Ad

Monday 25 April 2016

‘Tin’ buat Nicol resah

Keadaan gelanggang faktor kemerosotan prestasi
AIZAWATI AHMAD  |  25 April 2016 12:15 AM
BARISAN bintang skuasy wanita dunia dari kiri, Nour El Sherbini,
BARISAN bintang skuasy wanita dunia dari kiri, Nour El Sherbini, Camille Serme, Laura Massaro, Nicol David dan Raneem El Weilily bergambar dalam sesi bersama media di Kuala Lumpur, semalam. UTUSAN/Aizzul A.Majid
KUALA LUMPUR 24 April - Pada ketika usianya menginjak angka 32 tahun, ramai yang menyangka kemerosotan prestasi ratu skuasy negara, Datuk Nicol David disebabkan faktor usia, namun pemain kelahiran Pulau Pinang itu menepis dakwaan tersebut apabila menegaskan tahap kecergasannya masih seperti dulu.
Bagaimanapun, perubahan ke­tinggian tin (petak paling bawah) pada gelanggang skuasy yang dulunya memiliki ukuran 19 inci dan kini dikurangkan kepada 17 inci bermula September tahun lalu, adalah faktor kepada rentak permainan Nicol sedikit terganggu.
Malah, dalam sidang akhbar di sini, hari ini menjelang Kejohanan Skuasy Wanita Dunia, Nicol me­ngakui, dia masih di peringkat menyesuaikan diri dengan keadaan baharu tersebut.
“Memang tidak dinafikan sejak tahun lalu, saya berdepan kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan keadaan gelanggang yang baharu.
“Saya masih di peringkat untuk cuba menyesuaikan diri dengan permainan saya,” katanya yang kini jatuh dari kedudukan No. 2 ke ranking kelima dunia.
Nicol berkata, banyak aspek yang perlu diteliti apabila perubahan tersebut dilaksanakan, lebih-lebih lagi daripada segi skil permainan yang perlu diubah dengan gaya baharu.
“Saya perlu mencari jalan bagaimana untuk membina kemahiran yang berbeza bagi memastikan persembahan saya mampu menghadirkan impak. Saya masih mencari formula terbaik bagi memastikan keadaan gelanggang dapat menepati gaya permainan saya,” ujarnya.
Mengulas mengenai aksi sulungnya bertemu Rachael Grinham pada Selasa, Nicol mengakui, dia agak lama tidak menentang pemain Australia tersebut.
“Biasanya setiap kali menentang Rachael perlawanan pasti berlangsung menarik. Kesungguhan dalam permainannya menjadikan dia seorang pencabar yang bagus. Saya sebenarnya agak lama tidak bermain dengannya,” kata Nicol.
Ketika ditanya tentang peluang beraksi di tanah air sendiri dalam Kejohanan Dunia, Nicol melahirkan rasa teruja untuk bermain di depan penyokong sendiri.
“Kali terakhir saya bermain di sini ialah pada Terbuka Malaysia. Pada ketika itu pencabar terkuat saya Rachael dan Vanessa (Atkinson), suasananya cukup hebat.
“Saya sebenarnya telah banyak belajar daripada pengalaman lalu bermain di tempat sendiri, terutama ketika kejuaraan dunia diadakan di Pulau Pinang (pada Mac 2014).
“Sejak itu saya banyak belajar apa yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk menangani situa­si tersebut. Saya memang tidak sabar untuk bermain dan mempamerkan aksi terbaik saya,” jelasnya.

- Sumber: http://www.utusan.com.my/sukan/8216-tin-8217-buat-nicol-resah-1.290121#sthash.A58ApbCK.dpuf

No comments:

Post a Comment