Ad

Wednesday 15 March 2017

Teratak Za'ba tempat himpunan sejarah



 
ARKIB : 04/02/2001
Teratak Za'ba tempat himpunan sejarah
PENDETA Tan Sri Dr. Zainal Abidin Ahmad bergambar bersama isteri keduanya Fatimah Md. Said.

Pembukaan Teratak Za'ba itu bukan sahaja memberi peluang kepada generasi muda untuk menghayati perjuangan Za'ba sebagai bapa persuratan bahasa Melayu bahkan mewujudkan sebuah lagi produk bersejarah di negeri yang mengamalkan adat perpatih.

Tidak berapa lama dulu, Teratak Za'ba pernah menimbulkan sedikit kekecohan apabila pembinaannya yang sepatutnya dimulakan pada 16 September 1995 ditangguhkan.

Projek pembinaan yang dijangka siap dibina pada 20 Mei 1996 itu terbengkalai selama empat tahun selepas kerja-kerja pembinaannya dihentikan selepas Menteri Besar, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad menyempurnakan upacara menegak tiang pada 1999.

Penangguhan itu dikatakan berlaku apabila kontraktor yang dipertanggungjawabkan gagal mendapat bekalan kayu cengal yang menjadi bahan utama dalam pembinaan Teratak Za'ba.

Bagaimanapun, menjelang Oktober tahun lalu, Jabatan Kerja Raya yang dipertanggungjawabkan menyelia kerja-kerja pembinaan mengumumkan Teratak Za'ba telah siap dibina.

Penubuhan memorial khas untuk Pendeta Za'ba itu sebenarnya dicetuskan oleh Pengerusi Lembaga Muzium Negeri Sembilan, Tan Sri Samad Idris selepas melawat ke rumah penyair Inggeris William Shakespeare di Stratford-Upon-Avon, England.

Sejak lawatan itu, fikirannya bagai digamit untuk mewujudkan rumah yang serupa untuk tokoh anak Negeri Sembilan yang banyak menyumbangkan jasa.

Bagaimanapun, idea itu hanya disampaikan kepada Menteri Besar pada tahun 1995 sempena satu abad kelahiran Za'ba.

Bak kata pepatah, bagai `gayung dihulur disambut baik,' hasrat Samad tidak mendapat tentangan.

Teratak yang kini mencecah usia 100 tahun, dibina di atas sebidang tanah seluas 0.4 hektar, di Kampung Bukit Kerdas, Batu Kikir Timur, Jempol iaitu tempat tokoh itu dilahir dan dibesarkan.

Dengan terbinanya teratak ini, orang ramai berpeluang melihat dan mengenali tokoh intelektual negara itu dengan lebih dekat.

Seperti kata Kurator Muzium Negeri, Drs. Shamsuddin Ahmad, Lembaga Muzium Negeri sedaya upaya cuba mewujudkan suasana sebenar kehidupan Za'ba sejak tahun kelahirannya pada 16 September 1895 sehingga saat-saat akhir hidup beliau.

Kesemua barang dan khazanah peribadi yang diabdikan dalam Teratak Za'ba itu adalah milik tokoh tersebut yang diperoleh daripada waris, keluarga dan rakan-rakannya serta Arkib Negara, Universiti Malaya, Universiti Perguruan Sultan Idris dan Maktab Perguruan Kuala Kangsar.

Malah, orang ramai dan peminat yang mengagumi tokoh ini juga berpeluang untuk melihat 2,000 pucuk surat yang ditulis tangan oleh tokoh itu kepada rakan-rakannya serta 30 buah buku ejaan Bahasa Melayu.

Selain itu, sebahagian daripada 4,000 buah buku koleksi milik Za'ba yang didermakan kepada Universiti Malaya turut dipamerkan.

Paling istimewa, Teratak Za'ba ini juga akan mempamerkan songkok yang dipakai oleh Za'ba semasa hari penganugerahan gelaran Pendeta pada 21 September 1956 iaitu semasa berlangsungnya Kongres Bahasa dan Persuratan Bahasa Melayu Universiti Malaya Ketiga.

Bahkan, orang ramai boleh melihat destar (tengkolok) yang digunakan oleh tokoh itu ketika beliau menerima bintang kebesaran Darjah Panglima Mangku Negara (PMN) yang membawa gelaran Tan Sri oleh Yang Dipertuan Agong pada 23 Jun 1973.

Bangunan Teratak Za'ba yang menelan belanja sebanyak RM630,000 itu mempunyai tiga anjung yang bakal menempatkan sudut cetusan ilham, sudut pendidikan awal, sudut anugerah, ruang tidur dan dapur serta perpustakaan kecil.

Sudut cetusan ilham mempamerkan suasana bilik bacaan dan memperlihatkan ruang tokoh itu menghasilkan penulisan serta karya-karya penting.

Di ruang itu juga diletakkan patung seorang lelaki duduk di atas kerusi sedang menaip menggunakan sebuah mesin taip lama dan di atas meja terdapat beberapa naskhah buku tersusun bersama lembaran kertas, pen, botol dakwat, buku nota, pensil dan pemadam.

Majalah lama dan suratkhabar lama diletakkan di atas lantai berhampiran buku sementara di satu sudut lain buku-buku tersusun rapi di dalam sebuah almari kayu dan di atas almari itu terdapat sebuah papan rehal dan senaskhah al- Quran.

Di anjung kiri bangunan ini memperlihatkan ruang diorama mengaji al-Quran menggambarkan suasana pendidikan awal yang diterima oleh Za'ba semasa zaman kanak-kanak.

Selain itu, di sudut anugerah dan sumbangan pula mempamerkan replika anugerah yang diterima oleh Za'ba sepanjang bekerja dan selepas bersara.

Anugerah itu seperti pingat-pingat dan cenderamata berupa songkok dan tongkat dipamerkan di dalam bekas kaca bertutup manakala sudut sumbangan pula mempamerkan hasil sumbangan Za'ba seperti buku, rencana dan surat-surat.

Di ruang bilik tidur pula menampilkan barang-barang milik Za'ba seperti sebuah katil besi, sebuah peti pakaian kulit buatan luar negara dan sebuah cermin muka berukir yang dipadankan dengan meja solek.

Sementara itu di ruang perpustakaan pula menempatkan kiosk multimedia untuk orang ramai mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai Za'ba, hasil karya dan buku-buku yang dihasilkan oleh tokoh itu.

Di ruang belakang pula dijadikan perpustakaan mini yang mengandungi salinan buku-buku karangan Za'ba untuk murid-murid sekolah dan penuntut-penuntut pengajian tinggi.

Pekarangan luar Teratak Za'ba dikelilingi dengan pokok-pokok jambu merah yang menjadi buah kegemaran tokoh cendekiawan negara itu.

Persekitaran dalam dan luar Teratak Za'ba sengaja digarap sedemikian rupa bagi mengembalikan nostalgia kehidupan Za'ba dari tahun 1895 hingga 1973 untuk tatapan para pengunjung.

Oleh: AINUL ASNIERA AHSAN

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm#ixzz4bNswQbkR
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment