Ad

Thursday 1 December 2016

Malaysia Books of Records iktiraf Azhar

ARKIB : 24/04/1999
LANGKAWI 23 April - Malaysia Books of Records (MBR) hari ini mengiktiraf percubaan Azhar Mansor dengan menyenaraikan usahanya sebagai 'Pelayaran Solo Tanpa Henti Yang Pertama dari Langkawi ke Tanjung Horn'.

Pengarah Urusan MBR, Danny Ooi dalam kenyataannya hari ini kepada Pangkalan Darat Jalur Gemilang (JG) di Hotel Awana di sini menyifatkan pencapaian Azhar itu sebagai satu pengalaman yang hebat.

Azhar, 41, berjaya mengelilingi tanjung itu pada hari ke-75 pelayarannya dalam keadaan tiang utama kapal layarnya patah tiga, memaksa beliau bergantung kepada layar sementara (jury-rig) untuk meneruskan perjalanan.

Sambil mengucapkan tahniah, Danny bagi pihak MBR turut menyambut baik keputusan Majlis Rekod Kelajuan Pelayaran Sedunia (WSSRC) meminda kategori pelayaran Azhar dan kapalnya Jalur Gemilang (JG).

WSSRC pada 16 April lalu meletakkan kategori pelayaran JG sebagai 'Percubaan Solo Mengelilingi Dunia, Dibantu (berhenti-henti), Menghala ke Timur'.

Danny berkata, sememangnya insiden tiang utama JG patah dalam ribut pada 12 April lalu satu yang malang tetapi ia mungkin sesuatu yang tidak dapat dielak.

Sementara itu, Penasihat Teknikal JG, Noel Belman berkata, Azhar mungkin sampai di Stanley, ibu negeri wilayah Kepulauan Falkland dalam dua hari lagi.

Menurutnya, pelayaran JG dibantu tiupan angin dari barat daya yang menolak kapal itu ke arah yang dikehendaki Azhar

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0424&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=hn_07.htm#ixzz4Rf0CCDWq © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment