Ad

Friday 12 February 2016

Datuk M Daud Kilau maafkan penyebar berita palsu

JUMAAT, 12 FEBRUARI 2016 @ 5:28 PM 

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin bhhip@bh.com.my 
RAJA Gelek Malaysia, Datuk M Daud Kilau. - Foto Ravale Savainathan KUALA LUMPUR: "Saya minta peminat doakan yang baik-baik saja. Jika ada yang mendoakan sesuatu yang buruk, harap fikirkanlah kembali niat itu." Begitulah reaksi bintang veteran, Datuk M Daud Kilau, 77, ketika mengulas penyebaran berita palsu yang mendakwa kononnya Raja Gelek Malaysia itu sudah meninggal dunia. Sejak beberapa jam tadi, netizen kecoh dengan penyebaran berita yang mendakwa Daud sudah tiada lagi. Daud yang memaafkan penyebar fitnah itu, bagaimanapun tidak terkejut dengan berita 'kematiannya' yang menjadi viral. 

"Alhamdulillah, hari ini badan saya lebih segar. Jika sebelum ini, isteri (Datin Rohani Awang Ngah) banyak membantu saya menguruskan diri, tapi tadi, saya mampu bergerak perlahan-lahan untuk pergi ke tandas. "Insya Allah, minggu depan saya akan kembali semula ke hospital untuk meneruskan rawatan. "Jadi, sekali lagi saya memohon agar semua peminat dapat mendoakan saya cepat sembuh," katanya yang menerima banyak panggilan daripada sanak-saudara dan kenalan selepas tersebarnya berita palsu itu, sejak tengah hari tadi. 

Daud yang popular dengan lagu Che Mek Molek dimasukkan ke Hospital Teluk Intan, Perak, awal bulan lalu selepas mengadu mengalami kesukaran membuang air kecil. Dia kemudian dipindahkan ke Hospital Selayang. Hampir sebulan terlantar di hospital, Daud meminta kebenaran berehat di rumah anaknya di Wangsa Maju. Selain menghadapi masalah saluran kencing, penyanyi yang cukup terkenal dengan imej baju berkilat itu turut mengalami masalah kencing manis dan buah pinggang. Bintang veteran ini bukan insan seni pertama yang menjadi mangsa penyebaran berita palsu berhubung kematian. Beberapa artis seperti Tan Sri Jins Shamsuddin, Awie dan Datuk Jalaludin Hassan pernah menerima nasib sama.


Sumber : http://www.bharian.com.my/node/123763

No comments:

Post a Comment