ARKIB : 02/02/2001
SOALAN: Ibu saya selamat kembali
ke rahmatullah pada awal bulan Ramadan lalu. Sebagai anak, saya berniat untuk
menunaikan haji bagi pihak ibu saya. Masalahnya, saya sendiri belum lagi
menunaikan haji bagi diri sendiri. Apa pandangan Islam dalam hal ini?
Ingin tahu,
Serdang, Selangor.
JAWAPAN: Semoga Allah
mengurniakan rahmatnya kepada roh ibu saudara dan saudara sendiri kerana
mempunyai niat yang baik untuknya. Keprihatinan yang saudara tunjukkan untuk
kebaikan dan kesenangan ibu saudara selepas kematiannya mudah-mudahan mendapat
pahala yang berlipat ganda daripada Allah s.w.t.
Berbalik kepada soalan saudara
tadi, jawapannya ialah setiap orang Muslim yang ingin mengerjakan haji untuk
orang lain sama ada keluarga atau saudara terdekat, tidak dapat tidak (mesti)
menunaikan haji untuk dirinya sendiri terlebih dahulu.
Dalilnya ialah hadis Ibn Abbas
yang meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki berkata (di
sisi Kaabah); Aku datang menyahut seruan mu sebagai ganti kepada Syubrumah.
Lantas, baginda s.a.w bertanya,
Siapa Syubrumah?. Jawab lelaki tadi, Saudara aku.
Nabi s.a.w kemudiannya bertanya,
``Adakah engkau telah menunaikan haji untuk dirimu?. Jawabnya; Tidak.
Maka, Rasulullah s.a.w bersabda,
maksudnya; Tunaikanlah haji untuk dirimu (dahulu), kemudian tunaikanlah haji
untuk Syubrumah.
FATWA 2 : UNDI BUKAN ISLAM
SOALAN: Saya mewakili segelintir
orang Islam yang tinggal dan menetap di negara bukan Islam ingin mengetahui
hukum agama sekiranya kami terlibat dalam pilihan raya dan pengundian parti
bukan Islam di negara berkenaan.
Musafir,
Batu Pahat, Johor.
JAWAPAN: Masalah yang dikemukakan
oleh saudara adalah masalah fatwa yang mempunyai hukum berlainan bergantung
kepada masa, tempat dan keadaan semasa.
Dengan kata lain, masalah ini
tidak mempunyai hukum umum yang meliputi semua kejadian-kejadian yang telah,
sedang dan akan berlaku.
Lebih lanjut, ada sesetengah
keadaan di mana orang Islam tidak harus keluar mengundi. Sebagai contoh,
sekiranya pengundian itu tidak memberi sebarang kesan ke atas orang Islam atau
orang Islam tidak mendapat faedah serta kesan baik daripada pengundian
tersebut.
Namun, kadang-kadang, demi
kemaslahatan dan kepentingan syari'e, undian kaum Muslimin adalah dituntut bagi
mengurangkan keburukan dan kemudaratan.
Sebagai contoh, sekiranya
calon-calon yang bertanding terdiri daripada orang bukan Islam tetapi salah
seorang daripada mereka kurang bermusuh dengan Islam berbanding calon lain.
Dalam situasi begini, undian
orang Islam mempunyai kesan-kesannya pada masa hadapan, maka tidak salah
sekiranya dia membuang undi dalam keadaan ini.
Bagaimanapun, permasalahan ini
adalah masalah ijtihad yang dibina di atas asas kemaslahatan dan keburukan,
yang harus dirujuk kepada golongan alim ulama untuk menetapkan kaedah-kaedah
yang boleh diguna pakai.
Antaranya, ialah membentangkan
kepada ulama-ulama tadi maklumat-maklumat terperinci mengenai keadaan negara
berkenaan, undang-undang, hal ehwal calon bertanding, kepentingan mengundi dan
sebagainya.
Kesimpulannya, tidak harus kita
meragui seseorang yang membolehkan pengundian itu dan menuduhnya sebagai pendukung
kepada golongan bukan Islam.
Sesungguhnya, semua itu adalah
untuk kemaslahatan dan kebaikan umat Islam, bukannya sebagai tanda kasih sayang
mereka kepada orang kafir.
SUMBER: Dar al-Ifta' al-Misriah
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm#ixzz4bNkFJWdh
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment