Ad

Sunday 11 October 2020

Eksperimen Dollah

MyMetroNode



Oleh Aziman Rosdi

aziman@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Langkah berani dilakukan jurulatih Harimau Malaya Dollah Salleh dalam proses pembentukan semula pasukan apabila memanggil tujuh pemain bukan daripada skuad Piala AFF 2014 termasuk tiga pemain muda yang tidak pernah menyarung jersi kebangsaan bagi aksi persahabatan menentang Oman di Muscat, 26 Mac ini.

Tiga pemain yang mendapat perhatian itu ialah Ahmad Syamim Yahya dari FELDA United dan dua pemain Johor Darul Ta’zim II (Johor DT II), Che Rashid Che Halim serta Muhammad Akram Mahinan.

Ketika Dollah mengetepikan sembilan pemain skuad naib juara Piala AFF tahun lalu, termasuk penyerang Mohd Safee Sali, Mohd Badhri Radzi, Khairul Fami Che Mat, Mahali Jasuli serta kapten Shukor Adan yang sudah bersara, pengendali berusia 51 tahun itu memanggil semula Joseph Kalang Tie, Junior Eldstal, S Chanturu dan Ahmad Hazwan Bakri untuk bersama pasukan.

Dollah yang bakal memulakan latihan pusat pada 18 Mac ini dengan memanggil kesemua pemain secara berperingkat berikutan ada pemain terikat dengan aksi Piala AFC dan Piala FA mahu menggunakan kesempatan aksi menentang Oman bagi menguji muka baru.

Pemain yang tidak bersama pasukan bukan bermakna mereka digugurkan. Mereka masih berada dalam perancangan cuma saya mahu menilai kemampuan pemain lain untuk bersaing di peringkat antarabangsa.

Saya boleh bawa Safee, Apek (Khairul Fahmi) bersama pasukan kerana boleh menyenaraikan hingga 26 pemain, tapi saya fikir 20 sudah cukup untuk saya bawa ke Oman,” katanya.

Ketiadaan Safee pasti membuka peluang kepada penyerang muda Selangor, Ahmad Hazwan Bakri yang kembali mencuri tempat selepas tiga tahun apabila kali terakhir membuat penampilan bersama Harimau Malaya ketika meledak hatrik menewaskan Sri Lanka 6-0 pada aksi persahabatan di Shah Alam pada 2012.

Dollah berkata, kesemua pemain dinilai berdasarkan pemerhatiannya dalam saingan Liga Super dan Liga Perdana termasuk Syamim, Che Rashid dan Muhammad Akram.

Saya lihat pemain ini berdasarkan prestasi semasa serta maklumat diberikan rakan jurulatih lain. Mereka muda dan berpotensi, saya mahu tengok sejauh mana kemampuan mereka,” katanya.

Sementara itu Khairul Fahmi, 26, yang ditemui pada majlis pelancaran kasut larian terbaru Puma Ignite akur dengan keputusan Dollah dan bertekad merampas kembali status penjaga gol nombor satu negara.

Ini pilihan jurulatih. Apa yang perlu saya buat, perbaiki diri untuk memberikan semula keyakinan kepadanya supaya menyenaraikan semula saya dalam skuad kebangsaan. Mungkin ada sesuatu yang tak kena dengan saya. Saya perlu lebih bekerja keras meningkatkan prestasi,” katanya yang beraksi dalam tiga perlawanan awal peringkat kumpulan dan separuh akhir pertama bertemu Vietnam pada Piala AFF 2014.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 13 Mac 2015 @ 10:23 AM

No comments:

Post a Comment