ARKIB : 04/09/2007
DR. ATIKULLAH ABDULLAH.
Para orientalis telah sekian
lama menyerang agama Islam melalui tulisan mereka. Serangan ini adalah dalam
pelbagai bentuk termasuklah hadis.
Allah mengingatkan kita tentang
tingkah laku golongan kafir ini melalui firman-Nya: Orang Yahudi dan Nasrani
tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga
engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu)...(al-Baqarah: 120)
Serangan golongan ini kepada
hadis adalah dari konsep sunah, keaslian hadis, hubungan hadis dengan
perundangan dan sebagainya.
Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN
dan jurufoto SAZALI CHE DIN menemu bual pensyarah Bahagian Pengajian Islam,
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia, DR. ATIKULLAH
ABDULLAH berhubung isu ini.
Mega: Apakah maksud orientalis?
DR. ATIKULLAH: Orientalis
mempunyai banyak makna. Menurut Edward W. Said dalam bukunya Orientalism,
orientalis merujuk kepada sesiapa sahaja khususnya orang Barat yang mengajar,
menulis atau mengkaji tentang hal ehwal Timur.
Dalam pengertian khusus,
orientalisme lebih merujuk kepada gerakan pengkajian hal ehwal Islam dan
masyarakat Muslim oleh orang Barat. Sama ada dengan tujuan ilmiah semata-mata
atau untuk tujuan keagamaan dan politik.
Hubungan awal antara
orientalisme dan kristianisasi dikatakan sangat erat sejak abad ke-13 Masihi.
Mubaligh Kristian khususnya ke Timur sangat digalakkan mempelajari bahasa dan
budaya hidup Muslim bagi memudahkan pencapaian misi mereka.
Malah, di peringkat awal, boleh
dikatakan Kristian menjadi pendorong kepada gerakan ini.
Apakah tujuan gerakan
orientalisme ini?
DR. ATIKULLAH: Secara ringkas,
terdapat pelbagai tujuan gerakan ini. Ia meliputi keagamaan, akademik,
perniagaan dan politik.
Menurut Mahmud Hamdi Zaqzuq,
orientalis boleh dibahagi kepada golongan seperti berikut:
Pertama, yang mengkaji Islam
atas nama akademik tetapi terselit niat jahat untuk memasukkan jarum mereka
bagi mengelirukan masyarakat Islam tentang agama mereka. Golongan ini
kebanyakannya terdiri daripada kakitangan gereja.
Golongan kedua ialah orientalis
yang hanya mencari upah membuat kajian untuk kepentingan negara mereka sama ada
dari segi ekonomi, penjajahan politik dan sebagainya.
Golongan ketiga ialah
orientalis yang mengkaji Islam secara objektif. Mereka berpegang kepada prinsip
akademik yang hanya berminat mencari fakta kebenaran.
Namun, sebahagian besar mereka
adalah dalam kumpulan pertama dan kedua. Mereka dilihat sangat aktif memain
peranan meracuni pemikiran umat Islam agar tidak kuat berpegang kepada ajaran
Islam, jikapun tidak meninggalkannya terus.
Pelbagai keraguan dan syak
wasangka ditimbulkan khususnya tentang asas dan sumber ajaran Islam iaitu
al-Quran dan sunah.
Antara orientalis yang objektif
dan termasuk dalam golongan ketiga tadi ialah Edward William Lane yang
menghasilkan kamus Arabic-English Lexicon. Kamus ini diiktiraf sebagai sangat
berautoriti dalam nahu Arab dan dirujuk oleh pakar nahu Arab sendiri.
Begitu juga A.J. Wensink yang
menghasilkan Mujam al-Hadith al-Nabawiyy. Ia boleh dianggap lengkap dan sangat
bermanfaat untuk pengkaji dan pencari asal-usul sesuatu hadis. Namun, seperti
yang dinyatakan tadi, golongan ini amat minoriti.
Oleh kerana objektiviti mereka
dalam menjalankan penyelidikan ilmiah, sebahagian mereka menemui kebenaran dan
memeluk Islam.
Adakah pengkaji Muslim turut
terpengaruh dengan gerakan orientalis ini?
DR. ATIKULLAH: Sememangnya
usaha orientalis ini agak berkesan kerana memang ada umat Islam termasuk juga
para pengkaji Muslim yang termakan dengan hujah mereka.
Menurut Mustafa al-Sibai,
antara faktor mengapa ini berlaku ialah kejahilan dan ketidakupayaan mereka
merujuk sumber warisan Islam yang dihasilkan oleh para ilmuwan Muslim sendiri.
Yang kedua, pergantungan
pengkaji Muslim dengan sumber yang dihasilkan oleh para orientalis. Sebabnya,
banyak manuskrip tentang Islam diperoleh di luar negara berbanding di Malaysia
atau negara-negara Islam yang lain.
Ketiga, terpengaruh dengan
dakwaan objektiviti akademik yang dicanangkan oleh orientalis. Padahal
hakikatnya mereka sendiri tidak objektif dalam mengkaji Islam dan sejarahnya.
Akar umbi dan asas pemikiran mereka yang sebenar ialah menolak Islam.
Keempat, keghairahan sesetengah
pengkaji Muslim mengejar populariti dan membebaskan pemikiran mereka daripada
belenggu taklid seperti yang mereka dakwa.
Apakah contoh pengaruh
orientalis ke atas pengkaji Muslim?
DR. ATIKULLAH: Antara contoh
yang diutarakan oleh al-Sibai dan Dr. Muhammad Mustafa al-Azami ialah tentang
buku Adwa ala al-Sunnah al-Muhammadiyyah, karangan Abu Rayyah.
Dalam buku ini, pengkajinya
banyak bergantung kepada sumber orientalis untuk mengkaji tentang hadis
Rasulullah s.a.w. Ini membawa beliau kepada mempertikaikan kredibiliti beberapa
sahabat utama baginda. Antaranya, Saidina Umar dan Abu Hurairah.
Begitu juga al-Sibai menceritakan
bagaimana gurunya di Universiti al-Azhar yang mengajar Sejarah Perundangan
Islam yang terlalu terikat dengan sumber orientalis. Hinggakan beliau menuduh
Imam Al-Zuhri, seorang tabien yang terkenal sebagai pereka hadis palsu untuk
faedah pemerintahan Bani Umaiyah.
Padahal, al-Zuhri adalah
seorang tabien yang sangat terkenal dengan warak dan takwa serta diakui
sebagai imam dalam bidang hadis pada zamannya.
Adakah pengaruh ini dalam
bidang hadis kekal sehingga sekarang?
DR. ATIKULLAH: Pengaruh orientalis
dalam bidang hadis telah tersebar luas. Sehingga lahirnya golongan yang anti
hadis iaitu mereka yang menganggap umat Islam tidak perlu kepada hadis untuk
memandu kehidupan mereka.
Pada mereka, umat Islam hanya
boleh bergantung kepada al-Quran kerana lebih terjamin keasliannya. Jika
pengaruh-pengaruh orientalis ini berjaya meresap, sebahagian besar bahkan semua
hadis yang diterima pakai oleh umat Islam pada zaman ini akan ditinggalkan.
Inilah yang sebenarnya matlamat
kumpulan terbabit. Walhal dalam Islam, sunah atau hadis adalah sumber kedua
hukum selepas al-Quran.
Dari segi perundangan Islam
pula, orientalis agak berjaya memainkan peranan mereka menyogokkan bahawa
undang-undang bukanlah sebahagian ajaran Islam. Islam hanya menekankan aspek
akidah, moral dan akhlak.
Atas nama keadilan dan hak
asasi, pengaruh ini semakin jelas di kalangan masyarakat. Ia dapat dilihat
menerusi suara-suara yang memperjuangkan kebebasan sepenuhnya atau Islam
liberal di kalangan umat Islam untuk menentukan apa yang baik dan buruk untuk
mereka.
Apakah pula sumbangan Dr.
Muhammad Mustafa al-Azami dalam menangkis serangan orientalis terhadap hadis?
DR. ATIKULLAH: Beliau adalah
antara sarjana Islam yang berhadapan dan bersemuka dengan orientalis secara
ilmiah.
Al-Azami dilahirkan di India
dan mendapat pendidikan tinggi awal di institusi pengajian Islam terkemuka
Darul Ulum, Lucknow, India pada tahun 1952. Kemudian menyambung pengajian di
peringkat sarjana di Universiti al-Azhar dalam pengajian hadis pada tahun 1955.
Usaha terawal beliau dalam
menolak dakwaan palsu orientalis bermula melalui kajian tesis doktor
falsafahnya (PhD) di Universiti Cambridge. Tesis ini sebahagian besar menolak
beberapa dakwaan bapa orientalis, Ignaz Goldziher, seorang Yahudi yang menulis
tentang Islam dalam bukunya Muhammedanische Studien.
Ketinggian mutu dan kesarjanaan
al-Azami dalam menolak tesis orientalis tentang keaslian hadis Rasulullah
mendapat pujian sebilangan orientalis sendiri seperti profesor di Universiti
Cambridge, A.J. Berry.
Sebagai pengiktirafan kepada
sumbangan al-Azami dalam membongkar penyelewengan orientalis dan kesarjanaan
beliau dalam bidang hadis, beliau dikurniakan Anugerah Raja Faisal yang sangat
prestij pada tahun 1980.
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0904&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4vYTuBtT0
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment