Ad

Thursday 23 May 2019

BAKAT LAWAK MEMBAWA TUAH

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 16)
      Setelah mendapat surat temuduga Diploma Pendidikan, saya bertolak ke UKM pada hari Ahad dan bermalam di Bilik Harun di Kamsis D.Pada hari Isnin 6 Mac 1989 saya menghadiri temu duga Diploma Pendidikan di Fakulti Pendidikan UKM. Sebaik solat subuh, saya bersarapan dan minta tolong ajar saya cara nak sterika baju. Kawan-kawan lain yang ada di Bilik Fellow tergelak kerana saya tak tahun langsung nak sterika baju.
Akhirnya Harun sudi mengajar saya cara menggosok baju dan seluar.[1]
      Pukul lapan pagi saya berjalan kaki dari Kamsis D ke Fakulti Pendidikan. Jarak perjalanan lebih kurang 20 minit. Selepas berehat sekejap saya dipanggil masuk ke Bilik Temuduga. Ada tiga orang penemuduga yang diketuai Dr Razali Arof. Saya ditanya soalan yang mudah, iaitu jelaskan sejarah keluarga dan pekerjaan yang buat sebelum ini. Dengan penuh saya ceritakan saya ada 17 adik-beradik dan saya anak kelima belas. Setiap kali nak isi apa-apa borang saya dapat isi kerana daam borang cuma ada anak ke-12 saya pula anak ke-15. Saya juga menceritakan pengalaman saya menjadi kartunis dengan menggunakan nama samaran MAT80. Saya juga pernah menjadi guru sekolah swasta. Ketiga-tiga penemuramah ketawa terbahak-bahak dan suka perwatakan kelakar saya. Mereka memuji dan menyatakan inilah contoh calon guru sejarah yang UKM cari.
Alhamdullilah akhirnya dengan izin bakat lawak saya menyebabkan saya diterima membuar Diploma Pendidikan di UKM.[2]



[1]Catatan Dairi 1989.
[2] Ibid.

No comments:

Post a Comment