Ad

Saturday 11 November 2017

SOALAN 6 PERANG DUNIA KEDUA (1939-1945) TELAH MENINGGALKAN KESAN MENDALAM TERHADAP ASPEK POLITIK DAN EKONOMI NEGARA JERMAN. NILAIKAN.


                                                                                                                                        
Pengenalan
PD2 tercetus apabila Jerman melancarkan serangan terhadap Poland pada tahun 1939 Dlm peperangan tersebut , Britain, Rusia dan Perancis dan Amerika Syarikat membentuk pakatan yg dikenali sebagai Kuasa Berikat. Jerman, Itali dan Jepun mewujudkan pakatan yg dikenali sebagai kuasa paksi.

Perpecahan Jerman
Jerman dibahagikan kpd 4 buah zon yg dikuasai oleh Britain, AS dan Soviet Union. Kuasa-kuasa besar ini mencapai kata sepakat utk mengamalkan sisitem ekonomi yg seragam di zon-zon tesebut. Britain, Perancis dan AS menggabungkan zon-zon mereka sebagai Jerman Barat. Zon ini memperoleh bantuan drp AS melalui Rancangan Marshall. Soviet Union pula membangunkan Jerman Timur sebagai zon komunis. Perkembangan ini menyebabkan wujud perpecahan yg ketara antara Jerman Barat dgn Jerman Timur

Kehilangan Wilayah.
PD2 menyebabkan Jerman kehilangan ¼ drp wilayahnya kepada pihak yg menang. Soviet Union meluaskan sempadannya hingga meliputi wilayah di Jerman dan menguasai rantau Baltik manakala Perancis menguasai Wilayah Saar.

Ganti rugi Perang
Selepas tamat perang, negara2 yang menang menuntut ganti rugi drp negara yg kalah. Britain dan Perancis mendapatkan bekalan arang batu secara percuma serta bekalan tenaga buruh paksa. AS pula mengambil alih semua aset milik syarikat Jerman yg beroperasi di negaranya serta hak cipta jentera dan mesin-mesin yg dihasilkan oleh saintis Jerman. Dianggarkan nilai paten yang diambil Britain dan AS daripada Jerman bernilai 10 billion.

Hukuman Jenayah Perang
Selepas tamat perang, Perbicaraan terhadap penjenayah perang diadakan di Nuremberg. Seramai 177 org Jerman dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan jenayah perang. Sebanyak 13 perbicaraan terhadap org Jerman diadakan antara tahun 1945-1947. Hasil perbicaraan tersebut, seramai 25 org dijatuhkan hukuman mati, 20 org dikenakan hukman penjara manakala 35 org dibebaskan.

Perubahan sempadan
PD2 menyebabkan berlaku perubahan dalam sempadan negara2 Eropah. Soviet Union meluaskan sempadan hingga meliputi wilayah Jerman, Finland, Czechoslovakia dan Romania. Perancis bertindak menguasai wilayah Saar dari Jerman. Manakala Poland menguasai wilayah Silesia dari Jerman. Poland mendapat ganti rugi dengan menguasai wilayah-wilayah perindustrian di Silesia, Jerman.

Kemusnahan ekonomi
Perang dunia kedua menyebabkan ekonomi negara-negara Eropah musnah. Peperangan ini menyebabkan banyak kawasan perindustrian di Jerman yang luas rosak dan pengeluaran hasil pertaniannya merosot. Jumlah hasil pertanian yang dikeluarkan oleh negara2 Eropah pada tahun 1946, hanya satu pertiga daripada hasil pertanian yang dikeluarkan pada tahun 1938.

Perbicaraan Jenayah Perang.
Selepas tamat Perang Dunia Kedua, perbicaraan terhadap penjenayah-penjenayah telah diadakan di Nuremberg. Sebanyak 13 perbicaraan telah diadakan antara tahun 1945 hingga 1947 terhadap orang Jerman yang dituduh melakukan jenayah perang. Perbicaraan ini telah dikendalikan oleh para hakim dari Amerika Syarikat, Britain, Perancis dan Rusia. Seramai 177 orang Jerman telah dihadapkan ke mahkamah pengadilan atas tuduhan jenayah perang. 25 orang tekah dikenakan hukuman mati, 20 orang dikenakan hukuman penjara manakala 35 orang dibebaskan.
Kesimpulan
PD2 telah menyebabkan Jerman kehilangan kedaulatan kpd pihak yg menang. Jerman dibahagikan kpd zon-zon yg dikuasai Britain, AS dan Soviet Union. Penguasaan kuasa-kuasa besar ini menyebabkan wujud Jerman Barat dan Jerman Timur.
SUMBER- JPN PAHANG    SKEMA PERCUBAAN STPM P1   940/1

No comments:

Post a Comment