Ad

Saturday 18 November 2017

Dakwah Rasulullah secara terang-terangan (Siri 79)



ARKIB : 21/03/2008

NABI Muhammad diwahyukan agar agama Islam secara terang-terangan. Pada mulanya baginda risau dengan penerimaan orang-orang di Mekah. Allah berfirman kepada Nabi Muhammad supaya tidak gentar.

Allah memberi jaminan akan memelihara baginda.

Nabi Muhammad pun mengumpulkan anggota keluarganya, iaitu dari suku Bani Hasyim. Selepas selesai makan, Nabi Muhammad pun berkata: “Wahai semua yang berada di sini. Hendaklah kamu menyembah Allah, berimanlah dengan ajaran Islam dan meninggalkan penyembahan berhala. Sesungguhnya aku adalah pesuruh Allah”.

Abu Talib segera bangun dan berkata, “Hentikan wahai Muhammad. Aku risaukan keselamatanmu. Kalau kau terus bercakap, aku khuatir jika kaum keluarga ini tidak menyenanginya dan akan mencederakanmu”.

Nabi Muhammad akur. Baginda berdiam diri. Keesokan harinya, sekali lagi majlis itu diadakan. Kali ini Nabi Muhammad masih terus menyeru kepada anggota keluarganya.

“Percayalah, aku membawa kebaikan yang tiada sesiapapun di kalangan kamu yang pernah membawanya. Ia akan membawa kebaikan di dunia dan akhirat. Allah telah mengutuskan aku kepada kamu untuk mengajak kamu beriman kepada-Nya. Siapakah di antara kamu yang menyahut seruanku?”

Semua yang ada di situ tidak menyahut seruan Nabi Muhammad. Mereka mengejek dan mencemuh Baginda. Waktu itu, bangun seorang kanak-kanak lelaki. Beliau ialah Ali bin Abi Talib.

“Ya Rasulullah. Aku akan membantumu. Aku akan melindungimu. Sesiapa saja yang menghalangmu, pasti akan aku lawan,” kata Ali.

Para hadirin ketawa terbahak-bahak mendengar kata-kata Ali itu. Mereka mengejek dan menghina Ali dan bapanya, Abu Talib. Akhirnya, Abu Talib meninggalkan tempat itu.

Suatu hari, Nabi Muhammad telah berdiri di Bukit Safa dan menyuruh semua orang berkumpul di situ. Semua orang pergi ke Bukit Safa. Malah ada yang menghantar wakil.

“Apakah kamu percaya jika aku katakan di belakang bukit ini ada sekumpulan tentera yang ganas?” tanya Nabi Muhammad.

“Ya. Kami tidak pernah mendengar kamu berbohong,” jawab mereka.

“Aku meminta kamu beriman kepada Allah. Jika tidak kamu akan ditimpa azab yang berat,” kata Nabi Muhammad.

“Adakah kerana ini kau kumpulkan kami? Celakalah kau, wahai Muhammad,” herdik Abu Lahab yang turut hadir di situ.

Sejak itu, Nabi Muhammad terus dimusuhi. Musuh ketat Baginda adalah Abu Lahab. Nabi Muhammad selalu dihina dan dikeji. Namun Baginda tetap sabar dan tabah dalam menyebarkan dakwah.

Mulai daripada itu, Ali menemani Nabi Muhammad pergi ke mana sahaja. Baginda pun mula menyebarkan agama Islam secara terang-terangan. Walaupun berlainan agama, Abu Talib terus memberi perlindungan kepada Nabi Muhammad.

* Petikan daripada buku Untaian 366 Kisah Daripada al-Quran, Edusystem Sdn. Bhd. Tel: 03-6137 9220 atau e-mel: edusb@streamyx. com.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0321&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz4ype99hcM
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment