Ad

Thursday 30 April 2015

Tingkatan 1 Khas Kamil 1977 dalam Kenangan.

Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
      Hari isnin minggu ketiga Penggal 1  Pesekolahan  tahun 1977,aku mula mendaftar diri di SMK Kamil, Pasir Puteh untuk memulakan persekolahan di Tingkatan 1 Khas; iaitu Kelas Rancangan Khas bagi pelajar yang gagal ke sekolah asrama penuh.Sekolah Menengah Kamil merupakan bekas sekolah beraliran Inggeris dan sekolah terbesar di bandar Pasir Puteh. Berbasikal ke sekolah baru membelah kesejukan angin pagi aku rasa agak menyeronokkan.Ini kerana sudah dua minggu aku mengayuh basikal pada waktu tengah hari ke Sekolah Menengah Tok Janggut yang jaraknya empat batu dari rumah. Jarak Sekolah Menengah Kamil pula cuma tiga batu dari kampungku Kampung Gong Chapa.


      Apabila masuk mendaftar ke Tingkatan 1 Khas kelas aku cuma kenal seorang sahaja iaitu Nurazimah Abdullah budak kampung aku yang turut terpilih ke Kelas Rancangan Khas. Tidak ramai pelajar yang mendaftar masuk ke kelas 1Khas ketika itu. Kawan lelaki  pertama aku kenal pada pagi itu  ialah Mohd Roslee. Setelah bertegur sapa dan bekenalan kami sama-sama ke tandas di tingkat 1 dan tersalah masuk tandas perempuan. Kami sama-sama panik,nasib baik tidak ada pelajar perempuan yang masuk tandasketika itu.  
Foto- Sumbangan Puan Zanora Zakaria

Inilah Makmal lama tempat kami pelajar-pelajar pelopor Kelas Rancangan Khas pertama di Sekolah Menengah Kamil. Makmal lama yang dijadikan kelas ini menyimpan banyak kenangan pahit manis  kami selama setahun belajar di sini.Bersebelahan makmal ialah kebun getah, kini tiada lagi.

No comments:

Post a Comment