Ad

Friday 25 September 2015

KOMIK SABTU ACAI

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB



Setiap sabtu kartunis Acai akan mewarnai ruangan Tuan Pendeta di K2 5 Minit, Kosmo Sabtu. Manakala ruangan tetap Jusoh.Net pula menghiasi dada akhbar Utusan Malaysia melalui Ruangan Com Komik yang dimuatkan pada halaman 26 Sisipan Com. Sabtu.  Saya mengikuti kedua-dua siri komik ini sejak tahun 2007. Siri Jusoh Net oleh Acai minggu ini menyentuh isu penggunaan whatsapp dengan menggunakan komputer. Jusoh telah mengajar sahabatnya menaip Whatsapp dengan menggunakan keyboard komputer. Sebenarnya cara ini lebih mudah dan pantas.

      Malangnya kemudahan menaip Whatsapp menggunakan laptop aau komputer telah menyebabkan sahabat Jusoh telah meminta duit pencen yang disimpan oleh isterinya untuk membeli komputera. Jadi isteri sahabat Jusoh merasa kecewa kerana tidak dapat membeli gelang emas.


     Komik Tuan Pendeta pula menyentuh Isu korban yang dilaksanakan oleh Umat Islam pada pagi Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya  Haji. Kali ini Tuan Pendeta menghadapi keranah penduduk kampung yang menjalankan ibadat korban  dengan menyebelih kambing curi. Tetapi si pencuri cuba menunjukkan sikap baik hati dengan menghadiahkan seperiuk sup kambing kepada Tuan Pendeta. Tuan Pendeta amay marah apabila mendapat tahun sup kambing tersebut dibuat dari kambing korban yang hilang di surau di kampung tersebut.

No comments:

Post a Comment