Ad

Wednesday 28 December 2016

Hilang sebuah tanda sejarah

NORFARHIZA MOHD ATAR
24 DISEMBER 2016
Hilang sebuah tanda sejarah
Hilang sebuah tanda sejarah Rumah dan pejabat Perhilitan zaman kolonial British di Kampung Bukit Betong yang pernah didiami Theodore Rathbone Hubback kini hanya tinggal kenangan
BUKIT BETONG - Sebuah rumah tinggalan sejarah zaman kolonial British di Kampung Kelua, Bukit Betong, di sini, kini hanya tinggal kenangan.

Kediaman yang dibina di atas tanah persendirian itu telah dirobohkan berikutan pemilik tanah membina tapak semaian pokok kelapa sawit.

Ketua Kampung Bukit Betong, Badra Isa Abdul Hamid berkata, rumah lama tersebut pernah didiami Pegawai Pusat Konservasi dan Pemuliharaan Hidupan Liar kawasan Hulu Jelai, Theodore Rathbone Hubback.

Menurutnya, Hubback yang dilahirkan pada 1872 pernah tinggal dan menjadikan kediaman itu sebagai pejabat Perhilitan sehingga 1942.

“Tarikh sebenar kediaman tersebut dibina kita tidak pasti tapi ciri-ciri dan keunikan seni bina rumah lama tinggalan zaman British itu jelas menunjukkan ia ada nilai sejarah.

“Kalau ikutkan memang sayang nak robohkan kerana ia merupakan salah satu bangunan lama zaman British yang masih terpelihara. Namun kita tiada hak untuk halang pemilik tanah,” katanya, semalam.

Badra Isa berkata, bapanya, Allahyarham Abdul Hamid pernah bekerja sebagai tukang masak di kediaman tersebut sewaktu Hubback bertugas sebagai pegawai Perhilitan.

Menurutnya, suatu ketika dahulu kediaman itu antara paling besar dan luas di Kampung Bukit Betong.

Sumber-SINAR HARIAN ONLINE 24 DISEMBER 2016

No comments:

Post a Comment