Ad

Thursday 1 December 2016

2 beradik jejak darjah terakhir Kutub Utara

ARKIB : 21/04/1999
KUALA LUMPUR 20 April - Dua beradik Justin dan Gerald Read menjadi rakyat Malaysia pertama berjalan hingga ke darjah terakhir Kutub Utara selepas mengharungi keadaan cuaca yang teruk.

Menurut satu kenyataan Benson & Hedges Golden Dreams yang menganjurkan percubaan itu hari ini, kedua-dua beradik itu sampai ke darjah terakhir Kutub Utara pada pukul 7.27 pagi (waktu Malaysia) pada 19 April.

Menurutnya Justin, 19, dan Gerald, 25, dari Petaling Jaya begitu gembira dengan kejayaan mereka menjejaki kawasan kutub bumi itu dan mencipta rekod baru Malaysia.

Tambahan pula Justin mungkin mencipta satu rekod baru dunia sebagai orang yang paling muda berjalan ke darjah terakhir Kutub Utara.

''Hari terakhir merupakan cabaran paling besar apabila pasukan itu mengharungi keadaaan cuaca yang begitu teruk seperti angin kencang dan salji,'' menurut penganjur.

Menurutnya mereka telah mendirikan khemah, melaporkan lokasi mereka ke kem pangkalan di Resolute Bay dan kini menunggu untuk dipindahkan melalui udara.

''Pemindahan itu dijangka akan tertangguh kerana keadaan cuaca yang teruk. Pasukan itu mempunyai bekalan makanan yang mencukupi untuk melepasi cuaca buruk itu,'' katanya.

Darjah terakhir itu antara lain memerlukan mereka berjalan sejauh 111km, di bawah suhu antara -10 dan -30 darjah centigrade.

Pasukan itu yang terdiri daripada dua beradik berkenaan, seorang penunjuk arah dan dua krew filem, memulakan perjalanan mereka pada 12 April. - Bernama

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0421&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=hn_04.htm#ixzz4Re6nyGIC © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment