Ad

Tuesday 21 October 2014

SAHABATKU ALLAHYARHAM MUHAMMAD ZAIN MAT



OLEH – AHMAD BIN YAAKOB
Bulan Februari 1996 saya berpindah ke SMK Jengka 2, sebuah sekolah menengah yang mempunyai pelajar paling ramai di daerah Maran. Jumlah guru di SMK Jengka 2 95 orang dan terdapat 38 orang guru lelaki. Ramai juga guru lelaki tetapi cuma Muhammad Zain Mat yang sudi menerima salam persahabatan saya. Selain dari itu saya merasa gembira kerana Cikgu Yusof Abdullah sahabat lama di UKM pada tahun 1984-1988 turut mengajar di situ.

Dari kiri;Ahmad Yaakob,Husaini,Yusof  Abdullah dan allahyarham Muhammad Zain
      Berpindah sekolah baru setelah enam tahun di SMK Tengku Abdullah Pekan agak memeritkan. Sekolah baru bermakna saya terpaksa mencari rumah sewa baru, menghadapi suasana baru di Felda Jengka 2 yang berbeza dari suasana kampung di Jalan Rompin Lama Pekan. Kehidupan di Pekan amat selesa kerana rumah sewa dekat dengan bandar dan cuma setengah kilometer dari sekolah.Ketika itu kalau nak ke Pasar cuma tiga minit sahaja. Pasar Minggu juga dekat dengan rumah dan terletak di SK Sri Biram. Bandar Pekan juga terdapat banyak pangkalan ikan laut. Contohnya di Pasir Panjang dan Kuala Pahang. Ikan yang dijual sangat murah, tetapi selalunya dapat percuma kerana ramai pelajar SMK Tengku Abdullah tinggal di situ dan sangat pemurah dengan cikgu.

      Kenangan pertama di  SKM Jengka 2 ialah kesukaran saya mencari di mana letaknya SMK Jengka 2. Ketika bertolak dari Felda Jengka 4 ke Jengka 2 saya bayangkan sekolah ini terletak di kawasan yang berhampiran jalan besar. Tetapi andaian itu meleset kerana setelah sampai ke Felda Jengka 2 saya dapati tidak ada sekolah menengah di jalan masuk utama Felda Jengka 2. Setelah melihat label SMK Jengka 2 saya terus masuk ke jalan utama Felda Jengka 2 sehingga ternampak label asrama SMK Jengka 2. Kemudian saya terus memandu perlahan dan mula melintasi barisan kedai MARA, Klinik Jengka 2 dan mula menurun bukit dan SK Jengka 2. Kemudian saya meneruskan perjalanan dan terkejut besar kerana SMK Jengka 2 rupanya terletak di atas puncak bukit. Saya terus memandu perlahan mendaki bukit dan apabila sampai ke atas saya terlanggar label sekolah.

No comments:

Post a Comment