ARKIB : 04/02/2001
SOALAN: Saya terlanjur dengan
teman lelaki tanpa tahu macam mana saya merelakannya. Dia terlalu mencintai
saya dan tidak mahu saya terlepas. Hanya cara itu sahaja yang difikirkan
olehnya supaya saya setia. Dia akan bertanggungjawab, tetapi kami tidak boleh
kahwin kerana masih belajar.
Saya ingin membuat solat taubat
nasuha dan memberitahunya tetapi dibantah. Dia masih belum bersedia melakukan
bersama. Dia takut mengulanginya lagi kerana taubat nasuha hanya sekali. Bila
ditanya adakah dia akan buat lagi, dia jawab ``ya.'' Kalau hanya saya
bertaubat, macam mana dengan dia.
Saya malu nak berhadapan dengan
orang tua dan juga masyarakat. Saya tak sanggup kehilangan dia dan tak sanggup
menanggung dosa. Masihkah saya ada peluang kembali seperti sedia kala? - SITI,
Perak.
JAWAPAN: Berdasarkan surat yang
saudari kirimkan, saya dapati keterlanjuran yang berlaku menginsafkan saudari.
Persoalan timbul ialah bagaimana perzinaan atau keterlanjuran itu boleh berlaku
dengan kerelaan.
Setiap orang yang berakal dan
berupaya menggunakan akalnya untuk memikiri sesuatu itu baik atau buruk akan
dapat berfikir tentang logik keburukan akibat berzina.
Seorang Islam yang memahami agama
akan mengerti bahawa perbuatan tersebut termasuk dalam salah satu dosa besar
yang membinasakan.
Ia memberi kesan psikologi yang
mendalam dan berpanjangan. Igauan buruk itu akan terus mengungkit-ungkit dalam
ingatan selagi gambaran tersebut tidak terhakis.
Bagi perempuan yang belum
berkahwin dia merasakan dirinya tidak bersih atau tidak suci lagi. Kelapa
ditebuk tupai - satu perumpamaan Melayu yang memperlihatkan betapa buruknya
pandangan masyarakat terhadap perempuan yang terlibat.
Namun demikian masyarakat
mempunyai pandangan buruk ataupun trademark yang agak longgar terhadap lelaki
yang terlibat dengan perzinaan, meskipun kepada bapak ayam itu sendiri, pada
hal dosa yang dilakukan adalah sama, malah pihak lelaki dalam banyak hal lebih
banyak memainkan peranan menggoda dan merangsang dalam aktiviti seumpama ini.
Keburukan-keburukan seumpama ini
dapat difikiri oleh akal, lebih-lebih lagi apabila ia melibatkan kandungan luar
nikah, atau anak luar nikah.
Biarpun neraca seumpama ini wujud
pada setiap orang yang berakal, tidak kira siapa dan apa anutan agama, namun
dalam banyak hal, fungsi akal itu seumpama terkambus, tidak berupaya menggerak
tingkah laku manusia daripada melakukan kejahatan, iaitu apabila nafsu itu
menguasai akal seseorang.
Atas keburukan seumpama inilah
maka Islam melarang keras lelaki perempuan duduk berdua-duaan di tempat yang
sunyi, jauh daripada manusia, ataupun ada manusia tetapi kejahatan itu boleh
berlaku, kerana apabila seorang lelaki dan perempuan berada di tempat seumpama
ini, makhluk yang ketiga ialah syaitan, yang merangsang supaya melakukan zina
dan ini berlaku pada diri saudari.
Saudari berdua-duaan dengan teman
lelaki saudari di tempat seperti yang dijelaskan, dalam keadaan sedar,
mengetahui keburukan zina. Dalam masa yang sama, sebagai manusia biasa, saudari
mempunyai nafsu, lalu akhirnya tunduk pada rangsangan syaitan menyebabkan
berlakunya zina. Dalam hal demikian timbulnya satu soalan bagaimana
keterlanjuran itu berlaku dalam keadaan direlai.
Memang benar perzinaan boleh
menyebabkan seorang lelaki itu ``mengikat'' pasangannya daripada mencari
pasangan lain. Si perempuan merasakan yang dirinya telah tercemar. Dia
merasakan lelaki lain tidak mahu dengannya kalau tahu yang dia telah ditebuk
tupai. Perasaan seumpama ini wujud pada pihak perempuan, tetapi kurang jelas
pada lelaki, biarpun lelaki berkenaan ialah punca utama menyebabkan berlakunya
zina.
Biarpun saudari menyatakan yang
teman lelaki saudari mengikat saudari dengan cara yang seperti ini, tetapi
saudari juga perlu ingat bahawa saudari boleh menjadi mangsa tempat melepaskan
nafsunya, lebih-lebih lagi andainya saudari ``lemah'' setiap kali bertemu
dengannya.
Dia boleh pergi, menyapu punggung
pada bila-bila masa. Tidak ada satu yang boleh dipegang selain daripada alunan
lidah yang diulang-ulang melalui perlakuan atau tutur kata. Tanda cinta dan
kebimbangan terhadap saudari tidak boleh diraih dengan perzinaan. Ia hanya satu
alasan semata-mata.
Untuk mengekalkan cinta atau
sayang dan untuk menjamin seseorang itu tidak lari dengan cara melanggar hukum
Allah, yang melibatkan dosa besar, yang jelas boleh mengheret ke neraka
bukanlah pegangan manusia bertamadun atau takutkan Allah.
Kalau dia benar-benar sayang,
setidak-tidaknya dia akan menemui kedua-dua ibu bapa saudari dan mengikat
pertunangan, biarpun saudari masih lagi belajar. Malah saudari sendiripun,
sebagai seorang pelajar, tidak wajar melakukan apa yang telah terjadi. Tentunya
apa yang berlaku mengganggu pelajaran saudari.
Seperkara lain, saya tidak faham
bagaimana saudari perlu mendapat persetujuan daripada pasangan saudari ketika
hendak melakukan sembahyang taubat. Saudari telah terlibat dengan dosa besar.
Dosa itu tanggungan masing-masing. Bertaubat tidak memerlukan persetujuan
dengan pasangan yang sama-sama melakukan dosa. Belanja hangus kahwin boleh
dirundingkan, tetapi masalah taubat adalah urusan manusia sendiri dengan Allah.
Mungkin saudari berbuat demikian
dengan harapan untuk melakukan taubat nasuha. Ini berlaku kerana pada
pemahamannya, juga pemahaman saudari apabila seseorang itu telah melakukan
taubat nasuha, dia mesti menjadi manusia baik, tidak melakukan perzinaan.
Taubat nasuha itu hanya sekali
dalam seumur hidup, pada hal teman saudari masih mempunyai keinginan untuk
melakukan zina lagi. Hal ini jelas apabila saudari bertanyakan kepadanya.
Rasulullah s.a.w seperti yang
dijelaskan dalam sebuah hadis ada bersabda yang bermaksud: Barang siapa
membiasakan beristighfar, Allah memberi jalan keluar bagi setiap kesempitan,
kegembiraan bagi setiap kebimbangan dan Allah memberi rezeki yang tidak dapat
dikira. Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Setiap anak Adam mempunyai dosa
dan sebaik-baik orang yang berdosa itu ialah mereka yang bertaubat. Dalam
sebuah hadis lain dijelaskan bahawa Baginda s.a.w ada bersumpah sesungguhnya
baginda memohon keampunan kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya setiap hari
lebih daripada 70 kali. Dalam sebuah hadis lain, baginda menyeru setiap orang
agar bertaubat kepada Allah. Baginda bertaubat setiap hari 100 kali.
Muhammad s.a.w yang merupakan
seorang nabi dan rasul, maksum, iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar
dan dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t bertaubat 100 kali setiap hari. Adakah
kita sebagai manusia yang tidak berupaya mengelakkan dosa ini, lebih-lebih lagi
mereka yang terlibat dengan zina itu langsung tidak pernah bertaubat.
Berunding terlebih dahulu dengan
pasangannya untuk bertaubat? Baginda ada bersabda, seperti yang tersebut dalam
sebuah hadis riwayat daripada Ibn Abbas yang bermaksud: Binasalah orang yang
menunda-nunda taubat.
Dalam surah an-Nur: 31 terdapat
firman Allah yang bermaksud: Taubatlah kamu semua kepada Allah wahai orang yang
beriman, semoga kamu semua berbahagia.
Berdasarkan keterangan di atas
saudari perlu taubat untuk mengatasi masalah yang dihadapi, iaitu dengan taubat
nasuha seperti yang dijelaskan dalam al-Quran, surah an-Nur: 31, al-Baqarah:
128, at-Tahrim: 8 dan lain-lain lagi.
Ketika bertaubat seseorang itu
hendaklah menyesal terhadap dosa yang dilakukan, tidak mengulanginya dan
memperbanyakkan ibadah kepada Allah.
Nabi s.a.w menjelaskan bahawa
orang yang memohon keampunan kepada Allah dengan lisan, sedangkan dia
terus-menerus melakukan dosa, ia adalah seumpama mengejek Tuhannya.
Ingatlah bahawa bertaubat bererti
kembali kepada Allah. Segala permohonan keampunan dan azam tidak mengulangi
dosa yang dilakukan merupakan kontrak antara seseorang hamba kepada Tuhannya.
Allah yang menguasai alam. Allah
menghidup dan mematikan manusia, yang menguasai dunia dan akhirat juga hari
kiamat. Beranikah manusia yang memahami hakikat Allah itu mengingkari
janji-janjinya, pada hal dia tetap kembali kepada Tuhannya.
Nabi s.a.w menyuruh setiap orang
agar memperbanyakkan zikir la ilaha illa llah, beristighfar, kerana iblis
laknatullah itu berkata: Aku hancurkan manusia dengan dosa-dosa dan dengan
bermacam-macam perbuatan derhaka, padahal mereka menghancurkan aku dengan
kalimah la ilaha illa llah dan istighfar.
Maka tatkala aku melihat hal yang
demikian itu, aku binasakan mereka dengan hawa nafsu sehingga mereka merasa
bahawa diri mereka mendapat petunjuk, pada hal mereka sesat.
Hadis di atas menjelaskan jalan
bagaimana iblis itu membinasakan manusia, iaitu melalui nafsu yang menyebabkan
berlakunya zina dan sebagainya.
Akibat daripadanya ramai manusia
yang merasa seronok lalu terus-menerus melakukan zina, menyebabkan manusia itu
terus-menerus diuliti nafsu.
Untuk meneruskannya, manusia
memberi banyak helah antaranya kerana cinta, takut pasangan lari dan
sebagainya, lebih-lebih lagi bagi mereka yang tidak memahami konsep taubat,
lalu tersemat pada pengamatan mereka bahawa taubat nasuha itu hanya sekali.
Kerana itu, sebelum menggunakan
peluang yang diberi sekali dalam seumur hidup ini, manusia seperti ini akan
mengumpulkan tenaga untuk melakukan dosa, termasuk dosa zina, kemudian baru
menggunakan kemudahan taubat yang diberi hanya sekali tadi. Ini adalah satu
pemahaman yang benar-benar mengelirukan dan menyimpang.
Dalam sebuah hadis Qudsi
disebutkan bahawa Allah s.w.t telah berfirman: Wahai anak Adam, selagi engkau
memohon dan menghadapkan Daku, Aku akan ampuni semua dosa. Aku tidak peduli
banyak atau sedikit. Wahai anak Adam, kalau engkau datang kepada-Ku dengan dosa
sebesar isi perut bumi lalu engkau menemuiku, sedangkan engkau tidak pernah
menyekutukan Aku dengan sesuatupun, tentu Aku menjumpaimu dengan ampunan
sebesar perut bumi pula - hadis riwayat at-Tirmizi
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz4bNqJYJKM
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment