Ad

Saturday 9 May 2015

SENI BINA- Andalusia abad ke - l3M dan India abad ke-16 hingga 17M.

a) Ciri-ciri senibina di Andalusia.
Pengenalan kesenian Islam
Kesenian  tidak bercanggah  dengan Islam selagi tidak disalahgunakan.  Sebaliknya,  ke senian  Islam dapat membawa dan membimbing  manusia  ke arah ketaqwaan  dan pengabdian diri kepada Allah SWT.

Seni yang diterima  oleh Islam adalah berdasarkan  kepada nilai-nilai akidah, syarak dan akhlak.Seni di dalam Islam tidak berslogan'seni untuk seni  tetapi sebagai 'seni kerana Allah untuk manusio,  makhluk dan alam sekitar.
. Seni bina membawa  maksud  keindahan  yang dicetuskan daripada  kemahiran dalam binaan,  reka bentuk binaan  dan pertukangan.
Seni bina merupakan  sebahagiandaripada  bidang seni dan salah satu cabang kebudayaan  dan tamadun yang dihasilkan oleh manusia.
Ibn Khaldun  menyatakan  bahawa  seni bina adalah salah satu ciri ketamadunan  yang penting kerana ia merupakan  lambang dan tanda kegemilangan sesuatu bangsa aatat tamadun.
Binaan terawal dalam Islam adalahKaabah yang merupakan binaan  terpenting dalam proses  permulaan  Islam.[1]
Ciri-ciri seni bina di Andalusia  :
a. Reka bentuk Islam
- istana, kota-kota  dan kubu khasnya Alhambra  (The Artistic Genius of Muslim Spain).
b. Binaan yang unik - menara
c. Reka bentuk masjid- mihrab  dan dinding
d. Konsep  ruang dalam pembinaan  bangunan – ciri keterasingan ruangan al-Hukmi (Baitul Hukmi) ruangan Bani Siraj (Baitul Bani Siraj),Taman  Singa (Hausyus Sibb), ruangan dua perempuan bersaudara (Baitul al-Ukhtain) dan ruangan bersiram  (Hausy  ar-Raihan). Ruangan lain termasuk ruang istirehat sultan dan permaisuri, ruangan duta, ruangan as-Safra, ruangan Barkah dan ruang Masjid al-Mulk.[2]
e. Kesenian  Granada
f.  Kesenian Mudejar
g. Binaan  yang berkualiti tinggi sehingga bertahan berabad lamanya.
h. Pengaruh asing dalam  senibina - pengaruh Kristian
i.  Dihiasi dengan reka bentuk  geometri yang halus dan kompleks  serta disulami  dengan motif flora dan tulisan khat atau kaligrafi  ayat-ayat quran  yang indah.



[1]“Seni Bina”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),101.
[2] Ibid,102

No comments:

Post a Comment