Ad

Monday 7 August 2017

Sejauh manakah dasar kerajaan Meiji mendorong perkembangan perindustrian di Jepun pada abad ke-17-18.

Pendahuluan
Menjelang abad ke-19 Jepun mengalami perkembangan pesat dalam bidang perindustrian. Kerajaan Meijitelah melaksanakan pelbagai pembaharuan bagi merangsang petumbuhan ekonomi. Dasa kerajaan merupakan faktor utama yang mendorong pertumbuhan sektor perindustrian di Jepun. Namun terdapat faktor-faktor lain yang merangsang pertumbuhan industi di Jepun.
Isi-isi penting
1.Dasar kerajaan Meiji
Kerajaan Meiji memberi bantuan modal, menyediakan latihan industi dan khidmat nasihat kepada pengusaha industri serta mendapatkan khidmat pakar dari luar negara untuk memodenkan sektor peindustian. Galakan dan bantuan dari kerajaan telah menyebabkan sektor perindustrian berkembang pesat.
2.Kemajuan pengangkutan.
Kerajaan Meiji mengambil langkah membangunkan kemudahan pengankutan di Jepun. Pada tahun 1872, landasan keretapi sepanjang 26 batu menghubungkan Tokyo dan Yokohama dibina. Pada tahun 1878 pula landasan keretaapi dibina bagi menghubungkan Kyoto, Otsu, Tsuruga dan Nagahama. Kemajuan dalam bidang pengangkutan merangsang perkembangan sektor peindustian.
3.Sistem perhubungan
Kerajaan Jepun mengambil langkah untuk membangunkan sistem pehubungan seperti telegaf bagi memudahkan perhubungan dan komunikasi. Menjelang tahun 1893 talian telegaf sepanjang 4000 batu didirikan di seluruh Jepun.Kemajuan telegaf  merangsang perkembangan sektor peindustian Jepun.
4.Perkembangan pertanian.
Kemajuan dalam bidang pertanian meletakkan asas bagi pertumbuhan sektor  perindustrian. Antara langkah yang diambil ialah dengan menghantar pelajar dalam bidang pertanian ke luar negara, mendirikan sekolah dan maktab pertanian serta menggalakkan pengajian serta penyelidikan dalam pertanian di seluruh negara. Pertumbuhan pesat dalam bidang pertanian menyediakan modal bagi pelaburan dalam sektor perindustian.
5.Dasar kewangan
Pengurusan kewangan yang teratur dan sistematik merangsang pertumbuhan bidang perindustrian. Kerajaan memperkenalkan institusi kewangan seperti bank dan mata wang bagi membangunkan ekonomi negara.Bank ditubuhkan pada tahun 1873 manakala Bank Pusat Jepun didirikan pada tahun 1882. Menjelang akhir abad ke 19, tedapat lebih kurang 200 bank di seluruh negara.Institusi bank menyediakan pinjaman kewangan bagi membantu    perkembangan sektor peindustian Jepun.
6.Kemunculan pengusaha baru.
Perkembangan sektor perindistrian didorong oleh kemunculan pengusaha-pengusaha baru yang kaya-raya. Pada awal abad ke-20 terdapat empat buah keluarga   dikenali sebagai Zaibatsu yang  menguasai sektor perindustrian di Jepun. Zaibatsu menjadi penaung kepada perkembangan sektor perindustian di Jepun.
Kesimpulan
Dasar kerajaan Meiji merupakan faktor utama yang menggalakkan pertumbuhan perindustrian di Jepun.Bantuan kewangan, latihan perindustrian dan khidmat nasihat yang diberikan oleh kerajaan menyebabkan sektor perindustrian berkembang pesat di Jepun.

SUMBER- Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Sejarah Dunia 1500-1955 (Shah Alam: Oxford Fajar 2015),462-463.

No comments:

Post a Comment