Ad

Wednesday 14 December 2016

Za'ba tokoh pemikir agung

ARKIB : 12/01/2000
NAMA Zainal Abidin Ahmad (Za'ba) begitu sinonim dalam dunia intelektual Melayu. Selama hayatnya, beliau berjaya membawa wacana baru dalam pemikiran masyarakat yang selama itu dikongkong oleh kolonialisme.

Masyarakat Melayu yang masih ketinggalan dalam semua aspek akibat kolonialisme di gesa untuk bangkit memajukan dengan ilmu pengetahuan dan keteguhan agama serta budaya supaya setanding dengan orang-orang asing.

Beliau yang mendapat pendidikan Melayu, Inggeris dan Arab, sesuatu yang jarang dimiliki oleh masyarakat Melayu pada era sebelum merdeka berjaya meletakkan dirinya sebagai tokoh pendidik, pemikir kreatif, agama dan lain-lain.

Dalam bidang pendidikan, Za'ba berusaha gigih mengubah persepsi dan mental masyarakat melayu agar menerima pendidikan moden selaras dengan perkembangan dunia ketika itu.

Arba'iyah Mohd. Noor, salah seorang pembentang kertas kerja pada seminar pemikiran Za'ba di DBP, Kuala Lumpur baru-baru ini melihat pendidikan merupakan elemen penting gerak kerja Za'ba.

''Za'ba menekankan konsep pendidikan dalam karya-karyanya. Beliau merasakan perlunya pembaharuan yang menyeluruh bagi bangsa Melayu yang hidup dalam keadaan tidak bersatu, taraf ekonomi rendah, masih menebal kepercayaan karut dan sistem pendidikan Inggeris yang mendiskriminasi orang Melayu.

''Menyedari hakikat ini, Za'ba merasa yakin bahawa jalan utama bagi penyelesaian masalah ini ialah melalui pelajaran dan pendidikan yang sempurna,'' katanya.

Sebagai intelektual, Za'ba yakin bangsa Melayu juga mampu untuk berdiri setanding dengan bangsa-bangsa asing, namun mereka jahil dan kurang pengetahuan dalam pelbagai bidang.

Mereka mundur disebabkan oleh sistem pendidikan penjajah yang mahukan orang-orang Melayu sekadar boleh membaca dan menulis sahaja untuk menjamin kelangsungan politik kolonialisme mereka.

Untuk tujuan ini, beliau telah mengkritik dan menggesa pihak berkuasa, khususnya Inggeris agar memandang serius masalah keciciran pelajaran anak-anak Melayu tersebut.

''Kritikan terhadap kelemahan sistem pendidikan kolonial dan tuntutan-tuntutan tersebut telah disuarakan di dalam majalah Pengasuh, Majalah Guru, Panduan Guru dan lain-lain.

''Selain itu, beliau juga turut membentuk persatuan guru-guru agar mereka bersatu demi membangunkan pendidikan anak-anak Melayu sehingga tertubuhnya Persatuan Guru-guru Melayu yang pertama di Pulau Pinang pada 1921.

Sementara itu dalam aspek Islam, Za'aba juga berjaya menempatkan dirinya sebagai salah seorang pe-mikir Islam yang banyak memberikan sumbangan tersebut dalam hubungannya dengan masyarakat Melayu.

Pendeta Za'ba dalam hal ini dapat dianggap sebagai tokoh Islam dari aliran Kaum Muda yang cuba membawa membuka agama ini dari fahaman konservatif Kaum Tua di tanah Melayu sekitar awal abad ini.

Menurut pensyarah Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam Universiti Malaya, Wan Zailan Kamaruddin Wan Ali, Za'ba begitu terpengaruh dengan ajaran-ajaran golongan reformis seperti Muhamad Abduh dan Jamaluddin al-Afghan di Timur Tengah.

''Za'ba berkecimpung dalam pemikiran Islam bukanlah sebagai seorang ulama tetapi hanya untuk memberi perhatian dan berfikir tentang selok-belok agama orang-orang Melayu.

''Justeru itu, tidak menghairankan sekiranya Za'ba cuba mengembalikan Islam kepada bentuk asalnya sebagaimana yang terdapat dalam al-Quran dan hadis serta menyelaraskan dengan zaman kemajuan,'' katanya.

Dalam konteks ini, Za'ba mengutarakan beberapa pandangan. Antaranya pandangan mengenai al-Quran dan hadis, akal dan taqlid, falsafah takdir, persoalan Allah dan perbuatanNya, akhlak, agama serta kedudukan ulama Melayu.

Selain itu, beliau juga turut melahirkan pandangan-pandangan mengenai perselisihan dalam mazhab Islam serta metodologi pengamalan Islam dalam masyarakat Melayu.

Aspek yang juga merupakan elemen terpenting dalam kerangka pemikiran Za'ba ialah dalam bidang bahasa (bahasa Melayu). Pemerhatian yang serius ditumpukan kepada sistem, ejaan dan tata bahasa.

Beliau dianggap mengasaskan babak perkembangan ilmu bahasa dan linguistik Melayu sejak tahun 1920-an, sezaman dengan tokoh lingustik Amerika yang cukup berpengaruh, Leonard Bloomfield.

Tokoh bahasa, Prof. Madya Dr. Awang Sariyan pada seminar tersebut melihat, Za'ba berjaya mengasaskan ilmu fonologi di negara ini sejak 1930-an.

''Tokoh ini telah mengemukakan lewat analisisnya tentang sistem ejaan bahasa Melayu. Orang yang tidak memiliki intuition tentang fonologi tidak mungkin dapat mengetengahkan analisis sistem ejaan sesuatu bahasa.

''Dalam mengemukakan sistem ejaan bahasa Melayu, Za'ba turut memperlihatkan ketajaman institusinya tentang konsep-konsep fonetik, walaupun dengan cara yang cukup sederhana,'' katanya.

Dr. Awang menjelaskan, pemikiran-pemikiran yang turut diketengahkan ialah penggulungan kata iaitu nama, perbuatan, sifat, sendi dan seruan. Setiap golongan utama itu dipecah-pecahkan kepada subgolongan. Misalnya di bawah nama terdapat nama betul dan ganti nama.

Analisis lain yang turut dikemukakan dalam bidang bahasa dan lingustik ialah tentang ayat selapis, ayat berlapis, ayat berkait dan ayat bercampur sehingga penggulungan ini tidak jauh berbeza dengan bahasa-bahasa lain di dunia.

Selain itu, menurutnya, Za'ba juga mempunyai jasa yang begitu besar dalam mengetengahkan ilmu retorik. Karyanya, 'Ilmu Mengarang Melayu' menjadi pedoman kepada kerja-kerja mengarang untuk prosa dan puisi.

Berdasarkan pemikiran-pemikiran ini, wajarlah Za'ba dianggap tokoh intelektual Melayu yang memberi sumbangan besar kepada kemajuan bangsa dan negaranya.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0112&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_01.htm#ixzz4SpEpVCPG © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment