Ad

Friday 20 May 2016

Bandingkan ciri-ciri feudalisme yang diamalkan di Eropah dengan Jepun pada abad ke-16 hingga 17.

Pendahuluan
- Sistem feudal ditakrifkan sebagai sebuah kerajaan tempatan yang ditadbir oleh individu tertentu dan bukan wakil oleh kerajaan pusat. Dalam sistem feudal, kedudukan seseorang individu adalah mengikut sistem kelas bersusun lapis mengikut hierarki.
- Persamaannya, feudal dilihat sebagai satu gabungan yang istimewa antara konsep pemusatan undang-undang diraja dan tradisi semula jadi sebuah organisasi dengan ikatan peribadi kesetiaan.
- Di Eropah, elemen ini datang dari empayar Rom dan latar belakang orang Jerman di Eropah Utara.Di Jepun, berakar umbi sejak ZamanKamakura.
Isi-isi penting
Persamaan
- Masyarakat dibina atas dasar keturunan atau sistem kelas. Golongan bangsawan berada di atas diikuti oleh tentera dan petani.
- Kurangnya perubahan status dalam masyarakat feudal atau kurangnya mobiliti sosial.
- Misalnya, jika dilahirkan sebagai anak petani maka dibesarkan sebagai petani, sedangkan anak-anak bangsawan akan tetap menjadi golongan bangsawan.
- Zaman feudal di Eropah dan Jepun sering dilanda peperangan.
- Keadaan ini menyebabkan golongan knight di Eropah dan samurai di Jepun mempunyai peranan yang penting pada zaman feudal. Kedua-duanya berkhidmat dengan golongan bangsawan dan terikat dengan undang-undang feudal. Night terikat dengan konsep chivalry, manakala samurai terikat dengan konsep bushido di Jepun.
- Peralatan peperangan yang digunakan oleh knight dan samurai ialah kuda, pedang, dan baju perisai.Baju perisai Eropah diperbuat daripada besi atau disadur dengan besi. Baju perisai Jepun pula diperbuat daripada logam atau sutera atau saduran logam. Knight memerlukan bantuan untuk menaiki kuda kerana baju perisai yang berat tetapi samurai tidak memerlukan bantuan.
Perbezaan
- Di Eropah, , pembinaan istana daripada batu melindungi knight dan vassal daripada serangan. Di Jepun, istana daimyo diperbuat daripada kayu.
- Evolusi yang berlaku dalam institusi feudal Jepun perlahan berbanding di Eropah.
- Eropah menghadapi zaman pengukuhan negara bangsa kerana kecekapan kuasa pusat dan raja-raja Tudor di England.
- Jepun telah disatukan dan keamanan diwujudkan tetapi tidak ada raja melainkan jeneral tentera yang menjadi perancang kesatuan.
- Konsep undang-undang Rom menekankan hak, undang-undang, dan kewajipan, iaitu hubungan antara mereka yang lahir bersama ikatan peribadi zaman feudal digunakan di Eropah. Zaman feudal Jepun dibayangi oleh penekanan etika China yang melebihi undang-undang dan lebih menekankan aspek moral berbanding undang-undang. Ini bermakna kekuasaan dan kesetiaan menjadi sesuatu yang mutlak.
- Perbezaan ketara ialah dalam pemilikan tanah.
Knight di Eropah mendapat tanah sebagai bayaran memberi perkhidmatan ketenteraan. Knight juga mengawal golongan petani yang bekerja di tanah-tanah mereka.
- Samurai tidak mempunyai tanah kerana daimyo mengenakan cukai ke atas petani untuk membayar gaji samurai dalam bentuk beras.
Penutup
- Terdapat persamaan dan perbezaan dalam pengamalan sistem feudal di Eropah dengan Jepun.

Sumber-Mahdi Shuid,Sazlina Othman, Ajurun Begum Ahamed, Teks STPM Sejarah (Sejarah Dunia) Penggal 1,(Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi 2014),333.  

No comments:

Post a Comment