Golongan
pembesar ialah pegawai-pegawai kerajaan yang dilantik oleh raja atau maharaja
untuk menjawat jawatan tertentu dan melaksanakan semua bidang tugas yang telah
diberikan atau diarahkan kepadanya. . Kamus Dewan pula mentakrifkan pembesar
bermakna orang yang berpangkat tinggi. Golongan ini juga dikenali sebagai
golongan pemerintah yang melaksanakan segala urusan pemerintahan dan pentadbiran
yang diarahkan oleh raja atau maharaja. Tanggungjawab yang diberikan kepada
pembesar dalam melaksanakan tugasnya akan menjadi kayu pengukur dalam
pengenalan tugas sebagai pembesar.
Kedua-dua
buah negara China dan Rusia menggunakan khidmat pembesar sebagai bantuan kepada
pemerintah dalam mentadbir negara. Secara kasarnya, raja atau maharaja China
dan Rusia rnenggunakan kaedah lantikan untuk melantik pembesar berkhidmat
dengan mereka. Namury pembesar di China hanya dilantik setelah melalui sistem
peperiksaan awam. Hal ini berbeza dengan Rusia iaitu banyak bangsawan baru
lahir terutama yang telah berkhidmat dengan cemerlang dalam bidang ketenteraan.
Mereka memiliki tanah dan memberi perkhidmatan ketenteraan kepada raja atau
maharaja Rusia.
Pembesar
Rusia dilantik untuk menjalankan tugas tanpa perlu melalui sistem peperiksaan
awam seperti China. Pembesar-pembesar China dilantik secara rasmi oleh maharaja
atas nasihat pegawai dari Kementerian Adat dan hanya dilantik jika mempunyai
latar belakang peperiksaan awam kerajaan. Mereka yang lulus dalam peperiksaan
awam akan diserap menjadi pembesar di China.
Peranan
pembesar di China dan Rusia mempunyai persamaan dan perbezaan daripada beberapa
aspek. Antaranya ialah pentadbiran pusat. Pentadbiran pusat di China
memperlihatkan maharaja China memecahkan pentadbiran kepada beberapa unit atau
institusi, iaitu Sekretriat Agung, Majlis Tertinggi (Enam Badan Menteri), dan
Censorate (Lembaga Penapis). Institusi Sekretariat Agung terdiri daripada
setiausaha-setiausaha agung yang membantu maharaja menyelia dan menyelaras enam
badan kementerian dalam pentadbiran pusat serta memaklumkan perjalanan enam
badan kementerian tersebut.
Seterusnya, maharaja dibantu oleh Mailis
Tertinggi iaitu badan penasihat yang penting kepada raja atau maharaja. Ahli
majlis ini juga bertanggungjawab dalam urusan pemerintahan
dan pentadbiran China dan terbahagi kepada enam badan
kementerian. Enam badan kementerian ini menguruskan hal ehwal China mengikut
pengkhususan masing-masing.Maharaja juga menubuhkan Lembaga Penapis bagi
memastikan kesetiaan dan komitmen para pembesar terjaga.
Sistem
pembesar di Rusia berbeza daripada China iaitu pentadbiran raja dibantu oleh
Duma, Zemskii Sabor dan Priknzi. Duma ialah penasihat tertinggi manakala
Zemskii Sabor pula ialah Majlis Penasihat yang kuasanya lebih rendah daripada
Duma. Prikazi pula merupakan jabatan kerajaan yang melaksanakan dasar yang
diluluskan Duma. Seterusnya semasa pemerintahan Peter, Durna dan Zemskii Sabor
telah digantikan dengan Majlis Senate. Colleges pula dibentuk untuk membantu
Majlis Senate dan menggantikan Prikazi. Seterusnya, pemerintahan Alexander I
memperlihatkan beliau melantik Jawatankuasa Tidak Rasmi sebagai penasihat
berhubung dengan dasar negara. Berbeza di ChinaPenasihat raja atau maharaja
ialah Sekretariat Agung yang membantu menyelia dan menyelaras
kementerian-kementerian di China.
Selain itu,
pemerintahan daerah dan wilayah di China juga berbeza dengan Rusia. China
memperlihatkan skruktur organisasi pentadbiran peringkat
wilayah diketuai oleh seorang pesuruhjaya yang dibantu oleh dua pegawai, iaitu
hakim dan komander tentera wilayah. Pemerintahan daerah pula diserahkan kepada
pegawai awam, tentera dan pegawai pengawas kerajaan. Pegawai awam diurus tadbir
oleh enam orang menteri yang dibantu oleh gabenor setiap daerah, penyelia
wilayah dan pegawai-pegawai tempatan.
Tentera pula
mempunyai kuasa kawalan ke atas wilayah tertentu manakala pegawai pengawas
kerajaan mengawasi aktiviti pembesar dalam semua peringkat. Pemerintahan
wilayah di China semasa Dinasti Ching mempunyai persamaan dengan pentadbirair
daerah semasa era Catherine yang menunjukkan khidmat gabenor atau naib gabenor
digunakan dalam pentadbiran. Gabenor di China ini seterusnya dibantu oleh
pegawai-pegawai daerah.
Namun
begitu, pemerintahan peringkat wilayah di Rusia berbeza dengan China yang
ditadbir oleh Zemstao Wilayah yang dipilih oleh ahli Zemstuo Daerah manakala
daerah mempunyai majlis perundangan tempatan (Majlis Daerah) atau Zemstao.
Rusia juga mempunyai pentadbiran peringkat kampung yang diserahkan kepada Komun
atau mir atau Majlis Kampung yang dijadikan wakil oleh kerajaan pusat untuk
memungut cukai yang telah
ditetapkan.
Di samping
itu penggubalan dasar di negara China juga dilakukan oleh organisasi khas.
Anggota lmperial Secratariat ialah mereka yang
bertanggungjawab membuat dasar negara manakala lmperial Cancelory pula
bertanggungjawab meminda sesuatu dasar. Selain itu, pembesar wilayah yang
dilantik daripada kalangan bijak pandai (gentry) turut dibenarkan mengubah
dasar yang dibentuk oleh pemerintah pusat dengan kebenaran adat istiadat dan
keadaan setempat. Berbeza dengan China penggubalan dan meluluskan dasar
tertentu di Rusia telah dipertanggungjawabkan kepada Duma, majlis penasihat tertinggi
dalam sistem pembesar di Rusia.
Selain itu,
raja atau maharaja di kedua-dua buah negara mempunyai organisasi yang
menyiasat tentang pembesar mereka. Hal ini bagi menjamin
taat setia dan komitmen para pembesar dalam menjalankan tugas. China memperlihatkan
penubuhan Lembaga Penapis atau Censorate yang menjadi mata dan telinga
maharaja. Kuasa utama mereka terletak pada 110 pegawai penyiasat yang
ditugaskan membendung amalan korupsi,'penyalahgunaan kuasa dan ketidakcekapan.
Rusia pula mempunyai Polis Rahsia Khas yang menjadi mata dan telinga Tsar.
Kesimpulannya, sistem pembesar di dua buah negara ini menunjukkan banyak
perbezaan dan berbeza mengikut era pemerintahan raja atau maharaja. Kemerosotan
sistem pemerintahan beraja juga turut menyumbang kepada sistem pembesar di
kedua-dua buah negara. Sistem pembesar di Rusia berubah apabila Rusia menjadi
sebuah negara republik. Penamatan pemerintahan Dinasti Ch'ing turut
menghapuskan sistem pembesar di China. Pemerintahan seterusnya diganti dengan sistem
pemerintahan bercorak republik dan kemudiannya komunis.
2.2 Negara
Bangsa:
2.2.1
Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan (England dan Perancis).
Terangkan sistem pemerintahan
beraja mutlak yang diamalkan di England pada abad ke-16 hingga ke-17. 20m
Pendahuluan.
-Konsep beraja.
-Latar belakang sistem beraja
di England.
Isi
Kuasa mutlak
Penguasaan ekonomi.
Penguasaan parlimen.
Penguasaan agama.:
Kesimpulan
Raja England jatuh melalui
Glorious Revolution dan menjadi Raja Berperlembagaan.
Jawapan
Sistem pemerintahan beraja
mutlak bermaksud sistem kerajaan di mana cara pemerintahan raja tidak dikawal
oleh parlimen. Melalui sistem ini, kehendak pemerintah ialah undang-undang.
England berada dalam pemerintahan sistem beraja mutlak sejak abad ke-15 lagi.
Raja Henry VII telah mengasaskan sistem beraja mutlak pada tahun l485 dan
pemerintahan ini terus diamalkan sehingga tahun 1603. Pemerintahan sistem
beraja mutlak terus diamalkan oleh Dinasti Stuart dari tahun 1603 sehinggalah
berlakunya Revolusi Cemerlang di England.
Sistem pemerintahan beraja mutlak
memperlihatkan raja mempunyai kuasa dalam segala hal dan raja menguasai
pemerintahan negaranya. Raja England berpegang Pada prinsip doktrin kuasa suci
raja atau Devine Right of King'.Raja mendakwa bahawa mereka hanya menjawab
kepada Tuhan dan bukannnya kepada manusia yang lain terutamanya wakil rakyat di
parlimen.
Ini bermakna semua institusi pemerintahan
seperti parlimen, mahkamah, dan gerejadiwujudkan untuk berkhidmat kepada raja
dan bukannya berkongsi kekuasaan dengan raja.Oleh itu, perbuatan ,raja tidak
boleh ditentang walaupun raja bertindak zalim. Kezaliman raja adalah untuk
menghapuskan kejatatan manusia. Oleh itu, rakyat perlu patuh dan taat kepada
raja.Dasar ini dapat dilihat semasa pemerintahan Raja fames I (1603 -1625 ) dan
Raja charles I (1625 -1649).
Kekuasaan raja juga
diperlihatkan dengan penguasaan ekonomi. Buktinya, semasa pemerintahan Raja
James I yang memberi hak monopoli dan keistimewaan kepada syarikat yang
disukainya. Hal ini menyebabkan syarikat tersebut dapat memonopoli kegiatan
perdagangan dan perniagaan raja James I mempunyai hak dan kuasa dalam soal
pungutan cukai dan kewangan. semasa pemerintahan Raja charles I, baginda
memperkenalkan pelbagai cukai dan menubuhkan pelbagai agensi pemungut cukai.
Baginda turut terlibat dalam urusan ekonomi secara langsung dengan menjual hak
monopoli barangan pengguna seperti arak, sabun, dan garam dengan harga yang
mahal.
Raja juga bertindak menguasai parlimen
dalam pemerintahannya.Sistem pemerintahan di England menyaksikan bahawa
pemerintahan raja-raja Dinasti Turdor berpegang kepada Magna Carta, iaitu
sebuah piagam politik yang mengawal kuasa raja. Namun, raja-raja Tudor yang
memerintah England berjaya mengawal dewan Parlimen.
Pada era pemerintahan Dinasti Stuart,
Raja James I telah membubarkan parlimen dan Raja charles I pula telah
membelakangi parlimen dalam soal pungutan cukai. Baginda menahan mana-mana ahli
parlimen yang membantah tindakan baginda serta meletakkan tentera di sekeliling
rumah ahli parlimen yang menentangnya. Raja charles I turut membubarkan
parlimen dan menjalankan pemerintahan secara mutlak selama 11 tahun tanpa
parlimen.
Raja juga berkuasa dalam bidang
keagamaan. Semasa pemerintahan Raja Charles I, baginda bertindak melantik
Bishop Besar Wiliam Laud sebagai ketua gereja kebangsaan. Raja Charles I telah
mengubah beberapa dasar keagamaan. Antara dasar keagamaan yang dilonggarkan
ialah sekatan undang-undang yang dikenakan terhadap penganut mazhab Katolik.
Bishop Besar juga mengenakan sekatan dan memperketatkan larangan terhadap
golongan puritan untuk menjalankan aktiviti dan kepercayaan mereka.
Sistem pemerintahan beraja di England
tamat apabila berlaku Glorious Revolution dan peralihan kuasa. Menerusi
Glorious Revolution, Raja James II disingkirkan daripada takhtanya dan diganti
oleh Mary II serta suaminya William of Orange. Selepas itu, sistem beraja
mutlak di England berubah menjadi sistem raja berperlembagaan
No comments:
Post a Comment