Ad

Wednesday 28 October 2020

'Safawi duduk bangku simpanan pun dah bangga'

Oleh Syafiq Aznan - Oktober 16, 2020 @ 2:18pm

syafiq.aznan@bh.com.my



Aksi Safawi ketika latihan bersama rakan sepasukan di Portimonense SC.

KUALA LUMPUR: "Kalau nama Safawi (Rasid) ada dalam senarai pada hari perlawanan pun, itu sudah cukup membanggakan kita!"

Demikian kenyataan legenda bola sepak Johor, Rizal Sukiman ketika mengulas kemungkinan penyerang kebangsaan itu akan diturunkan pada aksi Primeira Liga antara Portimonense SC menentang C S Maritimo, malam esok.

Rizal mengakui perlawanan yang akan disiarkan secara langsung itu pasti menjadi perlawanan 'blockbuster' yang dinantikan rakyat Malaysia sekalipun penampilan pemain Johor Darul Ta'zim (JDT) yang dipinjamkan setahun ke kelab Portugal itu masih menjadi misteri, sama ada disenaraikan ataupun tidak.

"Mungkin perlawanan ini boleh disifatkan sebagai satu detik bersejarah yang menjadi kebanggaan bola sepak Malaysia dan Asia Tenggara. Bukan satu perkara yang biasa melihat pemain Asia Tenggara beraksi di Eropah.

"Tak kisahlah sama ada dia dalam kesebelasan utama ataupun duduk di bangku simpanan sekalipun atau namanya setakat berada dalam skuad hari perlawanan, saya rasa itu boleh dianggap sebagai satu pencapaian membanggakan.

"Tetapi dengan kualiti yang ada selain pengalamannya bersama JDT di pentas Asia dan antarabangsa, saya menjangkakan Safawi akan diberi peluang beraksi," katanya.

Sebagai rekod, aksi membabitkan Portimonense SC dan C S Maritimo mungkin tidak segah pertembungan Porto dan Sporting Lisbon namun ia tetap memberi signifikan tertentu.

Ini kerana perlawanan itu bakal menampilkan pertembungan dua bintang Asia Tenggara iaitu Safawi bersama Portimonense dan pemain dari Brunei yang juga anak saudara Sultan Brunei, Faiq Jefri Bolkiah yang mewakili C S Maritimo selepas meninggalkan Leicester.

Malah, dengan kedua-dua pemain beraksi di bahagian serangan, pasti penyokong kedua-dua negara mahu menyaksikan kedua-dua pemain itu beraksi di atas padang dan menunjukkan 'taring' masing-masing.SUMBER-SUKAN BH ONLINE

No comments:

Post a Comment