Ad

Monday 23 September 2013

Skuad Perak kena gantung

Oleh Sayed Hesham Idris
utusanperak@utusan.com.my
Naib Presiden PAFA, Isham Shahrudin (tengah) menunjukkan salinan laporan polis kepada media di Balai Polis Sungai Senam, Ipoh, semalam. - UTUSAN/ROY AZIS ABD. AZIZ
IPOH - Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) semalam menggantung kesemua pegawai dan petugas termasuk ketua jurulatihnya Azraai Khor Abdullah selama dua minggu selepas mengesyaki berlaku rasuah dan sabotaj dalam skuad itu.
Serentak itu juga PAFA membuat laporan polis dan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Timbalan Presiden PAFA, Khairul Azwan Harun berkata, keputusan drastik menggantung tugas semua pegawai pasukan dan membuat laporan polis dan kepada SPRM itu ekoran kekalahan memalukan 1-6 kepada Sarawak pada perlawanan Piala Malaysia, Sabtu lalu.
"Kami mula mengesyaki wujud elemen dan tindakan yang ada kaitan dengan sabotaj dan rasuah dalam pasukan ini sejak tiga atau empat perlawanan terakhir Perak lagi.
"Kekalahan besar kepada Sarawak adalah kemuncaknya.
"Sekarang kita serahkan kepada polis dan SPRM untuk melakukan siasatan," katanya pada sidang akhbar di Pejabat PAFA, semalam.
Laporan dibuat dekat Balai Polis Sungai Senam dan di Pejabat SPRM negeri dekat Meru Raya, semalam.
"PAFA juga menubuhkan satu pasukan khas yang diketuai Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAFA, Datuk Ismail Saffian dan seorang peguam untuk menjalankan siasatan dalaman secara terperinci termasuk aspek kejurulatihan.
"Pasukan petugas khas ini akan mengemukakan hasil siasatan kepada PAFA sebelum tindakan lanjut dapat diambil," tegas Khairul.
Perak gagal melepasi saingan peringkat kumpulan Piala Malaysia setelah dibelasah 1-6 oleh Sarawak pada perlawanan terakhir Kumpulan D di Kuching, Sabtu lalu.
Dalam pada itu, Khairul Azwan berkata, kesemua pegawai yang digantung dan pemain dilarang meninggalkan bandar raya ini sepanjang tempoh siasatan.
Beliau berkata, mereka juga diwajibkan melaporkan diri pada setiap hari di pejabat PAFA mulai esok.
Bagi pemain, Khairul Azwan berkata, mereka perlu mematuhi syarat kontrak dengan menjalani latihan seperti biasa mulai Rabu ini.
"Disebabkan ketua jurulatih pasukan (Azraai) kini digantung tugas, maka persatuan melantik ketua jurulatih Akademi Bola Sepak PAFA, Marshall Soper dan Sayuddin Mat Isa sebagai pengendali sementara pasukan ini.
"Jika semua pegawai, petugas dan pemain gagal melapor diri mulai 25 September ini, Jawatankuasa Pengurusan dan Jawatankuasa Darurat PAFA akan mengambil tindakan tegas.
"Ini adalah amaran selepas apa yang berlaku di Kuching dan beberapa perlawanan lain yang tidak boleh diterima. Kami boleh terima kekalahan tetapi tidak boleh terima sikap yang ditunjukkan," tegasnya.
Beliau berkata, keputusan itu dibuat secara kolektif selepas berbincang dan mengambil pandangan anggota majlis PAFA, pihak yang berkepentingan termasuk beberapa kelab peminat yang berdaftar.
Katanya soal kebajikan tidak perlu dibangkitkan dalam perkara itu kerana selepas Presiden, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin mengambil alih kepemimpinan PAFA pada 2010, segala tunggakan gaji dan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah diselesaikan.
Beliau berkata, tiadanya komitmen, kesungguhan dan disiplin juga adalah elemen sabotaj dalam bola sepak yang merosakkan pasukan walaupun elemen rasuah tidak berlaku.
"Saya telah mengurus pasukan sejak 2011. Saya tahu bila mereka benar-benar bermain atau dalam bahasa bola sepak kami kata 'saya tahu bila pemain tarik game dan buka game. Tiga tahun memberi pengajaran kepada saya, jadi jangan ambil mudah berhubung perkara yang kami bangkitkan ini," katanya.
Pada perlawanan peringkat Kumpulan D bagi saingan Piala Malaysia, Perak mencatat tiga kekalahan iaitu tewas kepada Kedah 0-1 pada 17 September, kalah kepada Lions XII 1-2 (31 Ogos) dan kalah teruk iaitu 1-6 kepada Sarawak, Sabtu lepas, sekali gus gagal ke peringkat suku akhir.


rujukan: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20130924/su_01/Skuad-Perak-kena-gantung#ixzz2flWW2TDW
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment