Ad

Wednesday 22 May 2019

1989-MENGAJAR DI INSTITUT PENDIDIKAN CEMERLANG.

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 15)
Sebaik sahaja hari akhir persekolahan Penggal III berakhir pada 11 November 1988,[1] saya kembali menjadi penggangur. Pegurus Sekolah Adabi Pasir Puteh mengumumkan saya boleh mengajar semula pada bulan Jun 1989. Rasa kecewa juga, nak kembali mencari duit dengan melukis kartun, Che tak bagi. Sedangkan itulah bakat yang saya ada untuk mencari duit seperti zaman sekolah dulu.

      Rezeki Allah itu luas, saya bersyukur kerana pada 2 Januari 1989, saya dihubungi oleh Cikgu Mat Hussin memaklumkan sila lapor diri di Institut Pendidikan Cemerlang. Beliau baru membuka sekolag swasta baru di Tingkat 4, bangunan baru berhampiran Sungai Pasir Puteh. Saya diminta mengajar Sejarah Tingkatan 6 Atas dan Bahasa Melayu 5. Gaji yang diwarkan ialah sebanyak RM350.00. Alhamdulillah di Sekolah Adabi saya Cuma mendapat gaji sebanyak RM150.00. Jarak ke sekolah juga semakin dekat iaitu satu batu sahaja dari rumah.[2]  Alhamdulillah ada lagi rezeki untuk saya menyara kedua ibu bapa yang dah lanjut usia.



[1] Kalender Penggal Persekolahan tahun 1988.
[2] Catatan Dairi 1989.

No comments:

Post a Comment