Ad

Saturday 13 August 2016

Berkat menabung RM5 sebulan

Oleh TENGKU FAUZIAH NGAH
 
Lijah (kiri), Zahari (tengah) dan Mohd. Zamani (kanan) dan Mohd. Nazri kelihatan ceria sebelum berlepas ke Tanah Suci Mekah di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu malam kelmarin.

KUALA TERENGGANU – Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Demikian kata pepatah dipegang kuat oleh pasangan warga emas, Zahari Deraman, 60, dan Lijah Daud, 62, yang sabar menabung dari serendah RM5 sebulan hingga mereka akhir­nya dapat menunai ibadah haji di Tanah Suci Mekah pada tahun ini.

Setelah lebih 10 tahun menanti giliran kuota haji, pasangan yang berasal dari Besut itu juga dapat membawa anak kedua, Mohd. Zamani, 29, dan anak bongsu, Mohd. Nazri, 21, yang merupakan orang kelainan upaya untuk menyahut panggilan Baitullah.

Mohd. Zamani menceritakan, berkat wang simpanan yang telah dibuat oleh kedua-dua orang tuanya selain potongan gaji selama 11 tahun bekerja sebagai juruteknik, akhirnya dia diberikan rezeki untuk menunaikan Rukun Islam kelima itu.

“Ayah dan ibu telah menabung untuk kami enam beradik sejak kecil lagi. Alhamdulillah tahun ini, saya dan seorang lagi adik yang tidak mampu berjalan akibat menghidap demam panas ketika berusia tujuh tahun dapat tunai haji tahun ini,” katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini malam kelmarin.

Sumber-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0814&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm#ixzz4HH5nQR7m Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment