Ad

Wednesday 25 November 2015

Mengimarahkan ucapan salam


Oleh WAN MARZUKI WAN RAMLI
KEHIDUPAN manusia tidak dapat tidak, memerlukan penghormatan. Sikap hormat-menghormati sesama insan adalah asas kepada pembentukan masyarakat harmoni dan sejahtera. Ia juga adalah tunjang untuk melahirkan masyarakat yang makmur dan utuh tali persaudaraan.

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’ ayat 80 yang bermaksud: Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan (memberi salam) maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya dengan cara yang sama. Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.”

Pada era jahiliah, masyarakat pada masa tersebut memberi penghormatan dengan ucapan hayyakallah apabila berjumpa sesame mereka. Perkataan ini bermaksud “Moga Tuhan memelihara hidup kamu dan memanjangkan umur kamu.”

Fadilat ucapan salam telah banyak kali dirakamkan di dalam al-Quran, antaranya firman Allah SWT di dalam surah ar-Ra’d ayat 23 dan 24 yang bermaksud: Syurga-syurga yang kekal, yang akan mereka masukinya bersama-sama orang-orang yang beramal soleh daripada ibu bapa, isteri dan anak-anak mereka, sedang para malaikat pula akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu (memberi hormat dengan berkata): Selamat sejahteralah kamu dengan berpanjangan disebabkan kesabaran kamu.

Allah SWT melihat segala tindak-tanduk dan perilaku hamba-hamba-Nya termasuklah dalam etika perhubungan dan pergaulan sesama mereka. Semuanya tidak terlepas daripada mendapat hitungan Allah SWT. Ayat di atas memberi penekanan agar kita mengambil berat tentang cara kita berhubungan dengan cara lebih baik, berkesan dan diberi pula ganjaran daripada-Nya.

Posisi istimewa

Salam berada pada posisi istimewa dalam amalan hidup umat Islam. Rasulullah SAW pernah menyatakan hal ini melalui sebuah hadis riwayat Abdullah bin Salam yang bermaksud: “Wahai manusia, sebarkanlah salam, berilah makan, hubungkanlah silaturrahim dan bangunlah solat malam pada masa manusia sedang nyenyak tidur, nescaya kamu akan masuk syurga dengan selamatnya.”

Hukum mengucapkan salam adalah sunat, manakala menjawabnya adalah wajib. Seseorang Islam yang tidak menjawab salam dianggap sebagai satu penghinaan kepada orang yang memberi salam. Menjauhkan diri daripada perbuatan hina adalah wajib di sisi Allah SWT.

Artikel Penuh: SUMBER-http://ww1.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20140101/ba_03/Mengimarahkan-ucapan-salam#ixzz3sVcqwss9 © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment