Ad

Wednesday 25 March 2015

Penduduk kampung tangkap buaya tembaga

Oleh Mohd Hasbi Sidek
Klang: Seekor buaya dipercayai jenis tembaga sepanjang kira-kira tiga meter yang ditemui di sebuah kolam di Jalan Kampung Sungai Kandis, Kampung Jawa, Klang petang semalam berjaya ditangkap sebelum dibawa naik oleh orang ramai.

Kejadian berlaku kira-kira 7 malam ketika empat remaja lelaki memancing di kolam itu sebelum ternampak objek kuning di permukaan air kolam berkenaan.

Salah seorang remaja berkenaan H Kurumthan, 26, berkata, pada mulanya mereka sangsi dengan objek kuning itu sehinggalah ternampak bahagian ekor.

Katanya, mereka kemudiannya memanggil penduduk berdekatan serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) namun buaya itu hilang di dasar kolam.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Pertahanan Awam Selangor, Khairil Izzwan Abdul Rahman berkata, pihaknya yang mendapat makluman berkenaan kira-kira 7 malam turut berusaha mencari reptilia itu namun gagal ditemui sebelum menamatkan operasi.

Katanya, kira-kira 9 malam pihaknya dihubungi sekali lagi dan orang ramai menyatakan buaya berkenaan berjaya ditangkap serta dibawa naik ke darat.

"Ketika tiba mulut buaya sudah diikat dan anggota kami menutup kepala buaya dengan guni serta mengikat kaki buaya itu sebelum dibawa balik ke JPAM Klang," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 25 Mac 2015 @ 5:46 PM
 
ANGGOTA JPAM Klang yang diketuai oleh Sarjan Fatimah Ibrahim (dua kanan), 33, menunjukkan buaya jenis tembaga yang berjaya ditangkap penduduk. FOTO Mohd Asri Saifuddin Mamat

- SUMBER: http://www.hmetro.com.my/node/39282#sthash.suBXLCtZ.dpuf

No comments:

Post a Comment