Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA
kamilah.mustapha@kosmo.com.my
CONTOH sebuah kapal selam UUV
yang boleh beroperasi sehingga 6,000 meter di dasar lautan.
KUALA LUMPUR - Penggunaan kapal
selam unmanned underwater vehicles (UUV) merupakan aset yang paling sesuai
digunakan ketika ini untuk misi mencari pesawat Penerbangan Malaysia (MAS)
MH370 yang hilang di Lautan Hindi kerana ia mampu menyelam sehingga 6,000 meter
ke dasar lautan.
Pakar sistem pesawat dari
Universiti Kuala Lumpur Malaysia Institute of Aviation Technology (UniKL MIAT),
Dr. Mohd. Harridon Mohd. Suffian (gambar kecil) berkata, UUV yang biasanya
digunakan untuk tujuan pemetaan dasar laut itu merupakan aset terbaik untuk
menggantikan Bluefin-21 yang hanya boleh menyelam sehingga 4,000 meter.
"Jika kenderaan dalam air
autonomi (AUV) Bluefin-21 yang digunakan sekarang masih belum berjaya mengesan
serpihan pesawat MH370, teknologi sonar kapal selam tanpa manusia itu (UUV)
mampu mengesan serpihan pesawat di kawasan lebih dalam.
"Ada tempat yang dalam di
Lautan Hindi mempunyai kawasan berlekuk dan bergunung yang menyukarkan
pencarian yang dilakukan oleh Bluefin-21," jelasnya ketika dihubungi
Kosmo! di sini semalam.
Bluefin-21 telah memulakan misi
kelapannya kelmarin di kawasan pencarian, namun masih gagal mengesan serpihan
pesawat selepas tiada lagi isyarat dikesan alat pengesan pinger sejak 8 April.
Mohd. Harridon yang
berpengalaman selama 16 tahun dalam bidang kejuruteraan mekanikal menambah,
operasi pencarian menjadi lebih sukar walaupun menggunakan peralatan sonar di
dasar Lautan Hindi disebabkan tiada serpihan pesawat ditemui.
"Pesawat MH370 mungkin
mendarat secara 'soft landing' dan tenggelam sebagai satu objek besar di dasar
Lautan Hindi sehingga menyukarkan sonar mengesannya kerana ketidakupayaan
peralatan itu hingga ke dasar berkenaan.
"Dalam keadaan kesukaran
pencarian di Lautan Hindi itu, tiada lagi alat lebih canggih kecuali sonar
kapal selam yang boleh bergerak ke jauh dasar Lautan Hindi," jelasnya.
KOSMO ONLINE 22.4.14
No comments:
Post a Comment