ARKIB : 22/04/1999
KETIKA ini antara yang menjadi
kebanggaan ialah Litar Formula 1 di Sepang yang bertaraf dunia. Litar yang
menelan belanja RM286 juta itu menjadi mercu tanda penting pembangunan sukan
negara dan langkah awal mengindustrikan sukan untuk alaf akan datang.
Sebelum ini kita berbangga
memiliki tiang bendera tertinggi di dunia yang terpacak di Dataran Merdeka.
Selain itu kita berbangga menghasilkan kek terpanjang dan melahirkan juara
makan sate (tentunya bertaraf dunia).
Tetapi berapa orang pula yang
merasa bangga kerana dalam masa yang singkat Yayasan Karyawan berjaya
menghasilkan tiga karya agung: Sulalat Al Salatin, Hikayat Hang Tuah (versi
mutakhir) dan Tuhfat al-Nafis?
Sebenarnya ini adalah langkah
awal mencungkil kembali sekian banyak karya agung Nusantara yang ditenggelamkan
oleh sistem sosial, modenisasi dan pengaruh-pengaruh luar terhadap pemikiran
rakyat.
Suatu ketika sebelum lahirnya
Yayasan Karyawan, bentuk karya seperti ini sudah semacam hilang relevannya
dalam jadual negara menuju modenisasi.
Kerana itu selain kita
berbangga memiliki sekian banyak bangunan tercanggih, pencapaian dari aspek
intelektual sekali gus mempamerkan jati diri juga wajar menjadi kebanggaan.
Kalau Nusantara, khususnya Melayu, mahu bangun sama tinggi dengan bangsa-bangsa
lain di dunia, karya-karya agung ini antara kayu ukurnya.
Tetapi seperti biasa, sastera,
kesusasteraan dan dunia kesenimanan di negara ini semacam tidak relevan dengan
agenda utama. Kita masih tidak percaya karya-karya yang mengalirkan sudut
pandangan intelektual bangsa boleh menjadi jambatan untuk ke persada dunia.
Siapa peduli dengan karya-karya
klasik agung ini kalau tanpa Yayasan Karyawan yang menyelongkar sekian banyak
khazanah yang kita sendiri timbuskan ke dalam lumpur. Pada tanggapan sesetengah
daripada kita, apa yang karya agung boleh lakukan untuk memajukan negara?
Lalu tidak hairanlah kalau
sebelum lahirnya Yayasan Karyawan, karya-karya klasik ini terbiar. Tetapi pada
masa yang sama kita mengenali Shakespeare menerusi Hamlet, Othello atau
Macbeth. Sebenarnya karya-karya agung ini bukan sahaja menjulang nama
Shakespeare tetapi tamadun Inggeris.
Semua bangsa bertamadun di
dunia memiliki karya agung mereka. Karya agung ini umpama wajah, pemikiran,
prinsip malah maruah sesuatu bangsa. Rusia misalnya pasti berbangga dengan War
and Peace karya Leo Tolstoy sementara Perancis pula dengan karya agung
bangsanya, Robespiere Equality.
Karya-karya agung Ernest
Hemingway pula seperti Old Man and the Sea dan Farewell to Arms menjulang
tamadun Amerika. Tetapi kerana sikap dan keutamaan kita yang jarang kepada
hal-hal begini, karya besar lagi klasik terbiar sehinggalah Yayasan Karyawan
diwujudkan.
Misalnya kita secara jujur
lebih berbangga bercakap tentang sebuah panggung yang termoden daripada
memikirkan bagaimana mahu menghasilkan karya terbaik. Tambah jelas lagi negara
mahu menghasilkan filem box office daripada filem yang ada sedikit cerdiknya.
Apa lagi yang tidak ada di
negara ini? Bangunan tertinggi, jambatan terpanjang atau tiang bendera
tertinggi di dunia? Semuanya kita miliki kecuali ada sedikit kelewatan
mengemukakan karya-karya klasik dalam keghairahan yang sama seperti menunggu
tegaknya bangunan tertinggi di dunia.
Mungkinkah kerana objek-objek
seperti bangunan dan tiang bendera ini senang dilihat dan dibuktikan dengan
mata, atau sememangnya kita tidak memberi keutamaan kepada hal-hal yang tidak
berupa objek seperti ini?
Kewujudan Yayasan Karyawan
dianggap menyelamatkan sekian banyak karya-karya klasik yang boleh dijadikan
cermin bangsa. Malah mencungkil kembali karya-karya agung Nusantara adalah
sebahagian daripada landasan gelombang kebangkitan Asia.
Yayasan Karyawan adalah projek
patriotik yang bertolak daripada kesedaran mahu meletakkan diri di antara lebih
200 karya agung bertaraf dunia. Peranan Yayasan Karyawan tentunya besar. Selain
menjalankan penyelidikan, yayasan yang diterajui oleh Datuk Hassan Ahmad ini
juga bertanggungjawab mencari karya agung Melayu yang berada di luar negara.
Hikayat Hang Tuah misalnya,
yang mengandungi 146,000 perkataan yang dilahirkan semula oleh Yayasan Karyawan
menonjolkan jati diri bangsa. Lebih daripada itu watak Hang Tuah sendiri
mewakili cita-cita besar bangsa terhadap zamannya selain membawa kita melihat
kembali jatuh bangun Melaka.
Kita terlupa kepada Hang Tuah.
Dan suatu ketika dulu banyak yang bercakap tentang watak Brutus dalam naskhah
teater Julius Caesar. Malangnya kebanyakan mereka bukanlah pejuang sastera
tetapi pejuang politik kerana Brutus ada relevan dengan politik.
E-mel: kuseman@pc.jaring.my
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0422&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm#ixzz4ReZEPRiz
© Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment