KHAMIS, 9 JULAI 2015 @ 10:20 AM
Oleh P Kamalanathan
kamalanathanp@gmail.com
PEMBELAJARAN Tingkatan Enam bagi calon lepasan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) juga mampu memberi ruang dan peluang terbuka yang
terbaik kepada pelajar melonjak prestasi mereka. Setiap pelajar juga masih
mempunyai ruang luas menjejakkan kaki ke menara gading selepas menamatkan dua
tahun di Tingkatan Enam. Persepsi individu, keluarga dan masyarakat yang
memandang 'sinis' terhadap pelajar Tingkatan Enam perlu dikikis segera kerana
apa yang diperkatakan itu sememangnya tidak benar sama sekali.
Pengalaman saya
melanjutkan pelajaran Tingkatan Enam yang juga dikenali Prauniversiti (pra-U)
amat menarik untuk dikongsi bersama bagi memberi suntikan semangat kepada
pelajar seluruh negara. Usaha Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mewujudkan
Pusat Tingkatan Enam (PTE) juga dilihat mampu meningkatkan kedudukan sistem
pendidikan itu setaraf dengan program lanjutan pembelajaran peringkat
matrikulasi dan diploma di semua universiti awam dan swasta. Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melancarkan PTE baru-baru ini juga
mempunyai hasrat sama memberikan ruang pembelajaran arus perdana selesa,
kondusif dan terbaik kepada pelajar.
Lima fokus utama diberi perhatian iaitu
imej dan anjakan minda, infra dan info struktur, pengurusan pentadbiran, mod
pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta kurikulum. Ia selaras bagi memastikan
pelajar Tingkatan Enam dapat mengembangkan bakat serta kreativiti mereka untuk
menjadi generasi muda berimpak tinggi, glokal dan universal yang membawa
kesejahteraan kepada negara.
Guru terbaik dan pakar
Ada 13 PTE yang diwujudkan
bagi menyediakan ruang kepada 44 sekolah bergabung bersama untuk menempatkan
pelajar terpilih. Kementerian menyediakan guru yang terbaik dan pakar dalam
setiap mata pelajaran untuk menyediakan perkhidmatan cemerlang kepada pelajar
mereka. Apa yang penting ialah pelajar perlu ikhlaskan diri, tekun dan cekal
hati meneruskan pengajian mereka di Tingkatan Enam bagi mencapai kecemerlangan
dengan skor gred purata mata penuh (4.0) bagi semua pelajaran diambil itu.
Pastinya medan perjuangan calon Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) mampu
memberikan dimensi baharu yang lebih terbuka kepada pelajar melanjutkan
pengajian bidang khusus peringkat ijazah di semua universiti pilihan. Kini
'satu nafas baharu' mampu dinikmati oleh ruang pembelajaran PTE yang lebih
menarik dan berdaya maju secara holistik. Ramai pelajar lebih berminat memilih
pembelajaran Tingkatan Enam. Banyak manfaat dan kelebihan diperoleh pelajar
yang menduduki kelas Tingkatan Enam ini berbanding mereka yang memilih
pengajian peringkat diploma di beberapa universiti dan kolej awam dan swasta.
Pelajar tidak perlu membayar yuran pendaftaran awal (kira-kira RM1,000) dan
yuran pengajian sekitar RM15,000 hingga RM20,000 secara keseluruhannya. Selain
itu, mereka tidak perlu membuat pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi
Negara (PTPTN) yang perlu dibayar semula untuk peringkat diploma.
Sistem pendidikan
berubah
Perlu diingatkan juga bahawa STPM adalah setaraf dengan program
matrikulasi dan diploma bagi syarat melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah
sarjana muda di universiti. Sijil peringkat pengajian itu diiktiraf Jabatan
Perkhidmatan Awam. Sistem pendidikan di Tingkatan Enam mengalami perubahan
sekitar tahun 2012. Sistem pendidikan ini beralih dari sistem STPM Terminal
kepada sistem STPM Baharu (Modular). Sistem STPM baharu ini membahagikan
pengajian di Tingkatan Enam kepada tiga penggal iaitu bermula dari penggal
pertama, penggal kedua, dan penggal ketiga. Setiap satu penggal mengambil masa
selama sekitar enam bulan dan di akhir setiap penggal, calon wajib menduduki
peperiksaan STPM. Contohnya, penggal pertama bermula pada Jun 2015 dan berakhir
pada November 2015, calon akan menduduki peperiksaan STPM penggal satu pada
akhir pengajian penggal satu. Beri pendedahan kepada pelajar Sistem penggal
yang diperkenalkan secara umumnya adalah untuk mendedahkan pelajar Tingkatan
Enam mengenai kehidupan sebenar ketika melangkah ke universiti. Sistem penggal
ini lebih mudah kerana tidak perlu menunggu masa selama satu setengah tahun
bagi menduduki peperiksaan.
Sebaliknya, hanya enam bulan belajar dan diakhiri
dengan peperiksaan pada setiap penggal. Namun, ramai pelajar yang agak
terkandas pada peperiksaan STPM penggal satu dengan alasan kurang bersedia dan
sebagainya. Oleh itu, tumpuan dan fokus pada awal pengajian amat penting kerana
tempoh pengajian bagi satu-satu penggal adalah pendek berbanding STPM dulu. Peperiksaan
STPM setiap penggal diadakan untuk menilai sejauh mana pemahaman pelajar pada
penggal berkenaan. Keputusan peperiksaan STPM akan dikeluarkan pada setiap awal
bulan penggal yang seterusnya. Pelajar yang gagal atau mendapat keputusan
kurang memuaskan boleh mengambil peperiksaan ulangan sekali lagi untuk
memperbaiki gred dan 'pointer' peperiksaan. Setiap penggal akan menyumbang
'pointer' yang akan dikumpulkan dan dikira pada akhir ketiga-tiga peperiksaan
ini untuk mendapatkan Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) peperiksaan STPM yang
sebenar. Kerja Kursus Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan di
Tingkatan Enam turut menyumbang peratusan yang akan mempengaruhi keputusan
keseluruhan STPM. PBS harus dilaksanakan dengan sebaiknya agar ia dapat
membantu meningkat markah peperiksaan STPM. Penjenamaan semula PTE juga
menyaksikan beberapa perubahan lain termasuk pelajar tidak perlu memakai
uniform sekolah tetapi berpakaian kemas seperti pelajar Diploma dan
Matrikulasi. Dapat dijelaskan bahawa pelajar yang memilih memasuki Tingkatan
Enam mendapati program pengajian itu mampu membentuk mereka menjadi lebih
dewasa dan mempunyai pemikiran kreatif, selain bersedia memasuki institusi
pengajian tinggi selepas memperoleh keputusan baik dalam STPM. Berdasarkan
statistik pada tahun 2008, bilangan calon yang menduduki SPM adalah 442,936 dan
daripada jumlah itu, 12.2 peratus mendapat tempat di tingkatan enam, 9.16
peratus di politeknik, 2.07 peratus di kolej komuniti dan 4.02 peratus di
matrikulasi KPM. Sejumlah 72.53 peratus lepasan SPM tidak dapat dikesan sama
ada melanjutkan pengajian ke institusi swasta, agensi kerajaan lain, ke luar
negara atau tidak meneruskan pengajian. Data itu jelas menunjukkan bilangan
pelajar ke Tingkatan Enam rendah jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan
lepasan SPM tahun 2008. Walaupun bilangan lepasan pelajar SPM tahun 2008 besar
dan meningkat setiap tahun, mereka yang mahu meneruskan pelajaran ke Tingkatan
Enam sangat kurang. Mengikut kajian dilakukan pada tahun 2011 oleh Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI), antara faktor mengapa Tingkatan Enam kurang
mendapat perhatian ialah tiada galakan keluarga, suasana Tingkatan Enam yang
masih seperti sekolah, faktor guru tidak menggalakkan, tanggapan orang luar,
tiada kebebasan dan gaya hidup tidak sama seperti di kolej. Melalui kajian itu,
cadangan penambahbaikan turut dicadangkan termasuk membuat perbandingan dan
contoh dengan negara luar, mewujudkan institusi pusat Tingkatan Enam,
menyelaraskan minda termasuk guru mengenai Tingkatan Enam, kaedah pembelajaran
mengikut sistem universiti, menukar pada sistem semester dan mengubah cara
penampilan berpakaian. Dalam konteks ini, pembaharuan dibuat tepat pada masanya
bagi membantu mengubah persepsi yang sudah lama membelenggu Tingkatan Enam.
Tingkatan Enam perlu melalui anjakan perubahan, selain pelajar dan masyarakat
juga perlu mengubah minda dengan melihatnya sebagai peluang terbaik menyambung
pelajaran. Pelajar dulu sudah membuktikan mereka berjaya melalui Tingkatan
Enam. Justeru, melalui penambahbaikan ini diharap mengembalikan semula
kegemilangan Tingkatan Enam.
SUMBER :
http://www.bharian.com.my/node/66781
No comments:
Post a Comment