Ad

Wednesday 22 May 2019

CIKGU DISANGKA PELAJAR BARU

(BIOGRAFI GURU SEJARAH SIRI 16)
Mulai bulan Januari Pemilik Institut Pendidikan cemerlang, meminta saya mengadakan Kelas STPM untuk pelajar-pelajar yang dah bekerja. Kelas ini diadakan pada  hari Sabtu jam 9.00-11 pagi. Tujuan kelas ini diadakan ialah untuk menambah pendapatan sekolah swasta baru ini dan pendapatan tambahan untuk saya. Jumlah pelajar ketika itu cuma lima belas orang.

      Seperti biasa saya siapkan soalan dan skema untuk dibentang dalam kelas. Skema tersebut berdasarkan analisis kekerapan soalan . Saya siapkan skema ini pada hari Jumaat dan terus fotostat 20 salinan. Kerja-kerja menaip nota dengan menggunakan mesin taip saya buat setipa hari Jumaat. Ini kerana hari Jumaat hari cuti umum di Kelantan,  hari ahad pula hari pertama persekolahan.

      Pada hari Sabtu selepas sarapan, jam 8.20 saya mengayuh basikal ke Institut Pendidikan Cemerlang dan sampai ke Institu pada pukul 8.30. kali ini basikal saya dah dibaiki dan tidak berbunyi kreypook keriaat lagi.Selepas meletak basikal di bawah pokok, saya berehat di bawah pokok sambil membaca skema untuk persediaan mengajar. Ketika itu datang seorang pelajar lelaki degan menaiki motosikal. Umur sebaya dengan saya. Kami bersalaman, pelajar tadi yang melihat saya mengambil barang dari raga basika lbertanya saya pelajar baru juga. Saya jawab ya, sambil  memperkenal diri sebagai ahmad Yaakob dari Kampung Chapa. Pukul 8.30 setengah kelas. Bila kelas Sejarah STPM Kertas 2 bermula saya mengagihkan soalan dan skema serta memperkenalkan diri saya sebagai Cikgu Ahmad Yaakob. Pelajar baru tadi terkejut kerana tidak menyangka lelaki berbasikal tadi seorang cikgu. Kami kemudian berkawan baik.[1]



[1]Catatan Dairi 1989

No comments:

Post a Comment