Ad

Monday 15 September 2014

Istitusi Pembesar di Thailand


Pembesar Thailand terdiri daripada keturunan rajayang dikenali sebagai golongan Chao dan golongan bangsawan yang dikenali sebagai Khunnang. Jawatan Khunnang adalah diwarisi.
Golongan Chao terbahagi kepada tiga peringkat, iutu Chao Fa, phra Ong Chao, dan Mom Chao. Chao terdiri daripada putera-putera raja yang memerintah dan memegang jawatan tinggi seperti Menteri. Contohnya, semasa pentadbiran Raja Chulalongkorn, putera-puteranya seperti putera Damrong menjadi Menteri Dalam Negeri dan putera Rabi menjadi Menteri Keadilan.Khunnang dibahagikan kepada beberapa Krom (Jabatan).
Terdapat tiga Krom yang penting, iaitu:
(a) Krom Mahattai (]abatan Hal-Ehwal pentadbiran Awam)
(i) Ketua Krom Mahattai menggunakan gelaran Samuha Nayok
(ii) Bertanggungjawab mengawal witayah-wilayah utara Thailand
(b) Krom Kalahon (Jabatan Pertahanan)
(i) Ketua Krom Kalahon menggunakan gelaran Samuha phra Kalahon atau Ketua Menteri. (ii) Mentadbir bahagian selatan.
(iii) Mentadbir bidang pertahanan.
(c) Krom Khlang (fabatan Kewangan dan Hubungan Luar)
(i) Ketua Krom Khlang menggunakan gelaran Chao phraya phra Khlang.
(ii) Bertanggungjawab mengawal kawasan pesisiran pantai dan Teluk Siam.
Pembesar yang mengetuai ketiga-tiga Krom ini ialah pembesar kanan yang berhubung terus dengan raja. Pada keseluruhannya, mereka memegang tugas mengutip cukai, menjaga keamanan, dan menyelesaikan kes-kes jenayah. Di bawah Krom Kalahon dan Krom Mahattai ialah pembesar yang dibahagikan kepada empat Krom. Krom-krom ini termasuk dalam kabinet kerajaan Thailand.Krom ini dikenali sebagai |atu Sadom terdiri daripada:
 (a) Krom Maung (|abatan Ibu Kota)
(i) Bertanggungjawab tentang pentadbiran ibu kota dan kawasan persekitarannya.
(b) Krom Na (]abatan Tanah)
(i) Mengurus pentadbiran tanah.
(c) Krom Wang (Iabatan Istana)
(d) Krom Khlang
Kesimpulan
       Kedatangan Barat menyebabkan perubahan dalam peranan pembesar Vietnam dan Thailand.Golongan Mandarin di Vietnam kehilangan kedudukan dan kuasa mereka diambil alih oleh golongan berpendidikan Barat. Sistem pendidikan Perancis yang menolak sistem pendidikan confucius menghancurkan struktur pemerintahan tradisional Vietnam dan sistem pembesar tradisional. Di Thailand pula, walaupun tidak dijajah oleh mana-mana kuasa Barat tetapi pemodenan dalam sistem pentadbiran sedikit sebanyak telah mengubah peranan pembesar tradisional yang terdiri daripada kerabat diraja dan golongan bangsawan yang amat berpengaruh dan berkuasa dalam sistem pemerintahan tradisional.


       Raja Mongkut telah melantik 80 orang pegawai Barat dalam sistem pemerintahannya bagi melemahkan kuasa pembesar feudal  Raja Chuhlongkorn menggunakan program pemodenannya bagi menghapuskan ketua-ketua feudal dan golongan pembesar wilayah dan menggantikan mereka dengan birokrasi yang dikawal terus dari Bangkok. Raja Chulalongkorn melantik mereka yang berpendidikan Barat seperti putera-puteranya untuk mengetuai Kementerian dalam kabinetnya. Raja chulalongkorn juga memperkenalkan satu sistem pentadbiran daerah, iaitu thesaphiban pada tahun 1893 dan meletakkannya di bawah Kementerian Dalam Negeri demi menghapuskan pengaruh pembesar daerah dan secara tidak langsung mengukuhkan kedudukan kerajaan pusat.Usaha Raja Chulalongkorn bukan sahaja bertujuan untuk memutuskan sistem lama, iaiiu raja yang terlalu bergantung kepada pembesar yang berkuasa di peringkat pusat dan daerah tetapi juga memelihara kemerdekaan negara dalam zaman imperialisme Barat.

No comments:

Post a Comment