OLEH ROS MAHWATI AHMAD
ZAKARIA | 29 Januari 2016 4:10 PM
FOTO terawal Masjid Kapitan
Keling, Pulau Pinang.
PULAU Pinang merupakan antara
sebuah negeri yang terkenal pada awal abad ke-20 Masihi dalam kalangan
masyarakat Islam tempatan kerana ia merupakan sebuah pusat perdagangan dan
pelabuhan yang membawa jemaah haji Malaysia ke Mekah dengan kapal laut. Sebagai
sebuah lokasi yang penting dalam laluan laut, ia berjaya menarik perhatian
pelbagai golongan imigran yang berminat untuk datang dan menetap di pulau
tersebut. Antara yang berjaya bertapak dan menyumbang kepada kemajuan Pulau
Pinang ialah masyarakat Chulia.
Masyarakat Chulia ialah
masyarakat Islam Tamil berasal dari selatan India yang datang ke Pulau Pinang
dalam abad ke-19 Masihi. Mereka merupakan antara pedagang yang menguasai
perdagangan kain pelikat dan rempah pada abad tersebut. Selain Pulau Pinang, mereka
turut bertumpu di negeri-negeri Selat lain seperti Melaka dan Singapura.
ASIMILASI
Masyarakat Chulia telah
berasimilasi dengan budaya dan cara hidup Islam tempatan yang diamalkan dalam
kalangan masyarakat Melayu melalui hubungan yang rapat seperti perkahwinan dan
interaksi sosial. Mereka memainkan peranan yang penting dalam perkembangan
Islam di Pulau Pinang dalam pelbagai aspek seperti ekonomi, politik dan
kebudayaan.
Salah satu sumbangan mereka
yang menjadi mercu tanda Islam di Pulau Pinang pada hari ini ialah Masjid
Kapitan Keling yang dibina pada tahun 1801. Rumah Allah itu dibina oleh seorang
ketua masyarakat Chulia di Pulau Piang yang diberi gelaran Kapitan sama seperti
yang diberikan kepada ketua masyarakat Cina di Tanah Melayu. Kapitan Keling Cauder
Mohudden yang mempunyai rangkaian perniagaan dan kapal yang bernama Marakkayar
telah mengasaskan pembinaan masjid tersebut di sebuah tempat yang dikenali
sebagai Lebuh Pitt.
Bangunan masjid ini didirikan
di atas sebidang tanah seluas 7.2 hektar yang diberikan oleh kerajaan British.
Pelan asal bangunan masjid ini merupakan sebuah bangunan setingkat berbentuk
segi empat dan mempunyai empat buah menara di setiap penjuru. Bangunan masjid
asal menggunakan atap atau bumbung rabung pecah empat setingkat yang memayungi
keseluruhan bangunan masjid.
ELEMEN SENI BINA
ISLAM INDIA
Menara empat tingkat berbentuk
bulat diletakkan di setiap penjuru bangunan masjid Kapitan Keling. Di setiap
sisi atap diletakkan hiasan seperti mahkota yang mempunyai hiasan jali iaitu
satu elemen seni bina Islam di India. Ia juga mempunyai sebuah kolam air di
bahagian luar bangunan masjid untuk para jemaah berwuduk.
Namun begitu, bangunan masjid
ini telah mengalami beberapa peringkat perubahan yang melibatkan penambahan
bangunan dan pengubahsuaian fizikal dari tahun 1893 hingga 1916. Penambahan dan
pembesaran masjid telah menjadikan bangunan asal Masjid Kapitan Keling tidak
dapat dilihat lagi pada hari ini.
Penambahan dan pengubahsuaian
masjid Kapitan Keling telah menzahirkan satu lagi bangunan masjid yang
mempunyai seni bina yang agak berlainan di mana gaya bumbung rabung pecah empat
telah ditukar dan ditinggikan bahagian bumbung utama iaitu di kawasan dewan
sembahyang untuk diletakkan sebuah kubah. Pintu masuk juga dibesarkan dan
diubah kepada bentuk segi empat sama menegak yang mempunyai hiasan menara kecil
di sisinya dan kubah-kubah kecil di atasnya.
Masjid masyarakat Chulia juga
turut boleh ditemukan di Singapura dan di Melaka. Sebuah pameran fotografi
tentang masyarakat Chulia Pulau Pinang dibuka di Muzium Kesenian Islam Malaysia
dari 28 Januari sehingga 28 Mac 2016.
- SUMBER:
http://www.utusan.com.my/rencana/agama/seni-bina-masjid-kapitan-keling-1.184757#sthash.bdNmsQKX.dpuf
No comments:
Post a Comment