Ad

Friday 3 November 2017

Sistem gred kokurikulum untuk pelajar IPTA



Mula semester depan -

PULAU PINANG – Sistem gred untuk aktiviti kokurikulum di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) akan dilaksanakan mulai semester akan datang ini dengan harapan ia menjadi pelaris untuk graduan memperoleh pekerjaan.

Ia akan menggunakan sistem penilaian 1 hingga 10 dan diasingkan daripada pemarkahan akademik.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed berkata, ia satu langkah memberi pengiktirafan kepada mereka yang aktif dalam pelbagai aktiviti luar kuliah dan mendorong pelajar menaikkan nama universiti sama ada pada peringkat kebangsaan ataupun antarabangsa.

Beliau berkata, cadangan itu kini dalam peringkat rundingan akhir dengan semua IPTA bagi mewujudkan keselarasan.

“Sistem ini akan menjadi panduan kepada majikan untuk memilih bakal pekerja selain rujukan kepada pencapaian akademik,” katanya kepada pemberita selepas perasmian Malam Kebudayaan India di Universiti Sains Malaysia (USM) di sini malam kelmarin.

Menurut beliau, ia juga bertujuan menilai personaliti seseorang individu dan ini penting untuk pasaran kerja yang akan diceburi kelak.

Beliau turut menjelaskan bahawa pemberian gred ini kesinambungan daripada syarat kelayakan kemasukan bagi seorang pelajar sekolah ke universiti.

“Kalau masa sekolah dulu antara syarat untuk belajar di IPT seorang pelajar itu mesti aktif dalam kokurikulum, jadi ini adalah kesinambungan daripada syarat itu bagi melayakkan pelajar untuk memasuki pasaran kerja,” katanya.

Sumber-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0201&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm#ixzz4xN5yCU2v
Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment