Oleh HAIKAL RAMAN
alat ini dipercayai dicipta
ketika zaman Belanda dan dikatakan sudah berusia kira-kira 300 tahun.
BUTANG baju Melayu berona perak
mutiara itu dipasang teratur bagi merapikan kolar, kain pelekat diikat kemas
pada bahagian pinggang agar tidak terlucut. Kopiah lusuh gabungan nuansa kelabu
dan biru elektrik yang terletak elok di para rumah pantas dicapai.
Tubuh genit berkulit kuning
langsat itu tadi berjalan laju merentas senja yang mula melabuhkan tirai petang
menuju ke Masjid Kampung Hulu, Melaka. Walaupun masjid yang menjadi peninggalan
zaman pemerintahan Belanda itu hanya terletak kira-kira 100 meter, dia tetap
ingin tiba awal.
Belum sempat mengambil nafas
yang tercungap akibat berjalan terlalu deras, Mansor Mohd. terus mencapai
pinggan untuk meletakkan hidangan yang terbaris kemin beralas tikar mengkuang
di lantai masjid. Makanan tersebut merupakan juadah iftar yang disedekahkan
oleh penduduk setempat.
Mengarah ke satu sudut
pekarangan masjid, dia bersama lima lagi rakannya bersedia menyaksikan satu
tradisi lama yang menyemarakkan lagi semangat Ramadan pada hemat peribadinya.
Mendongak 45 darjah menghadap
langit, terletak sebuah beduk lama yang menjadi panduan waktu bagi masyarakat
Muslim sekitar kawasan tersebut. Saat siak mengetuk beduk bersama irama
keramatnya, seakan-akan satu perasaan menerpa pada tubuh sehingga membuatkannya
kekal kaku.
“Paluan itu melahirkan satu
perasaan yang luar biasa dan sukar untuk digambarkan secara jelas. Malah, jika
diamati dengan teliti, melodinya mampu memberi keinsafan.
“Pada saya, Ramadan tidak akan
lengkap tanpa bunyi pukulan beduk bagi menandakan waktu berbuka puasa. Walaupun
ia adalah cerita zaman kanak-kanak saya, bunyinya masih segar dalam ingatan,”
ujar Mansor, 77, yang mula mengimbau saat beduk dijadikan media komunikasi
kepada penduduk sekitar 70 tahun lalu.
Mansor menjelaskan, pada waktu
itu, beduk berfungsi sebagai instrumen penghubung tradisional bagi kegiatan
ritual keagamaan dan perkhabaran. Ia biasanya dibunyikan untuk memberitahu
sudah masuk waktu solat selain menyampaikan berita kematian.
“Ketika itu, kami tidak
mempunyai gajet pintar yang membolehkan mengetahui waktu solat dan
berkomunikasi terus menggunakan panggilan telefon bagi memaklumkan sebarang
kecemasan,” ujarnya sambil meraut wajah yang mula mengedut.
Bertanya tentang gaya paluan,
dia memberitahu, terdapat perbezaan bunyi antara waktu solat dan kematian.
Beduk akan dipukul dengan kadar singkat bagi menandakan waktu solat. Sementara
ketukan yang lebih lama untuk menandakan kematian, perkara tersebut sudah
menjadi maklum oleh penduduk setempat.
Apabila solat Jumaat, beduk
tersebut akan dipukul sebanyak tiga kali iaitu pada pukul 11 pagi, 12 tengah
hari dan waktu Zohor. Bilangan tersebut dilakukan sebagai persediaan untuk
masyarakat di situ agar tidak leka untuk hadir ke masjid.
Dua misalan tersebut memberi
ilustrasi tentang kegunaan beduk dalam proses komunikasi masyarakat desa,
khususnya di Kampung Hulu, Melaka pada satu ketika dahulu dan masih relevan
sehingga kini.
Beduk yang terletak di anjung
masuk dan menjadi salah satu ikonik di masjid tersebut turut diwartakan di
bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645), Malaysia.
Pembuatan
Beduk yang terletak di anjung
Masjid Kampung Hulu, merupakan satu-satunya beduk masih berfungsi di Melaka.
Sementara itu, sudah lebih
separuh abad menjadi siak di Masjid Kampung Hulu, Abdullah Abd. Kadir, 65,
memberitahu, beduk itu diperbuat daripada pokok balak jenis berurat yang
dipotong sepanjang dua meter. Untuk mendapatkan bentuk silinder berongga dengan
ketebalan kira-kira lima sentimeter (sm), ia perlu dipahat pada bahagian
tengah.
Di bahagian depan mulut pula
akan ditutup menggunakan kulit kambing dewasa setebal syiling 50 sen. Proses
tersebut mengambil masa kurang daripada sebulan mengikut pada kehalusan dan
ketelitian kerja.
“Beduk ini dibuat dengan cara
tradisional seperti pemasangan kulit menggunakan kayu pasak, manakala alat
pemukul diperbuat daripada kayu rotan tebal berukuran 30sm.
“Instrumen ini dipercayai
dihasilkan oleh orang Melayu ketika membangunkan Masjid Kampung Hulu bersama
beberapa kumpulan kapitan pada tahun 1728. Ia seusia dengan masjid ini iaitu
kira-kira 300 tahun,” ujarnya yang memikul tanggungjawab sebagai tukang beduk
selepas arwah datuknya meninggal dunia.
Kata Abdullah, beduk berkenaan
tidak memerlukan penjagaan yang rumit kerana permukaan kayunya sudah disyelek
rata supaya tahan lebih lama. Dia hanya naik ke anjung yang mempunyai lapan
anak tangga itu sekali seminggu untuk menyembur beduk dengan air sebelum dilap
menggunakan kain bersih.
Cuma, kulit yang dipalu itu
lazimnya akan ditukar lima tahun sekali akibat terkoyak. Ia turut diselenggara
kerana ingin mengekalkan bunyi yang kuat dan mengelakkan paluan menjadi sumbang
ketika beduk diketuk.
Tambahnya, beduk tersebut tidak
dibenarkan untuk dibawa keluar mahupun dipinjam. Ini kerana, pihaknya ingin
memastikan khazanah negara itu sentiasa terpelihara dan berada dalam kondisi
yang baik.
Penyelidik
Disebabkan nilai sejarah yang
terkandung dalam instrumen lama itu, terdapat ramai penyelidik yang bertandang
ke masjid tersebut untuk membuat kajian mengenainya.
Ia lebih menjurus pada
persoalan arkeologi dalam mengetahui kesan saintifik peninggalan alat
berkenaan.
Mungkin ramai yang beranggapan
bahawa beduk lama mempunyai ‘nyawa’ dan perkara-perkara mistik di sebaliknya.
Namun, jelas Abdullah, tiada perkara aneh yang pernah berlaku sepanjang dia
menjaga harta tinggalan warisan itu.
Bagaimanapun, tidak sembarangan
orang boleh mengetuk beduk tersebut. Jika tidak serasi pada individu, bunyi
iramanya turut akan sumbang.
“Pernah seorang pemuda cuba
untuk mengetuk beduk ini selepas mengakui sudah biasa dengan kaedah irama
paluan. Pada ketika itu, dia ingin mengejutkan penduduk kampung untuk bangun
bersahur.
“Apabila diketuk beduk ini,
iramanya seperti bunyi gendang perayaan kaum Hindu dan langsung tidak kuat.
Malah, tidak seorang pun mendengar paluan itu meskipun rumah yang terletak
berdekatan masjid,” ujarnya penuh sinis.
Jelas lelaki berkulit cerah
itu, bunyi paluan beduk berkenaan mampu kedengaran hingga ke Kampung Moten yang
terletak sejauh tiga kilometer dari masjid berkenaan.
Dia turut berkongsi bahawa
hanya Masjid Kampung Hulu yang masih meneruskan tradisi penggunaan beduk di
kota Melaka.
“Walaupun ia dilihat tidak
relevan untuk terus diaplikasikan pada masa kini, namun saya berpendapat ia
amat penting sebagai peninggalan sejarah budaya dan penempatan khususnya di
sini,” katanya yang kini mencari dan mahu melatih mana-mana anak muda berminat
untuk mengetuk beduk.
Dalam pada itu, seorang
kakitangan kerajaan, Mohd.Azwan Hamdan, 29, berkata, dia menyambut murni usaha
mana-mana pihak dalam mengekalkan tinggalan sejarah yang dilihat kian pudar dek
arus pemodenan ini.
“Bagi saya ia adalah sesuatu
perkara yang bagus sekiranya ingin memperkasakan semula kebudayaan lama.
Sebagai generasi melinia, ramai anak muda mengambil enteng dalam mengenali
sejarah mahupun warisan nenek moyang termasuk beduk lama.
Kesatuan hati
Salah satu fungsi instrumen
lama itu adalah memaklumkan tentang kematian yang berlaku di sesebuah kampung.
– Gambar hiasan
“Penggunaan beduk lama itu
mampu melahirkan kesatuan hati setiap individu lantas mengharmonikan penduduk
di sesuatu kawasan. Ini kerana, paluan instrumen itu memanggil masyarakat
setempat untuk berkumpul bagi menyertai majlis-majlis yang mulia seperti solat
berjemaah,” katanya.
Walaupun terlepas daripada
zaman paluan beduk, dia mempunyai usaha dalam menjejak peninggalan sejarah dan
warisan alat tersebut ketika bekerja di kota Jelapang Padi beberapa tahun lalu.
“Namun begitu, saya tidak
menolak pembangunan teknologi yang merentas dunia, sebaliknya mereka perlu
mengetahui asal-usul dan setidak-tidaknya mempunyai rasa ingin ambil peduli tentang
perkara tersebut,” katanya ketika ditemui di Masjid Kampung Hulu, Melaka
baru-baru ini.
Dia yang melahirkan rasa
terkilan itu berkata, sikap lewa tersebut ekoran terhakisnya nilai kemelayuan
dalam diri setiap remaja yang terpengaruh dengan gaya hidup Barat. Tidak dapat
menjajah melalui fizikal, mereka lancarkan serangan psikologi sekali gus melunturkan
semangat cintakan warisan.
“Saya menyarankan agar ‘orang
lama’ yang mempunyai kemahiran mahupun kepakaran dalam apa jua nilai budaya dan
tradisi bangsa itu, diwariskan kepada generasi muda. Usaha itu sedikit sebanyak
dapat membantu menghidupkan legasi ini daripada terus lenyap,” ujarnya penuh
kobar.
Sumber-Artikel Penuh:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0702&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz3ejMLfMcs
Hakcipta terpelihara
No comments:
Post a Comment