibu
pejabat baitulmal telah didirikan bagi mengendalikan pentadbiran berkaitan
dengan segala sumber pendapatan dan perbelanj aan negara.
6. Laporan kewangan daripada
tanah jajahan akan dihantar melalui gabenor setiap wilayah kepada khalifah
setiap tahun.[5]
[1]Mahayudin
Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM
Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2 Edisi Kemaskini, (Shah Alam: Oxford
Fajar.2014) ,58.
[2]“Bentuk Pemerintahan”, dalam Modul Pengajaran dan
Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan
Malaysia,2013),20.
[i3]Mahayudin
Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM
Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2 Edisi Kemaskini,61.
No comments:
Post a Comment