1.2
Sistem sosial
Susun
lapis masyarakat di negara Vietnam dan Indonesia berbentuk piramid.Raja
menduduki lapisan teratas dalam susun lapis tersebut, diikuti golongan kerabat
diraja, dan golongan bangsawan. Kedudukan paling bawah ialah golongan rakyat,
iaitu petani, artisan, diikuti golongan hamba. Susun lapis masyarakat
dibahagikan kepada golongan pemerintah dan
golongan
diperintah.
1.2.1 Konsep dan Susun Lapis Masyarakat Vietnam
Dalam
susun lapis masyarakat vietnam, golongan cendekiawan-pentadbir (Quan
atauMandarin) berada di kedudukan paling tinggi selepas Maharaja.Ini diikuti
dengan kelas petani, petukang, dan saudagar pada lapisan berikutnya.
Secara keseluruhannya, terdapat dua kumpulan
besar dalam masyarakat Vietnam, iaitu golongan cendekiawan-pentadbir dan
petani-pengeluar. Terdapat dua kumpulan penting dalam masyarakat vietnam, iaitu
kumpulan sami Buddha dan sekumpulan kecil peniaga Cina yang berpengaruh. Dalam
masyarakat Vietnam, taraf pendidikan, ijazah, dan jawatan dalam pentadbiran
awam serta kuasa merupakan pertimbangan penting dalam membezakan status antara
seseorang individu dengan individu yang lain.
Pendidikan berasaskan ajaran Confucius
menjadi kayu ukur yang mengasingkan golongan petani dengan golongan Quan
(Matdarin). Mereka mempunyai kedudukan dan kuasa yang tinggi kerana
berpendidikan Confucius.
Dalam masyarakat Vietnam, hanya kumpulan
cendekiawan sahaja yang mendapatpendidikan ke peringkat yang lebih tinggi. Bagi
rakyat biasa, mereka hanya diberikan latihan sivik atau pendidikan minimum agar
mereka memahami undang-undang dan peraturan sosial seperti cara menghormati golongan
yang lebih tua, menghormati adat istiadat, upacara kampung, dan keluarga.
Keanggotaan dalam pentadbiran negara
bersifat eksklusif kerana pencapaian akademik dalam klasik Confucius dan bahasa
Cina sama ada di peringkat daerah atau di pusat hanya terhad kepada individu
yang mempunyai harta dan waktu untuk belajar sahaja. Seorang anak kampung yang
miskin boleh maju tetapi sokongan daripada seorang Mandarin amat perlu untuk memastikan
kejayaannya. Ini menunjukkan betapa kuat pengaruh golongan Mandarin dalam
sistem pentadbiran Vietnam.
Sebagai
satu kumpulan, Quan mempunyai bidang kuasa yang besar dan berpengaruh dalam
masyarakat.. Mereka bertanggungjawab menentukan beberapa aspek kehidupan
masyarakat seperti keluasan rumah, bentuk, dan warna pakaian yang mesti
dipakai, serta upacara keagamaan yang berkaitan dengan pengebumian.
Secara berkumpulan, Quan tidak ada
persaingan kerana mereka mengendalikan semua fungsi penting negara seperti
peperangan, kebajikan, pentadbiran, dan adat istiadat. Mereka juga menguasai
pentadbiran agama melalui sistem patron-klien.Namun, susun lapis masyarakat
Vietnam pada abad ke-19 tidak lagi terdiri daripada golongan bangsawan kerana
pembaharuan yang dilaksanakan oleh Maharaja Gia Long ke arah pembentukan sistem
pemusatan kuasa melalui birokrasi pusat.
Maharaja Gia Long telah menghapuskan
keistimewaan yang dimiliki oleh golongan bangsawan dan kerabat diraja seperti
pemilikan ladang yang besar dan pemungutan cukai kampung. Golongan bangsawan
yang hilang keistimewaan tradisi dibayar gaji dalam bentuk wang dan beras.
Mereka juga tertakluk di bawah kuasa Maharaja. Petani menjalankan kegiatan
ekonomi sara diri dengan tumpuannya kepada penanaman padi untuk menampung
keperluan negara.
No comments:
Post a Comment